roslie
Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en heb een paar vragen (waarom zou je anders hier terechtkomen? :unsure:
Ik heb een week geleden een koopje gescoord en heb nu een Meopta Opemus 6 in huis. Er zat ook allerlei donkerekamerbenodigdheden bij, maar de uitrusting is nog niet compleet. Ik heb eerder al eens met een Meopta Opemus 5 gewerkt en was altijd best tevreden – maar vraag me niet naar details over het apparaat. Ik ben me nu pas aan het verdiepen in alle kleine dingen waar je op moet letten en die je wilt weten als je zo'n ding voor jezelf aanschaft.
De vergroter die nu bij mij staat, is een heel normale standaarduitvoering (er staat ook 'Standard' op :( ) Daarnaast had de verkoper me een doos vol oudere Ilford Multigrade-filters gegeven. Tot nu toe heb ik nog niet met Multigrade-papier gewerkt, maar het klinkt heel spannend en zou me wel aanspreken. [COLOR=green]Maar als ik zo naar de filters kijk, zien ze er niet meer al te best uit. Bovendien heeft de vergroter ook geen ingebouwde filterlade, maar eerder zo'n provisorische, vastgeschroefde filterlade die onder de vergrootlens kan worden geschroefd. Om het eens uit te proberen is het zeker voldoende, maar om echt foto's te maken waar je lang plezier van hebt, kan ik me deze oplossing niet voorstellen.[COLOR=green]
Even een vraag: als ik de filters voor de vergrotingslens plaats en deze al wat vlekjes hebben of stoffig zijn... krijg ik dan niet meteen stofafdrukken en fouten op de afdruk? Of vlekjes op de filterfolies... die zie je dan toch zeker op de afdruk, of ze hebben toch zeker wel een of ander effect?
Misschien kan iemand me kort en begrijpelijk uitleggen wat ik nu met mijn Opemus 6-basismodel kan doen om op een gegeven moment fatsoenlijke vergrotingen op multigrade-papier te kunnen maken. Ik heb gezien dat er een multigrade-kop bestaat, maar de prijs... had niet gedacht dat zoiets zo duur is?! ;)
Bovendien is de negatieftafel van plastic. Ik ken ze alleen in zware uitvoering, van metaal en met glasplaten – en daar kon ik altijd goed mee overweg. Kan je deze variant ook ergens apart bij kopen?
Als objectieven heb ik een Meopta Anaret 4,5/50 en een EL-Nikkor 50 mm 1:2,8 erbij gekregen, die momenteel ook gemonteerd is. Is dat bruikbaar?
Zoals gezegd heb ik tot nu toe altijd met apparatuur gewerkt die niet van mij was en heb ik me nooit echt beziggehouden met de details en afzonderlijke onderdelen, maar als je eenmaal besluit om zelf iets op te zetten... sta je ineens voor veel mogelijkheden en extra onderdelen, en weet je niet wat je het eerst moet doen en wat überhaupt nog de moeite waard is om aan te schaffen. :D
Laat je dus niet afschrikken door mijn eerste en toch al vrij lange bericht. Ik zou blij zijn met suggesties en zeg even vriendelijk "Hallo!" tegen deze groep :)
:D
Gast
De MG-filters onder de lens moeten in orde zijn. In de filterhouder kunnen ze wat vuil zijn, maar vervaagde filters kun je beter niet gebruiken, omdat de gradaties dan niet meer kloppen.
Om stofproblemen te minimaliseren, kan inderdaad beter een metalen beeldtafel worden gebruikt en voor K.B. beter met de metalen inleg. Deze kunnen worden bijbesteld.
Beide V-lenzen zijn geschikt voor gebruik tot 30x40.
Dat wil zeggen dat de scherpstelling met de 2,8 El Nikkor iets eenvoudiger gaat.
Een achterafmontage met de VC-kop is altijd iets duurder, maar deze filters verbleken niet.
Optimaal voor de verwerking met het VC-papier is het systeem van Heiland (Split Grade), sinds kort ook beschikbaar voor Meopta (€ 956,00) aanpassing Meograde of Color 3.
Met vriendelijke groeten,
Fotohuis RoVo
Robert
Gast
Filters zijn bij FOTOIMPEX verkrijgbaar voor ongeveer 10 euro; die zijn dan schoon en in perfecte staat, dus koop nieuwe.
Het volstaat om ze onder de lens te houden. Dat heeft als voordeel dat je bij een helder beeld kunt instellen en de scherpte vervolgens niet weer verstoort door de filters te plaatsen. Vooral bij het gebruik van twee gradaties per foto is dit veel eenvoudiger. Of met een klem aan het roodfilter: zwenk het roodfilter naar buiten en het gradatiefilter ligt al in het licht zonder dat je het hoeft vast te houden.
Negatiefhouders zonder glas hebben het voordeel dat er geen Newtonringen ontstaan en je geen stof van het glas hoeft te verwijderen. Om te voorkomen dat het negatief bij opwarming gaat "springen", volstaat een stukje glas bovenop. Ik denk dat je de ruiten eruit kunt halen, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Kunststof of metaal maakt niet uit, als het maar werkt.
De Anaret is goed, ik heb de Nikkor nooit gebruikt. Het instelbeeld wordt met de Nikkor lichter door het grotere begin diafragma en is daardoor gemakkelijker in te stellen. Bij de belichting maakt het niet uit, want dan diafragmeer je toch.
Ronald
Gast
Hallo roslie,
Ik heb thuis nog een set Ilford-filters liggen; ze zijn nog in goede staat. Omdat ik mijn Opemus 6 A heb omgebouwd naar Heiland Splitgrade, heb ik de filters niet meer nodig.
Als je de verzendkosten vergoedt, stuur ik ze je toe.
NB: De folies zijn op maat gesneden voor de filterlade van de Opemus 6 A, dus ze hebben niet meer het originele formaat. De snede is echter netjes en de folies zelf zijn in orde, zelfs als je ze voor de lens houdt.
Laat het me weten als je de filters kunt gebruiken!
Groeten
Georg
georg.schomacher@web.de