Hallo!
€
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="elizabeth_reed" data-cid="19522" data-time="1458739799">
<div>
Nogmaals een conclusie over het probleem of de vraag: in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, werkt het toch met de originele Magnifax-printplaat en de 40 mm, tenminste bij vergrotingen op het basisbord tot papiervullend 50x60 heb je (net) genoeg speling om scherp te stellen. Het zou zeker comfortabeler zijn met een dieper verzonken printplaat, maar het is geen must!
€
Heb je echt de Magnifax-printplaat met een verzonking van ongeveer 15 mm en niet misschien de Axomat/Opemus-printplaat, die er met dezelfde buitendiameter precies hetzelfde uitziet, maar slechts een verzonking van ca. 10 mm toelaat?
Zo ja, dan zou je misschien ook gewoon de balg kunnen inkorten, die naar hedendaagse maatstaven onnodig lang kan worden uitgetrokken. Dan zou hij minder in de weg zitten... (ik heb dat al eens bij een Axomat gedaan, waar het vrij eenvoudig ging en veel heeft opgeleverd!)
€
Groeten, Karl
</div>
</blockquote>
Ja, zeker die voor de Magnifax. De iets plattere voor de Opemus heb ik namelijk ook in mijn arsenaal :)
Er was van Meopta als accessoire blijkbaar een nog dieper verzonken printplaat voor een eigen 30 mm VG-objectief, maar niet met M39-schroefdraad en waarschijnlijk sowieso moeilijk tot onmogelijk te vinden.
Aan het inkorten van de balg had ik nog niet gedacht, bedankt voor de tip. Op dit moment gaat het best goed als ik boven het AN-glas en onder het kleinere KB-masker gebruik. Bij mijn eerste poging had ik onderaan het grotere KB-masker gebruikt, daarmee lijkt de "sandwich" op de een of andere manier iets hoger te hangen en kom je inderdaad in het grensgebied waar eigenlijk geen echte scherpstelling meer mogelijk is. Maar nu gaat het best goed. Na zo'n 30 jaar DuKa heb ik nu mijn eerste 50x60-afdrukken :) De 40 mm WA-Componon lijkt me behoorlijk scherp. Ik zie ook geen randverlies (heb bij f8 vergroot).