harald
Hallo allemaal!
De verbouwing van mijn kelder tot donkere kamer is nu bijna klaar en de belangrijkste meubels staan er ook al.
In de pas betegelde verwarmingskelder van 10 m² met een stevig aanrechtblad van 2,40 m, planken, aparte lichtdichte ventilatie en alles mooi stofvrij.
Je kunt wel zeggen dat ik jullie adviezen ter harte heb genomen en de meeste ervan heb toegepast. Nogmaals bedankt daarvoor.
Nu ook de laboratoriumspullen uit een oud schoolchemielokaal (flessen, maatcilinders, pipetten enz.) zijn schoongeschrobd, hoeft alleen de vergroter, een oude Opemus 6, nog een schoonmaakbeurt te krijgen en ontbreekt ook nog de verduistering van de ruimte.
Vandaag heb ik alle verzamelde en geveilde laboratoriumbenodigdheden eens doorgenomen en op bruikbaarheid onderzocht. Er zit nogal wat oude ORWO-spullen en andere rommel bij waarvan ik niet weet of ik het moet gebruiken of liever weggooien.
1500 vellen ORWO-fotopapier in vele soorten en formaten tot 13x18
ORWO-chemicaliën:
A49 van 07/89
A03 van 07/89
A300 /1 grote + 1 kleine verpakking, elk bestaande uit deel 1+2 - zonder datum
A901 Kalkbescherming?
2x C7362 van 11/89
1x A300 al uit het post-herenigingstijdperk van Calbe (GmbH), ook zonder datum
verschillende flesjes Neofin Rot, geen datum, maar geprijsd in DM
Verder heb ik verschillende ontwikkelingsbakken:
- Triplex, Plastimat en een vrij nieuwe Jobo 1520 (daarvoor heb ik zelfs al een spoelhulp gekocht)
- Filmklemmen, gebruikte bakjes in verschillende formaten, fotopincetten en ook een filmstrijker
- Er zit ook 1 thermometer bij
- Voor de vergroter heb ik 2 objectieven: een Anaret 4,5/80 en een Rogonar 2,8/50, deze voelde erg licht aan en lijkt voor een groot deel uit kunststof te bestaan.
- Timer Kaiser automatic CPS
- Meopta-kader 24x18
Verder had ik uit voorzorg al de volgende nieuwe chemicaliën gekocht:
- A49
- N113
- Stopbad Classic STP
+ Roodlichtlamp
+ Gradatiefilter 1-5 en bijpassend papier
Tot zover de helaas wat lange inleiding.
Nu mijn vraag: wat moet ik hiervan nog gebruiken, in welke combinatie dan ook, en waar moet ik vanaf blijven?
Ik hoop op veel goede tips en bedank jullie alvast.
Groeten, Harald. :unsure:
uworischki
De A49, de A03 en de A300 uit de tijd vóór de val van de Muur kun je gerust gebruiken. Die spullen (hier zie je het voordeel van poederchemie...) werken nog steeds, tenzij de foliezakjes door ouderdom uit elkaar vallen. Zelf gebruik ik nog steeds N113, A300 en A49 uit die vervlogen tijd.
Over Neofin en de andere vloeibare ontwikkelaars kan ik je niet veel vertellen, behalve misschien dat RODINAL en F09 of R09 – concentraten – onsterfelijk lijken te zijn....
Uwe
Gast
Hallo Harald,
Ik raad het gebruik van een filmstriptang af, want daarmee raakt de hele film te snel bekrast. Laat hem liever aan de lucht drogen, zeker nu je zoveel moeite hebt gedaan om hem stofvrij te houden.
De 80 mm-lens is voor middenformaatnegatieven, de 50 mm is voor kleinbeeld.
De filmcassettes zouden allemaal nog moeten werken, mits er geen licht bij komt en ze vol zijn. Verschillende modellen moeten op verschillende manieren worden gebruikt, dus oefenen is aan de orde. Je moet een film opofferen, en je moet in het licht oefenen. Gebruik in het begin de cassette waarmee je het beste overweg kunt.
De poederchemie kun je naar mijn ervaring eeuwig gebruiken. Natuurlijk moet de verpakking heel zijn, zoals Uwe al heeft beschreven. Ik heb zelf vorige week met succes Neofin Blau (ook bij DM afgeprijsd) gebruikt, hier helpt alleen maar proberen.
Het Orwo-papier zou ook nog moeten werken, mits er geen licht bij is gekomen, natuurlijk. De kleine formaten zijn prima voor het begin, je hebt alleen kleine bakjes nodig en verbruikt dus weinig chemicaliën. Het nadeel is dat de spoeltijd langer is dan bij PE-papier. Je hebt hiervoor geen gradatiefilter nodig, het is vast gegradueerd. Het werkingsprincipe is bij beide papiersoorten (baryt en PE) hetzelfde, maar papier verschilt in gevoeligheid, dus je kunt de waarden niet zomaar overnemen. In het begin is er echter waarschijnlijk veel afval dat niet gewassen hoeft te worden, dus dat compenseert elkaar zeker. Naar mijn mening uitermate geschikt om mee te oefenen.
Het enige wat je nog mist is de verduistering en het onderhoud van de Opemus. En natuurlijk een film vol foto's ...
Ronald