MirkoBoeddecker
Goed nieuws.
De eerste fase is achter de rug en er is winst gemaakt.
De curator heeft toestemming gegeven voor een voorlopige voortzetting van de productie ;)
Tegelijkertijd wordt de fabriek ingekrompen en worden medewerkers die niet langer kunnen worden behouden, ontslagen (met een ontslagvergoeding voor zover dat mogelijk is).
De eerste gesprekken met potentiële investeerders zullen volgen.
We verwachten onze goederen in de tweede helft van februari te ontvangen.
Helaas moeten we echter alle productievolumes blijven voorfinancieren, waardoor we niet zo veel en flexibel kunnen bestellen als we zouden willen.
Er is geen voorraad halffabricaten meer waaruit flexibel kan worden gesneden.
We moeten altijd complete gietstukken laten produceren.
Tips voor grotere bestellingen van afzonderlijke gradaties of oppervlakken en vooruitbestellingen met een lange looptijd zijn daarom nog steeds van harte welkom.
Mirko
kessler
Hallo Mirko,
Zou het voor jullie technisch en qua tijd haalbaar zijn om jullie huidige voorraad Forte-papier op de een of andere manier online beschikbaar te maken? Vooral kleine afnemers zoals ik hoeven jullie dan niet steeds lastig te vallen met vragen via de telefoon of e-mail.
Met vriendelijke groeten,
Martin
MirkoBoeddecker
Martin,
je spreekt me uit het hart – dat zou voor ons bijna een paradijs zijn.
Helaas proberen we al meer dan een jaar tevergeefs om in onze krappe ruimte een goederenstroomsysteem te implementeren waarmee we de voorraad met het computersysteem kunnen afstemmen.
Het is hier gewoon allemaal te klein en overal heerst chaos. Waar ruimte is, wordt iets opgeslagen.
Als er goederen binnenkomen, rukken de klanten die uit onze handen, nog voordat we ze kunnen tellen, enz.
Er zou maar één manier zijn om dat te veranderen: verhuizen met de verzend- en opslagafdeling en een ordelijke goederenontvangst en -uitgifte organiseren.
Maar dat zou betekenen dat we minstens 2 nieuwe fulltime medewerkers zouden moeten aannemen, die dan vanwege de openingstijden de winkel zouden moeten bemannen. Die zouden bijna niets te doen hebben en zouden niet meer kunnen helpen met verzenden. Bovendien zou de helft van de winkel leeg staan en zouden er dubbele huurkosten zijn, en zou er dagelijks nog een extra koerier heen en weer moeten rijden tussen de winkel en de verzendafdeling om goederen van a naar b te brengen.
Dat zou betekenen dat we meteen verlies zouden lijden, geen geld meer zouden hebben om nieuw fotopapier te kopen en binnen een paar maanden failliet zouden zijn :( :(
Ik zeg alleen maar: dit alles is de reden voor mijn slapeloze nachten ;) B)
Dus we ploeteren maar door en hopen dat we ooit genoeg omzet zullen draaien om dit op de een of andere manier te kunnen bekostigen.
Tot die tijd moeten we het op de een of andere manier zo redden.
>> Er komt genoeg papier in de gangbare formaten in glanzend <<
Bij mat en vaste gradaties gaat het eigenlijk bijna alleen soepel met voorbestelling.
Groeten,
Mirko
kessler
Hoi Mirko,
>> Er is genoeg glanzend papier in de gangbare formaten <<
Dat is in ieder geval al een goed teken!
micha
Het is hier gewoon allemaal te klein en overal heerst chaos.
Hoezo te klein? Hoe hebben jullie dat dan voor elkaar gekregen in de Reinhardstrasse? Op de een of andere manier was het daar nog prima...
:ph34r:
Groeten, Micha
MirkoBoeddecker
Micha,
In de Rheinhardtstraße waren de plafonds 5,4 meter hoog.
Die 100 m² daar was in feite meer kubieke meter dan de 180 m² hier.
De verkoopruimte was weliswaar veel kleiner, maar achterin was een enorm magazijn.
Nu is het vooraan ruim en achterin propvol.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Ik wilde even vragen: is er al nieuws over de leverdatum van de documenten van Forte? Hebben jullie al iets ontvangen?
Joost
MirkoBoeddecker
Hallo Joost,
Ja, er is vandaag blijkbaar iets aangekomen. Wat het precies is, kan ik nog niet zeggen.
Ik ben op de terugvlucht vanuit de VS. We hebben twee dagen nodig om alles uit te pakken en zullen waarschijnlijk maandag beginnen met verzenden.
Ik denk dat het voornamelijk Polywarmton glossy zal zijn.
Groeten,
Mirko
heinrich
Hallo,
komt de Polykaltton binnenkort ook uit? Of hebben jullie een tip om de Polywarmton een neutrale tint te geven?
Groeten,
Heinrich
Gast
Hallo,
er zijn eenvoudige ontwikkelaaradditieven die het warmzwarte gedrag van bepaalde papiersoorten veranderen in neutraal of koudzwart, bijvoorbeeld het additief BL20 van Labaphot of additieven uit het assortiment van W. Moersch!
Maurizio
MirkoBoeddecker
Heinrich,
Er staan nog steeds honderden dozen (onverkoopbare) Polykaltton-producten in onze schappen.
Sinds de nieuwe, betere ADOX Fine Print Vario Classic op de markt is, ligt de verkoop bijna op nul.
Voor wie toch aan het oude Polykaltton wil vasthouden, kunnen we dit papier op elk moment bestellen.
We hebben het alleen niet meer op voorraad.
De restvoorraad verkopen we tegen de oude Polykaltton-catalogusprijs.
Groeten,
Mirko
heinrich
Mirko,
Is de ADOX Fine Print Vario Classic FB dus verkrijgbaar? Dan hebben ze me vrijdag bij jullie in de winkel verkeerd begrepen; toen ik ernaar vroeg, hadden ze nog Polykalton, noch Adox Vario Classic FB. Ik heb toen maar Kodak Polymax Fine Art en Classic Arts Polywarmton ingeslagen. Jammer eigenlijk, ik had speciaal een omweg via Berlijn gemaakt, het lag min of meer op de terugweg van Greifswald naar Fürth. Ik heb nu eenmaal beide soorten nodig, warmtoon en koudtoon. Er zijn afdrukken waarbij ik gewoon de voorkeur geef aan neutraal tot koudtoonpapier. Bovendien gaat het veel sneller. Bij afdrukken van 35 mm kom ik bij 24x30 afdrukken met de warmtoon gemakkelijk uit op een belichtingstijd van 60 tot 120 seconden.
Vraag: op het karton staat Classic Arts Polywarmton (PW-14). Is dat nu het oude Polywarmton met het extra dikke karton of het nieuwe ADOX met de 280 g drager?
Ik vind de Kodak trouwens erg goed, dus dat was geen miskoop. De Polywarmton heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Groeten
Heinrich
Gast
Hallo Heinrich,
Weet jij, of iemand anders, of Kodak nog ontwikkelvloeistof op voorraad heeft?
Groeten, Stephan
heinrich
Hallo,
Zodra de Kodak de eerste tekenen van zwakte vertoont in de ontwikkelaar, zit er zeker ontwikkelvloeistof in opgeslagen; zodra hij in de ontwikkelaar zit, begint hij al te zweten. Ik kan voor deze bewering echter geen garantie geven; misschien weten de jongens/meisjes van Impex hier meer over.
Groeten,
Heinrich
P.S. Het bovenstaande geldt voor het RC-papier; het barytpapier ligt nog in de doos en wordt binnenkort onderworpen aan belichting.
MirkoBoeddecker
Hallo Heinrich,
Hm, ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen theoretische en praktische "beschikbaarheid" ;-)
Theoretisch is de Vario Classic altijd "beschikbaar" omdat hij niet van Forte of Ilford komt – maar in de praktijk draaien alle andere fabrieken momenteel (tijdelijk) op volle toeren vanwege de capaciteitsuitval bij Ilford en Forte.
Daarom was de net gelanceerde Vario Classic helaas na ruim 2 weken volledig uitverkocht.
Volgende week komt er een nieuwe levering.
In tegenstelling tot producten van Forte kunnen we dit papier op elk moment bestellen en wordt het dan ook binnen een overzichtelijke termijn geproduceerd. We hoeven dus geen voorraad voor een heel jaar voor te financieren. Dat verbetert natuurlijk de "theoretische beschikbaarheid" en stelt ons in staat om alle formaten en twee oppervlakken aan te bieden.
Daarop hadden mijn bovenstaande uitspraken betrekking.
Polymax: ja, natuurlijk heeft de opgeslagen ontwikkelaar. Kan niet of nauwelijks worden geliteerd of gecontroleerd. Dit papier is speciaal zo gemaakt dat het zo veel mogelijk altijd hetzelfde is om tegemoet te komen aan de belangrijkste gebruikers (kleine portretstudio's in de VS die analoog werken) en zo min mogelijk "problemen" te veroorzaken als de invallende laborant de chemicaliën weer eens niet helemaal goed heeft verdund.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Ik heb onlangs geprobeerd om bij jullie de ADOX Vario Classic Polykaltton PE te bestellen. Helaas waren de benodigde formaten niet op voorraad. Als alternatief heb ik toen FOMA besteld. Eerst werd er gezegd dat de
formaten 13x18, 18x24, 24x30 en 30x40 allemaal leverbaar zouden zijn. Daarop heb ik FOMA besteld. Gisteren kreeg ik (na een week!) het bericht dat toch niet alle formaten leverbaar waren!
Is de Classic Polykaltton PE glanzend in de bovengenoemde formaten nog leverbaar?
Met vriendelijke groeten
Volker Schulz
MirkoBoeddecker
Hallo Volker,
Momenteel is er van geen enkel papier alle formaten tegelijk op voorraad.
Ook niet van Kodak.
We krijgen hier en daar een beetje van dit en een beetje van dat, en altijd te weinig. Het verandert van dag tot dag. Wat nu nog geldt, is straks alweer verouderd.
Als je echt alle formaten in één keer nodig hebt, kunnen we alleen proberen Agfa te krijgen. Het schijnt dat zij soms alles compleet leveren.....
Het volgende dat binnenkomt is Vario Classic Baryt en wat Vario Classic PE in mat in twee formaten.
Foma komt ook de komende dagen, maar zeker weer maar de helft van wat we besteld hebben. Ze laten ons ook pas een dag voor verzending weten wat ze uiteindelijk konden leveren...
Groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
... langzaam komen ook de eerste herinneringen aan de DDR-tijd weer boven... we gaan als het ware om met de schaarste ;-)
MirkoBoeddecker
Ik heb net even gekeken: bij Foma ontbreekt alleen 18x24 glanzend – verder is alles op voorraad.
Dat staat al zes weken op backorder – volgende week zou er iets moeten binnenkomen.
Groeten,
Mirko
Gast
Even weg van het papier en over naar film – hoe zit het eigenlijk met de nieuwe ADOX-rolfilms (je weet wel, die beginnen met een I- en eindigen op -lford, en in de geweldige plastic doosjes zitten)? Een Weense kennis van mij wilde er net een paar bestellen, dus ik wilde meedoen om verzendkosten te besparen, maar kreeg te horen dat ze nog niet leverbaar waren...