Micha2
Hallo,
weet iemand welk objectiefschroefdraad de Magnifaxe heeft, of dat er verschillen zijn tussen oudere modellen en de nieuwere?
Ik zou namelijk graag willen weten of ik mijn M39-objectieven bij een eventuele aankoop zou kunnen blijven gebruiken.
Ciao Micha
fotohuisrovo
Meopta biedt twee soorten objectiefschroefdraad: M23,5 en M39.
De huidige Magnifax-vergrooters hebben M39.
Alle nieuwe vergrooters zijn nu uitgerust met een M39-vergrootplaat. (Kaiser, Durst, Dunco)
Met vriendelijke groeten,
Robert
Gast
Als ik jou was, zou ik geen Magnifax kopen. Er zijn bij 3,2,1... meins heel veel even goedkope maar veel betere vergrootapparaten te vinden.
Alleen al de negatiefhouders zijn een ramp. En als je scherpstelknop na een jaar nog zonder haperingen werkt, mag je van geluk spreken. Ik begrijp echt niet waarom iemand deze apparaten nog steeds zou willen kopen. Toegegeven, alles in het Oostblok was niet slecht, maar de vergrooters waren echt waardeloos.
Met vriendelijke groeten, Thomas2
Gast
Daar ben ik het helemaal mee eens: de Meopta-negatiefprojectoren zijn echt waardeloos; over het algemeen zijn de Meopta-vergrootglazen niet bepaald een succes. MAAR: je moet ook bedenken dat Meopta vóór de komst van Dreizweieinsmeins de meeste waar voor je geld bood.
Gast
Als een absolute meester-printer als Barry Thornton zo enthousiast is over Magnifaxe, kunnen ze wel niet zo slecht zijn...
Roman (tevreden – ook over de negatieftafel; op dat vlak zijn Kaiser veel slechter – Opemus-gebruiker)
Gast
Ik heb ook een Opemus. Het zit natuurlijk zo: de meester-afdrukker compenseert met zijn vaardigheden wat zijn apparatuur niet kan. Net zoals veel fotografen vroeger in de DDR: wat konden die! Toen zag je geen enkele tekortkoming meer in de Orwo-films. Maar iemand als ik, helaas geen meester-afdrukker, is toch blij als de apparaten tenminste de klus klaren... ;-) Even serieus: Roman, stoort het wiebelen van het podium je niet? Vergelijk het eens met Durst! De (nieuwe) prijs... natuurlijk. Maar tegenwoordig krijg je ook Durst-vergroters voor een prikkie en mag je wat veeleisender worden...
Groeten,
unadodox
Gast
Hallo, ik moet toch even een pleidooi houden voor de vergroters Opemus en Magnifax: het zijn oerdegelijke apparaten die de vergelijking met de westerse fabrikanten Dunco/Durst/Kaiser zeker niet hoeven te schuwen; na enkele bittere teleurstellingen met de 'wankele' apparaten van Durst en Kaiser, waarin simpelweg te veel goedkoop plastic is verwerkt, ben ik inmiddels bij 6x6 en 6x7 vergroters van Meopta terechtgekomen, die onder andere beschikken over uitstekende beeldtafels, waarbij eigenlijk alleen het gebrek aan haakse precisie van de maskerbanden me stoort. Wat de concurrentie hier deels te bieden heeft (afgezien natuurlijk van de professionele apparaten) tart elke beschrijving. Maar zoals altijd lopen de meningen hier uiteen!
Hartelijke groeten! ;)
Gast
Hm... bij Durst hoor je altijd zo’n stevige klik als het negatiefplatform vastklikt. Mijn Opemus daarentegen... wiebelt een beetje... je mag het alleen niet aanraken, anders verschuift alles weer.
Gast
Hallo!
Bij mijn Op. 6 met metalen beeldvlak en een rand zonder glas wiebelt er helemaal niets...
Mijn broer heeft een Kaiser, met een heel vreemd beeldvlak: glas onderaan, geen glas bovenaan (dus precies omgekeerd) – wie heeft dat bedacht?
Roman
Gast
Ik heb ook een Opemus-metalen podiumframe zonder glas. Misschien heb ik gewoon pech met mijn exemplaar.
Groeten!
p.s.: Ik vind Kaiser ook echt vreselijk ;-)
Urnes
Ik moet ook zeggen dat ik mijn Magnifax 3a zo’n 12 jaar geleden in Praag heb gekocht in een fotowinkel die door Porst was overgenomen, en dat die camera toen zeker al 20 jaar dagelijks laboratoriumwerk achter de rug had, maar ik hem voor geen goud wilde inruilen voor een middenformaat-Kaiser uit de consumentenmarkt. Waar ik me vaak aan ergerde, was dat hij een lichte rechts-links-zwenking heeft en je gewoon een beetje moet opletten dat je het beeld niet verschuift. Het ding zwaait tenminste niet na.
Een goede tip voor de lowcost-markt, als je het zonder filterlade kunt stellen, zoals een Liesegang Rajah IV of beter nog een V met middenformaat-condensor. Die gooi je dan echt nergens meer omver... ;)
Gast
"Mijn broer heeft een Kaiser, met een totaal bizarre beeldplaat: onderaan glas, bovenaan geen glas (dus precies omgekeerd)"
--- zo hoeft het niet te zijn. Je kunt ook met een volledige beeldplaat werken. De beschreven combinatie is weliswaar extravagant, maar niet praktisch. Niet de beeldplaat, maar de maker van deze combinatie is "bizar".
Kijk eens bij Kaiser, daar zijn de glazen met en zonder Newton, boven of onder of helemaal zonder glas.
Het enige wat ik mijn 6x9 Kaiser kwalijk neem, is het formaat: je kunt upgraden naar 6x9, een bijbehorende dure condensor kopen en dan heb je slechts 6x8, omdat een norm in de fotografie beweert dat de aanduiding 6x9 in de wereld van de onderbelichting 6x8 is.
En dus zal ik afscheid nemen van de Kaiser, die tot nu toe prima functioneerde bij het middenformaat.
Veel plezier met het werken met de Duka!
Thomas[COLOR=red][COLOR=blue]
Gast
Nou, ik moet er bij mijn volgende bezoek (mijn broer woont niet bepaald om de hoek...) nog eens goed naar kijken, maar als ik het me goed herinner, leek het alsof er helemaal niets te vervangen viel, en dat het glas aan de onderkant en de bovenkant zonder glas vast gemonteerd waren... Het is een of ander ouder model van Kaiser; ik ben niet zo bekend met hun benamingen.
MirkoBoeddecker
Ik wilde vragen wat jullie bedoelen met dat vervelende "wiebelende" bij de Bildbühne.
Eigenlijk wiebelt daar namelijk niets dat niet zou moeten wiebelen.
Dus als jullie daarmee bedoelen dat het achterste scharnier aan de bovenkant 2 mm speling heeft: dat is de bedoeling en hoort zo te zijn.
Op deze manier kunnen toleranties in de aflegafstand bij het gebruik van verschillende maskers, glasplaten enz. en verschillende filmdiktes worden gecompenseerd.
Met een vast scharnier zou men niet kunnen garanderen dat het negatief echt vlak tussen de glasplaten of filmmaskerframes ligt.
Het zou hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat de film in de richting van het scharnier te hard of te zacht wordt aangedrukt, of als er aan de voorkant nog een grendel zit, dat het hele platform doorbuigt en de film alleen aan de zijkanten wordt aangedrukt.
Bovendien ontstaan er bij te veel aandruk Newton-ringen.
Dat kun je bij de Meo trouwens heel goed "instellen" door de veerspanning van de bovenste aandrukveren aan te passen door ze "ver te buigen".
Naar mijn mening is een filmtafel die geen speling in het scharnier heeft en de film buiten het apparaat "vast houdt", zonder een ingewikkeld veeraandrukmechanisme in de filmtafel te hebben geïntegreerd, een ontwerpfout.
Groeten,
Mirko
Natuurlijk is een professionele Durst beter dan een amateur-Meopta.
Maar als je apparaten uit dezelfde prijsklasse vergelijkt, is de Meopta naar mijn mening beter.
Een Magnifax heeft, laten we zeggen, Oost-profklasse.
Niet zo goed als West-profklasse, maar beter dan de amateurliga ;-)
Gast
Het punt is juist: een tweedehands Profi-Durst is tegenwoordig ook goedkoop (in ieder geval veel goedkoper dan vroeger). Dus waarom zou je dan nog een Meopta kopen?
Het negatiefplatform van de Meopta heeft (bij mij, anderen hebben blijkbaar andere ervaringen) speling in alle denkbare richtingen. Je moet altijd de basisplaat (extreem) verschuiven enz.
Mirko, je vergroter-blog draait voornamelijk om Meopta! Hoe kun je in dit geval onbevooroordeeld zijn? Toch kun je er natuurlijk over discussiëren, dat is duidelijk...
Groeten
Gast
Ik ben mijn bericht nog eens aan het doorlezen: de laatste alinea over de woongroep van Mirko & Meopta was eigenlijk met een knipoog bedoeld; zoals het er nu staat, klinkt het onbedoeld een beetje “gemeen”. Niets voor het slechte, dus...
Groeten
van
unadodox
Gast
Hallo, vanuit mijn ervaring nog een aanvullende opmerking: 'professionele apparatuur', die tegenwoordig deels voor een spotprijs wordt verkocht, is vaak door decennialang intensief gebruik in de dagelijkse praktijk zo genadeloos versleten dat elk willekeurig nieuw apparaat of een weinig gebruikt amateurapparaat als een hoogwaardig precisie-instrument kan worden beschouwd. Je kunt het ook op één noemer brengen: het goedkoopste is vaak het duurste...
Natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel!
Groeten! ;) B)
MirkoBoeddecker
onconventioneel,
Ik heb het niet verkeerd begrepen.
Toch even een korte toelichting:
Ik kan elke vergroter verkopen die nog op deze wereld wordt gemaakt.
We hebben contacten met alle fabrikanten en verkopen ook apparaten van andere merken.
Maar je hebt gelijk: ik vind de Meos gewoon leuk.
Misschien omdat ik zelf op zo'n apparaat ben begonnen met werken, of omdat het hier in het oosten gewoon het bekendste apparaat was en we daarom lange tijd alleen met Meopta te maken hadden.
Dat we bijna uitsluitend Meos verkopen, ligt niet aan mijn voorkeuren, maar aan de verdwenen vraag naar andere apparaten.
Degenen die vandaag de dag een nieuw apparaat kopen, zijn ofwel instellingen ofwel mensen die zich niet willen bezighouden met alle rompslomp van eBay en die advies en service nog op prijs stellen.
Instellingen zijn optimaal bediend met een degelijk en voordelig apparaat. Dus Meos.
De andere groep heeft meestal geen zo ongelooflijk professionele eisen of valt van de stoel bij de nieuwprijzen van Durst. Ook hier ligt Meopta weer precies op de juiste plek.
Solide, voordelig, compleet systeem.
Natuurlijk verkopen we liever een Durst voor 1200 euro dan een Meo voor 300 – het is toch duidelijk waar we meer aan zouden verdienen, maar de klanten daarvoor zouden we waarschijnlijk eerst zelf moeten vinden.
In dat opzicht bieden we met een gerust geweten en uit overtuiging, zelfs meer dan 15 jaar na de val van de Muur, nog steeds apparaten uit Oost-Duitsland aan.
Ik heb het bovenstaande in ieder geval gepost om misverstanden te voorkomen – niet per se om een lans voor Meopta te breken.
Dat doe ik nu hier ;) B)
Groeten,
Mirko
Gast
Nou, ik ben begonnen met een Dunco 66II en een Meopta. Beide apparaten waren niet van topkwaliteit, maar werden wel regelmatig gebruikt in een fotoclub. De Meopta is niet van goedkoop plastic, maar de negatieven gaan er moeilijk in, het scherpstellen is lastiger en het apparaat presteert na enige tijd gewoon slechter vanwege de vele metaal-op-metaal glijgeleiders. Beide kunnen vergroten. Toch vind ik de Dunco in een directe vergelijking veel beter. Durst en Kaiser vind ik slecht afgewerkt en te duur.
Gast
Ik heb een Magnifax; daarvoor had ik een Opemus 5, daarna een 6 en een 7. Ik ben er als het ware mee opgegroeid. Een vriend heeft apparaten van Durst, een andere van Kaiser. Allemaal maar goedkoop plastic! Natuurlijk gelden er bij Bildbühne andere fabricagetoleranties, maar bij mij zit alles na jaren nog steeds perfect en werkt het apparaat nog net zo goed als op de eerste dag. Geen verschuivingen of iets dergelijks. Het zijn oerdegelijke, robuuste apparaten!!! waar ik mijn hand voor in het vuur kan steken. Alleen als je deze nu eenmaal bij 123...meins koopt, en deze meestal zonder garantie vanaf oma's zolder worden aangeboden, kunnen ze door onjuist gebruik en opslag enz. ontregeld raken, ... trouwens net als alle andere ook.
Haiko