Gast
Hallo
Meopta heeft een heel voordelig vergrotingsframe in het assortiment.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is het een goede aankoop (d.w.z. ook echt bruikbaar) of is het gewoon goedkoop en dus...
Bedankt voor jullie hulp.
Gast
Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met de Meopta-monturen. Ik heb beide maten en ben tevreden. De monturen zijn stevig gemaakt. Ik denk dat ze een eeuwigheid meegaan.
Het enige probleem zou de haaksheid kunnen zijn. Maar dat hebben andere frames ook. (zelfs duurdere!)
Je moet je formaten op de frames markeren, anders is het behoorlijk vervelend als de frames verschillend breed zijn. Als je op baryt werkt, is dat niet zo erg, omdat je de rand toch wegsnijdt.
Als absolute haaksheid noodzakelijk is en er ook niets mag worden weggeknipt en je gebruikt slechts 1 of 2 formaten, zijn er niet-verstelbare maskers (frames). Deze bestaan uit een basisplaat en maskers. 1 masker voor 1 formaat. Is een beetje duur. Verkrijgbaar bij Phototec. Misschien heeft FOTOIMPEX zoiets ook in het assortiment.
Groeten
Andreas
cfb_de
Hallo Martin,
Ik heb ooit de 18x24-lijst van Meopta gehad, maar daar was ik niet tevreden over. Het ding was me te wankel. Ik heb hem vervangen door een eveneens tweedehands Kindermann-lijst in 20x30, die aan beide kanten de twee planken geleidt en met een geodriehoek nauwkeurig haaks kan worden afgesteld.
Ik gebruik deze nu echter ook nog maar zelden, omdat ik voor mijn meest gebruikte formaten (13x18, 18x24 en 30x40) nu een dankbare gebruiker ben van de reeds genoemde Versamask. Naar mijn mening is er geen beter systeem.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Sandra
Hoi Martin,
Ik heb die Meopta-lijst ook en ik vind hem vervelend. Je kunt er wel mee werken, maar op den duur overweeg ik om een betere lijst aan te schaffen. Het probleem met de haaksheid kan, zoals al gezegd, worden verholpen met een geodriehoek en verpakkingstape.
Wat me echter meer stoort, zijn de aansluitingen aan de linkerkant en bovenaan. Ze zitten niet goed vast, net zomin als het masker (ik bedoel de metalen rails) zelf; het schuift weg bij het plaatsen van het papier, zodat ik altijd nog even met een roodfilter controleer of het goed zit voordat ik de belichting uitvoer.
Sandra
fotohuisrovo
Helaas is er geen goede, goedkope oplossing.
Zoals al opgemerkt: de eerder genoemde Versamask. Maar die hebben natuurlijk weer een vast formaat. Verder kunnen we de vergrotingsframes van Dunco aanbevelen (4 maskerbanden).
Leitz had in het verleden ook goede exemplaren en er zijn nog enkele Amerikaanse varianten.
Met vriendelijke groeten,
Robert
Gast
Hallo!
Ik heb zelf de grote Meopta en kan iedereen deze rotzooi alleen maar afraden (let wel: ik ben heel tevreden over mijn Meopta-vergroter!); niet alleen heeft de Meopta geen rechte hoek, ook de randverstelling is volstrekt onbruikbaar: ofwel draai je de schroeven zo vast dat je de randbreedte niet meer kunt verstellen, ofwel zo los dat ze voortdurend vanzelf verschuiven (daartussenin is er niets, en je moet er niet te vaak aan draaien, want dan slijten de schroefgaten op een gegeven moment uit). Bovendien kun je het frame in zijn bevestiging 2-3 mm van links naar rechts verschuiven – herhaalbaarheid en nauwkeurig werken zijn daarmee niet mogelijk.
Nieuwe vergrotingsframes zijn qua prijs meestal onbetaalbaar, gebruikte zijn ook niet altijd goedkoop – mijn geheime tip: de Engelse RR Beard Master Pro-frames (worden ook vaak aangeboden onder Photon Beard, RRB of Pelling & Cross); zijn meestal op eBay te vinden voor ongeveer 50 euro, hebben een zeer goed (weliswaar niet traploos, maar alleen in stappen verstelbaar) randbreedteverstelsysteem, een zeer stabiel, nauwkeurig openingsmechanisme en kunnen eenvoudig op haaksheid worden afgesteld.