dpc
Als je de Beseler-catalogus wilt downloaden, zie je de vermelding "(alleen nog wat er is)".
Betekent dit dat FOTOIMPEX geen Beseler-producten meer importeert? Als dat zo is, zijn er dan plannen voor een alternatief om iedereen die een vergroter groter dan 6x9 wil, te bedienen? Vooral voor de klanten van Fotoman is dat natuurlijk interessant...
MirkoBoeddecker
De voormalige eigenaar van Beseler is twee jaar geleden overleden.
Daarna ging het nog een jaar lang met horten en stoten door, waarna het bedrijf uiteindelijk werd opgesplitst en geliquideerd.
De reserveonderdelen en een klein deel van de productie werden verkocht aan een nieuwe eigenaar.
Deze heeft van de ene op de andere dag de prijzen met 30% verhoogd – maar tegelijkertijd de prijzen van zijn Amerikaanse dealers verlaagd :unsure:
In tijden waarin iedereen even snel bij B&H kan kijken wat een Beseler in de VS kost, zijn we hiermee niet meer concurrerend.
Bovendien zouden we vanwege al die nieuwe EU-voorschriften inzake elektrische veiligheid alleen nog apparaten met een afgeknipte stekker kunnen aanbieden.
Dit alles, in combinatie met de omzet van één verkocht apparaat in twee jaar, heeft ons ertoe bewogen om alleen nog een onderdelenverkoopdienst in stand te houden :(
De tweedehandsmarkt op eBay is momenteel gewoon te aantrekkelijk voor de verkoop van nieuwe apparaten.
Als de omstandigheden weer veranderen, verkopen we ook weer Beseler ;)
Mirko
MirkoBoeddecker
En vergeet niet: voor 6x17 heb je een 13x18-vergroter nodig!!
4x5" past niet!
Gast
Hallo Mirko,
als je nog steeds professionele vergroters wilt verkopen, overweeg dan eens de vergroters van Kienzle als alternatief.
Deze toestellen zijn echt oerdegelijk en de heer Kienzle neemt ook graag de aanpassing en reparatie van apparaten van andere merken voor zijn rekening.
Ik kan ze uit eigen ervaring van harte aanbevelen.
Groeten,
Dierk
MirkoBoeddecker
Ja, maar helaas is hij "getrouwd" met monochroom... :unsure:
Gast
Hallo,
De vergroters van Kienzle zijn erg goed, maar ook, zie de prijslijst van Monochrom, duur en, zoals eerder vermeld, exclusief verkrijgbaar bij Monochrom.
In 1996 moest ik een keuze maken voor een nieuw 4x5"-vergroter, omdat het oude tijdens een verhuizing van het laboratorium total loss was geraakt. De voorselectie viel op Kienzle en de Japanse LPL (zie Jobo). Resultaat: ik werk nu sinds begin 1997 met een Jobo 4x5 inch, bovendien uitgerust met Heilands Splitgrade. Het prijsverschil met de Kienzle in dezelfde uitvoering bedroeg destijds meer dan 1100 DM! LPL/Jobo is overigens verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen: standaard zwart-wit; multicontrast; kleur en ook Splitgrade!
In de praktijk doet de Jobo/LPL niet onder voor de Kienzle en het voordeel voor iedereen die bij FOTOIMPEX wil kopen: FOTOIMPEX voert zowel Jobo als LPL, althans zo ziet het er volgens de catalogus/website uit!
Ik kan LPL/Jobo in het 4x5 inch-segment alleen maar aanbevelen, hoewel er natuurlijk hier en daar wel wat verbeterd zou kunnen worden, maar dat geldt eigenlijk voor bijna alle apparaten op de markt.
Wie overigens geen nieuwe vergroter wil kopen, vindt gegarandeerd iets op de tweedehandsmarkt, trouwens ook Beseler, maar vooral Durst-apparaten voor een "kleine prijs".
MirkoBoeddecker
Wij leveren het volledige LPL-assortiment als directe import rendabel is; anders kopen we bij Jobo in.
Mirko
Gast
Hallo zensua,
wat waren eigenlijk de nadelen van de Laborator 1200?
Ik heb nog niets gevonden dat verbetering behoeft :unsure:
Groeten, Stephan
Gast
Hallo Stephan,
Ik heb niets tegen de Durst Laborator 1200. In 1996 waren de beschikbaarheid, de prijs en enkele bedieningsdetails echter een bezwaar! Dat laatste heeft echter alleen te maken met mijn persoonlijke werkwijze. Ik wil hier ook geen discussie voeren over "welke is de beste vergroter?", want "de beste" bestaat niet! Alles hangt af van persoonlijk gebruik, werkwijzen en voorkeuren.
Wat betreft "verbeterpunten" kan ik alleen maar zeggen dat bijna elke vergroter strooilicht uitzendt, dat de gelijkmatige belichting vaak in de randgebieden afneemt en dat bij bijna alle vergroters (die ik persoonlijk ken: DeVere, Dunco, Kaiser, Jobo; uit testrapporten ook Durst, Beseler en Ahel) geen 100 procent parallelliteit bestaat tussen het negatiefplatform en het objectiefplatform. Men kan dit gebrek echter vaak zelf verhelpen, als er fabrieksmatig geen correctiemogelijkheden zijn, met wat vaardigheid en creativiteit. Als dan ook nog het vergrotingsframe verstelbaar is (bijv. Salthill-frame), kan men dit gebrek volledig compenseren, zodat het praktisch niet opvalt. Overigens was er van Salthill een afstelset (of deze vandaag de dag nog leverbaar is, is mij niet bekend), waarmee de paralleliteit van de drie vlakken (negatieftafel, objectieftafel en vergrotingsframe) exact kan worden gecontroleerd. Ik gebruik deze zelf tot op de dag van vandaag voor het afstellen van deze drie vlakken.
Ook bij talrijke vergroters zijn de fijnafstelling, de nauwkeurigheid en de bevestiging van de fijnafstellingsverlenging (meestal een buigzame as) voor verbetering vatbaar. Een even belangrijk onderwerp is het gebied van de negatieftafels of het vervangen van defecte lampen, wat bij sommige vergroters uitmondt in ware verbouwings- en demontageorgieën, enz.
Maar hiermee vertel ik natuurlijk niets nieuws. Tot ziens dus, en wie een tweedehands Durst Laborator 1200 voor een zacht prijsje kan vinden, moet dat zeker doen; - want hij is zeker niet slechter dan andere apparaten.
Groeten
Lo van de Renne
Gast
Hallo Lo,
bedankt voor je opmerkingen. Ik ben het helemaal met je eens dat er niet zoiets bestaat als de ultieme vergroter en dat het altijd een kwestie van persoonlijke voorkeur is.
Het fascinerende aan Kienzle-vergroters is voor mij dat deze apparaten al in de zoveelste generatie worden geproduceerd. En wel in klassieke metaalbouw in kleine series. Dat betekent dat er spaarzaam gebruik wordt gemaakt van kunststof en dat de meeste onderdelen bestaan uit stevig, hoekig metaal dat is gestanst, gefreesd of gedraaid.
Bovendien lijkt de heer Kienzle ontwerper, marketingmanager en productieleider in één te zijn. Ik denk dat als je hem verbeteringsvoorstellen doet, hij op zijn minst een offerte voor een maatwerkoplossing zou opstellen of nieuwe ideeën in zijn producten zou verwerken (voor zover dat voor hem de moeite waard lijkt). Deze individualiteit is tegenwoordig vrij zeldzaam.
Overigens verkoopt Kienzle ook demonstratiemodellen af fabriek. Het loont dus altijd de moeite om even te bellen. (Meestal krijg je de bedrijfsleider zelf aan de lijn – een vriendelijke Zwab.)
Maar ik wil hier nu geen verkapte reclame maken. Uiteindelijk hebben de bovengenoemde factoren nauwelijks invloed op de functionaliteit en de kosten-batenafwegingen.
Groeten
Dierk