SamuliSchielke
Toen ik met Fomabrom aan het werk was, merkte ik dat het verschil in gradatie tussen Hart en Normal enorm groot is. Bovendien is Fomabrom Normal aanzienlijk zachter dan Fomaspeed Normal, terwijl de gradatie bij Hart vrijwel identiek is. Is dat altijd zo? Of heeft iemand bij Foma per ongeluk Spezial ingepakt? Wie weet?
Samuli Schielke
MirkoBoeddecker
Samuli,
er zijn geen vastliggende waarden voor de hardheid van het papier. Het enige wat je met zekerheid kunt zeggen, is dat ‘normaal’ zachter is dan ‘hard’ en ‘hard’ weer zachter dan ‘normaal’, enzovoort.
Fomabrom en Fomaspeed zijn totaal verschillende papiersoorten op verschillende dragers met verschillende emulsies. Ze gedragen zich dan ook anders.
Bovendien hangt het ook af van je eigen gevoel of je een papier zachter vindt. Fomabrom kan bijvoorbeeld meer grijstinten weergeven dan Fomaspeed en maakt ook beter onderscheid in de hoge lichten. Dat kun je misschien als zachter 'ervaren'.
En niet in de laatste plaats: het kan zijn dat de in Fomaspeed opgeslagen ontwikkelaarsubstanties een andere gradatieweergave in het beeld veroorzaken. Heb je misschien een zacht werkende, sterk verdunde of oudere ontwikkelaar gebruikt?
Dit alles (en meer) kan er invloed op hebben dat het ene papier anders uitpakt dan het andere.
Maar uiteindelijk is het zoals het is en zou je nu via ontwikkelaarcombinaties of eventueel diffuse voorbelichting de gradaties zo moeten sturen dat je foto in het eindresultaat aan je verwachtingen voldoet. Wat de uitgangsbasis ook was, is relatief onbelangrijk. Je moet altijd aanpassen!
Groeten,
Mirko
SamuliSchielke
Oké! Ik vind de afdrukken op Fomabrom sowieso mooier, dus het "probleem" is opgelost.
Bedankt,
Samuli