A_Mu
Hallo allemaal,
ik ben geïnteresseerd in de nieuwere ADOX-papieren. Voorheen gebruikte ik Classic Arts Polykaltton Baryt, dat nu uit de handel wordt genomen.
Op basis van de beschrijving spreekt ADOX Fine Print Vario Classic FB me wel aan. Heeft iemand dit al eens geprobeerd in Moersch SE1 Sepia? Kun je dan iets vergelijkbaars verwachten als wat er over Kentemere Fineprint VC wordt gezegd?
Heeft ADOX Easy Print Vario Classic PE eigenlijk precies dezelfde emulsie als ADOX Fine Print Vario Classic FB? Dat klinkt zo volgens de beschrijving. Of kan PE niet zo rijkelijk met zilver worden voorzien als baryt?
En nog iets: Mirko, zijn er bij jullie ook proefpakketten met papier verkrijgbaar – bijvoorbeeld de twee bovengenoemde papiersoorten als pakket van 10 stuks in 18x24?
Groeten,
Andreas
MirkoBoeddecker
Andreas,
Sepia is niet per se de ideale combinatie voor papier met een koele toon.
Daar was ik nog helemaal niet op gekomen om dat eens uit te proberen.
Moersch heeft ons veel voorbeeldfoto’s gestuurd voor allerlei soorten ontwikkelaars.
De tonen met ijzerblauw en de lith-prints waren erg mooi – hoewel de Vario Classic ook weer geen eenvoudige kandidaat is voor lith-printing.
Voor deze toonwaardeveranderende processen is Polywarmton geschikter.
Separol HE lijkt de favoriete standaard van Wolfgang te zijn, omdat daar het meeste van is gekomen.
Alles wat van Moersch komt, ziet er natuurlijk geweldig uit.
Het zilvergehalte is bij de barietemulsie (dus wanneer deze nog in de ketel afkoelt) hetzelfde als bij de PE-emulsie, maar de barietdrager neemt meer emulsie per vierkante meter op dan PE, waardoor het zilvergehalte van het PE-papier iets lager is.
Proefpakketten: zijn gepland.
Groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
Belangrijke informatie voor iedereen:
Het feloranje Ilford-lampje kan de Vario Classic onder bepaalde omstandigheden verduisteren!
Onze donkeroranje lampen zijn prima, net als de meeste lampen die rood of bruin zijn.
Alsjeblieft, alsjeblieft, lieve mensen, wat er ook op de verpakking of op de lamp staat: nieuw papier in mijn DUKA betekent altijd een nieuwe verduisteringstest!
Verplicht! Moet! Je kunt er niet onderuit! Het kan niet anders! :ph34r: :ph34r:
Mocht de test negatief uitvallen en je niet in staat zijn om over te stappen op rood, dan nemen we ook geopende verpakkingen terug waar een vel uit ontbreekt.
Maar wie 2 bijna lege verpakkingen opstuurt met de vermelding: "Sluiertest negatief", krijgt zeker geen 2 volle verpakkingen van een ander papier terug :angry:
Hartelijk dank +++
FOTOIMPEX
A_Mu
Hallo Mirko,
Op de website van Moersch staan voorbeeldfoto’s van Kentmere Fineprint VC, dat daar – hoewel het een papier met een koele tint is – sterk wordt aanbevolen voor SE1 Sepia. Maar ik neem aan dat de heer Moersch alle mogelijke combinaties met de ADOX-papieren heeft uitgeprobeerd, die hij immers ook in zijn assortiment heeft. Als het in SE1 uitzonderlijk goed zou werken, had hij dat waarschijnlijk expliciet vermeld. Als het papier goed uitkomt in Separol HE, is dat alvast iets. Een voordelige, mooie ontwikkelaar.
Kun je alsjeblieft ergens op je pagina's vermelden of er proefpakketten zijn? Een pakket van 100 stuks is weliswaar voordelig als je weet wat je krijgt, maar als test is het voor mij op dit moment te veel, ook al wil ik graag in de kwaliteiten van het papier geloven.
Voor de rest bedankt voor de antwoorden.
Andreas