CarstenM
Hallo,
zijn er al technische specificaties en belichtingstijden beschikbaar voor deze "nieuwe" ADOX CHM-films? Tot nu toe heb ik nog niets gevonden.
Of kan ik voor de CHM-films in ieder geval de technische specificaties van Ilford gebruiken, zoals Ferdinand in een andere post suggereert? :rolleyes:
Groeten
Carsten
MirkoBoeddecker
De ontwikkeltijden zijn identiek aan die voor de FP4 en HP5.
Ook andere technische parameters kunnen één op één worden overgenomen.
Groeten,
Mirko
CarstenM
Bedankt Mirko,
dat klinkt dan inderdaad echt als Ilford-films met een ander label. Net als Tura <-> Agfa APX.
Klopt die veronderstelling? :rolleyes:
Groeten
Carsten
MirkoBoeddecker
Carsten,
Die vraag kan ik je helaas niet beantwoorden – om juridische redenen.
We hebben er echter nooit een groot geheim van gemaakt wie wat voor ons produceert.
‘Omgelabeld’ is in ieder geval niet de juiste term.
Wat de CHM-films betreft, komt bijvoorbeeld alleen het ruwe materiaal op grote rollen uit Engeland.
De volledige verdere verwerking gebeurt in onze opdracht. Dat is bijvoorbeeld ook het overgrote deel van de productieve toegevoegde waarde.
Het hoogtepunt van deze productlijn zijn zeker de rolfilmcontainers, die Ilford niet aanbiedt.
Deze worden ook exclusief voor ons vervaardigd.
Groeten
Mirko
CarstenM
Mirko,
dat van die juridische redenen is natuurlijk volkomen begrijpelijk.
Dat het woord "omgelabeld" niet helemaal de juiste uitdrukking is, bedacht ik me pas achteraf.
Hoe dan ook... uiteindelijk heb je mijn vragen beantwoord.
Ik vind deze containers ook geweldig. Maar op de een of andere manier kan ik me niet voorstellen dat zoiets nog nooit eerder heeft bestaan.
Zoals ik hier onlangs heb gelezen, zijn de containers pas vanaf maart beschikbaar. Ik zou het wel fijn vinden als er hier op het forum een kleine opmerking over de beschikbaarheid van de containers zou staan.
Groeten
Carsten
MirkoBoeddecker
Hallo Carsten,
Ik heb dit antwoord geschreven direct nadat ik Ferdinand in de andere thread had geantwoord – vandaar deze ietwat nadrukkelijke uitleg.
Containers voor rolfilms: het idee is oud nieuws. Alleen heeft tot nu toe nog niemand dit op grote schaal gerealiseerd en echt honderdduizenden van deze containers laten produceren. Maco heeft de R3 op de Kina gepresenteerd in zeer mooie schroefdozen. Deze zijn echter helaas zo duur dat het alleen haalbaar is bij een film die 5 euro kost en – zoals Maco het zelf heeft uitgedrukt – het gaat ook slechts om een tijdelijke actie voor de eerste partijen.
Wij hebben de kosten voor deze containers ongeveer teruggebracht tot de prijs van de kartonnen doos en kunnen daardoor alle ADOX-rolfilms zonder prijsopslag met container aanbieden.
Films die alleen in aluminiumfolie zijn geseald, zouden binnen 3-4 weken beschikbaar moeten zijn.
Groeten
Mirko
Gast
Het probleem is niet het woord, maar de feitelijke situatie. En het ziet er nu eenmaal zo uit dat door dit productbeleid – hoe je het ook noemt – de consument een productdiversiteit wordt voorgespiegeld die in werkelijkheid niet bestaat. Een fotograaf die niet tevreden is met HP5 (wat ik me weliswaar niet kan voorstellen, maar het is slechts een voorbeeld) zal weinig verschil merken als hij overstapt op ADOX CHM400 of Maco 400UP. Ook iemand die de fout maakt om vandaag (uit angst voor het definitieve einde van Ilford) op ADOX CHM over te stappen, heeft een probleem. De negatieve neveneffecten van heretikettering (of hoe je het ook noemt) voor de consument zijn ook in andere sectoren (bijv. bij accu's) bekend en erkend. Ze worden er niet beter op omdat hier een traditionele naam uit de zwart-witfotografie nieuw leven moet worden ingeblazen.
MirkoBoeddecker
Ferdinand,
Veel mensen zien dat tegenwoordig anders.
Ten eerste is de ADOX geen film met een ander label en ten tweede draait het in onze wereldeconomie al geruime tijd om afzetmarkten en niet om productielocaties.
De Duitse industrie loopt daar weliswaar wat achter, maar over het algemeen zorgt voldoende vraag voor aanbod en niet een fabriek die heeft bedacht: “Laten we hier nu maar eens iets gaan maken.”
Het louter gieten van de grondstof vertegenwoordigt slechts ongeveer 30% van de productieve toegevoegde waarde in de filmproductie.
Volgens mijn informatie raakt Ilford over ongeveer 4 weken door het beschermpapier voor rolfilms heen. Wat ze dan gaan doen, weet ik niet.
Voor onze ADOX-films hebben we in ieder geval tijdig beschermpapier besteld voordat het bedrijf de productie stopzette en momenteel werken we aan een alternatief.
Het zou een heel goed denkbaar scenario zijn dat Ilford zelf de productie van 120-rolfilms op een gegeven moment stopzet. Als er tegen die tijd voldoende vraag naar ons is verschoven, kunnen we complete productieruns bij Ilford bestellen en die daar laten snijden en verpakken tot 120-formaat, waar dat nog mogelijk is.
Dit is nu slechts een voorbeeld – Ilford zal zeker een oplossing vinden voor het probleem met rolfilms, maar op dit moment kunnen wij leveren en Ilford niet.
Deze markt ontwikkelt zich van een massamarkt naar een nichemarkt. Kleine, flexibele bedrijven zullen in de toekomst het grootste productassortiment aanbieden en bedrijven die vroeger voor een massamarkt waren ontworpen, zullen zich concentreren op wat nog massamarkt-achtige omzetten oplevert.
Bovendien is de plastic verpakking een extra meerwaarde en is de prijs van de films ook aantrekkelijk.
Er zijn dus veel redenen om een CHM te kopen.
Groeten,
Mirko
MKL
Hallo Mirko,
Dat klinkt allemaal heel interessant.
Heb ik het over het hoofd gezien, of heb je nog niet gezegd wanneer de films precies in een container worden geleverd? Dat zou ik wel graag willen weten.
Met vriendelijke groeten,
Michael
MirkoBoeddecker
Dat is nog niet helemaal duidelijk.
De fabrikant is nog bezig met de spuitgietmatrijs.
Wie nu folies bestelt zonder verpakkingen, maar deze wel wil ontvangen, krijgt het benodigde aantal verpakkingen gratis bij zijn volgende bestelling meegeleverd.
Geef dit bij het bestellen aan.
Met vriendelijke groet,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
De fabrikant werkt nog aan de spuitgietmatrijs.
Zoiets. Ik begrijp het nu niet helemaal.
Met één ontvormingsrichting, een eenvoudige geometrie, geen schuiven en slechts twee ingietpunten zou zo'n matrijs met drie tot vier nesten binnen drie dagen klaar moeten zijn. Daar komt nog de eerste bemonstering van de onderdelen bij (2x verzending per post*) + jullie tijd in de winkel) en dan kan de productie van start gaan. Jullie kunnen ook op zaterdag monsters maken. Dat maakt het vanaf het ontwerp van de matrijs zes dagen. De productiegoedkeuring vindt plaats op zaterdag of zondag, de maandag erna gaan we van start.
Je zou je leverancier eens flink onder druk moeten zetten, die neemt je momenteel in de maling.
Of ziet de wereld buiten mijn Bruchengeber er zo anders uit? Dan verbaast de faillissementsgolf in de productiesector me echter niet meer.
Met vriendelijke groeten,
Franz
*): Voor de procesborging bij jullie: twee leveringen van eerste monsteronderdelen. Anders zien jullie niet of de installatie stabiel draait. Verder moeten jullie af en toe een seriecontrole uitvoeren, omdat leveranciers de neiging hebben om de afkoeltijden na de eerste monsters te verlagen, waardoor de maatvastheid in het honderd loopt.
rherz
Hallo Franz,
Allereerst: de wereld buiten je klant ziet er heel anders uit. Onze matrijzenmakers zijn altijd heel blij als ze eens niet voor de autojongens hoeven te werken (dus met ‘gewone’ mensen) :unsure:
Maar zo eenvoudig is die matrijs niet.
De houder heeft voor het deksel een klikgeometrie die gedwongen moet worden gevormd (ondersnijding) en de andere kant, de eigenlijke bus, ligt waarschijnlijk in de bekken, met een ringuitstoter dicht bij de klikgeometrie – althans, zo zou ik het aanpakken. Het geheel heeft minstens 4 vormnesten – mogelijk nog met een hete analyse, dan moet het worden gebalanceerd zodat de stroomsnelheden gelijkmatig zijn, polijsten op de binnendelen zodat het er gemakkelijker uitgaat, enzovoort. Geen drie dagen – in ieder geval niet in het echte leven.
Maar het idee van Mirko is echt goed – het is eigenlijk verbazingwekkend dat nog niemand dit heeft gedaan toen het nog beter ging met de branche.
Met vriendelijke groeten
Robert
Gast
De productie is inmiddels van start gegaan.
De levertijd is nu de onzekere factor.
Helaas konden we dit in Duitsland niet voor deze prijs realiseren.
Ik ga dus nog uit van minstens 3 weken.
Mirko
Gast
Maar het idee van Mirko is echt goed – het is eigenlijk verbazingwekkend dat nog niemand dit heeft gedaan toen het nog beter ging met de sector.
Robert,
andere fabrikanten kwamen op het idee.
Vroeger kwamen vrijwel alle merken in blikjes van metaal of plastic, Agfa is er pas zo'n 30 jaar geleden mee gestopt.
Roman
Gast
Verdorie. Er ontbreekt nog iets. Namelijk:
""pas" met dat spul gestopt.".... toen de achterkantpapieren dikker werden en de folieverpakkingen de overhand kregen.
Oude metalen buisjes vind je op eBay, op rommelmarkten – ze zijn niet zo zeldzaam.
Fuji had vorig jaar een plastic doosje voor telkens 5 rolfilms in het assortiment, die worden standaard en zonder meerprijs bij de 5-packs meegeleverd.
MirkoBoeddecker
Ik denk dat Robert – als duidelijk expert op het gebied van kunststofspuitgieten – met ‘idee’ niet het idee van een rolfilmhouder op zich bedoelde – dat zou me echt te veel eer aandoen – maar het idee om het deksel meteen mee te spuitgieten en zo het complete product met één spuitgietmatrijs in één bewerking te kunnen vervaardigen.
Dat is de reden waarom we dit zo voordelig konden realiseren, waardoor de prijs voor de kartonnen doos even hoog is als de prijs voor de mooie houder.
De conventionele methode met een apart deksel zou ongeveer 50% extra kosten hebben veroorzaakt en werd tijdelijk door ons overwogen, maar later weer verworpen.
Groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
Et voilà! De containers zijn klaar.
Nu moeten ze alleen nog hierheen komen.
Groeten,
Mirko
Gast
Nog een vraag: zijn die ADOX KB-films eigenlijk ook verkrijgbaar in "alleen" aluminiumfolie (zoals bijvoorbeeld de Ilford-films)? Ik heb die plastic doosjes gewoon niet nodig (ze nemen alleen maar ruimte in beslag en op eBay wil ze ook niemand van me kopen....)....
Groeten
MirkoBoeddecker
De containers zijn er!
Mirko
roseblood11
Hallo,
wat is er eigenlijk van de CHM’s geworden? Ik heb ze een paar jaar geleden graag gebruikt. Nu, na een voor mij langere fotopauze, lijken ze niet meer te bestaan? Ik kan er zelf helaas geen informatie over vinden.
Met vriendelijke groet, Immo
PS: De forumzoekfunctie weigert echt om woorden van drie letters te zoeken. Dat is nogal dom, aangezien veel filmtitels juist zo kort zijn. Dat zou eens veranderd moeten worden...