MirkoBoeddecker
De
Fotoman-camera's zijn eindelijk binnen en dus per direct leverbaar.
Verschuifbare lensplaten voor: Schneider Super Angulon 72 mm
Andere lensplaten worden op korte termijn aangeschaft.
++++++
Wij wensen al onze klanten een gelukkig nieuwjaar!
Mirko Bödecker + het IMPEX-team
Gast
Hallo Mirko,
De prijs voor de (geplande) Fotoman 9x12 is echt aantrekkelijk. Die voor de 6x17 natuurlijk ook.
Is er al een richtprijs van FOTOIMPEX voor de andere lensplaten?
Aangezien ik het grootformaat tot nu toe alleen maar van een respectvolle afstand heb bekeken, zou iemand mij misschien kort de volgende elementaire vraag kunnen beantwoorden (gelieve niet meteen door te verwijzen naar een grootformaatforum):
Wat is het verschil tussen een Copal- en een Compur-sluiter en hoe krijg ik een grootformaatlens van de ene plaat af en op een andere?
Bedankt en tot ziens
Dierk
Urnes
Hallo Dierk,
Het zijn allebei centrale sluiters, maar voor zover ik weet van verschillende fabrikanten. Momenteel kun je echter alleen nog Copal krijgen. Ik heb me nooit echt verdiept in de verschillen, aangezien mijn oude objectieven alleen Compur-sluiters hebben en zolang die werken, maakt het eigenlijk ook niet uit.
De lenzen worden met een contraring aan de lensplaat bevestigd en daar blijven ze dan ook zitten, d.w.z. je hebt voor elke lens een plaat nodig en vervangt dan altijd de hele eenheid.
Bij de Fotoman heb je echter niet alleen de plaat nodig, maar als ik het goed heb gezien ook nog de wormwieloverbrenging, aangezien de camera immers geen balg heeft. En ik denk dat de objectieveenheid met wormwiel aanzienlijk duurder is dan de behuizing. De Fotoman 4x5" is een geweldige oplossing voor landschappen onderweg en reisfotografie, wanneer je met weinig bagage reist en groot formaat en groothoek nodig hebt. Ach, een beetje zoals een Alpa met groot formaat. Voor de "instap" in grootformaat zou ik echter eerst op de tweedehandsmarkt kijken en misschien toch op zoek gaan naar iets conventioneler, je hebt met een balg gewoon meer mogelijkheden als het om foto's en portretten gaat.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Een Fotoman-camera wordt compleet geleverd met een lensplaat en een wormwieloverbrenging: dus helemaal compleet om meteen aan de slag te gaan, mits er een lens op de sluiter is gemonteerd.
De WW-printplaten zijn bij de prijs inbegrepen. Wie er een portretcamera van wil maken (bijv. voor groepsfoto's) en bijvoorbeeld een 135-mm-lens wil gebruiken, moet iets bijbetalen, omdat ook deze printplaten met de hand uit een aluminium blok worden gefreesd en dus kostbaar zijn om te produceren.
Dat komt neer op een meerprijs van ongeveer 50-200 euro, afhankelijk van de brandpuntsafstand.
Een tweede printplaat kost, afhankelijk van de brandpuntsafstand, tussen de 140 en 360 euro plus 50 tot 70 euro voor de afstandhouder.
De wormwieloverbrenging kun je van de andere lens overnemen en gewoon je eigen afstandsschaal opmeten en met een lakstift erop tekenen.
Natuurlijk kan er ook een aparte wormwieloverbrenging worden aangeschaft – de prijzen daarvoor staan helaas nog niet vast.
Ik vind dat het 4x5"-formaat uitstekend geschikt is als instapmodel voor grootformaatfotografie. Het is eenvoudig in het gebruik, beperkt zich tot de meest essentiële functies, is licht en compact van constructie en niet in de laatste plaats zeer voordelig. Bij grootformaat is het net als bij andere formaten. Het meeste geld moet in de lenzen worden gestoken. In dat opzicht is een Fotoman als beginnersbody perfect geschikt. Als de eisen aan de verstelbaarheid toenemen, kun je upgraden.
Mirko
PS: samen met de 4x5 zullen we het volledige assortiment Rodenstock grootformaatlenzen aanbieden en speciale aanbiedingen voor camera's met lens.
Gast
Hartelijk dank voor de informatie. Dat was precies wat ik wilde weten.
Groeten
Dierk
Urnes
Hallo Mirko,
kun je nog eens uitleggen hoe dat nu precies zit met die wormwieloverbrenging? Stel dat je thuis nog een oude Angulon 6,8 90 mm hebt liggen in een 00-sluiter, kan zoiets dan, of past de wormwieloverbrenging alleen op de huidige sluiters en kan ik die zelf monteren? Dan zou ik namelijk ook mijn uitspraak over de prijs moeten herzien. Ik heb namelijk even in de laatste Linhof-catalogus gekeken wat een nieuwe lens met wormwielmechanisme kost. Maar als het ook op doe-het-zelf-wijze met een gebruikte lens lukt, dan is het echt interessant.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Hallo Sven,
Weet je zeker dat de oude Angulon zonder "super" 6x17 wel het hele beeld bestrijkt?
Kijk maar eens naar de technische specificaties.
Ik zal even informeren naar sluitertijd 0, maar ik denk niet dat dat een probleem is.
Je moet het zelfs zelf monteren en dan eventueel kleine fabrieksafwijkingen compenseren met de meegeleverde tussenringen. Daarvoor wordt de instelmatschijf meegeleverd.
Groeten,
Mirko
Urnes
Nee, dat is niet geschikt voor 6x17, maar wel voor de 4x5" van de tweede Fotoman. Voor 6x17 zou je je echter best de 6,8 120 kunnen voorstellen, en die zit in een 1-sluiter. Dus als ik je goed begrijp, wordt de lens in de stelschroef geschroefd (in plaats van een ring) en dienen de tussenringen dan voor de fijnafstelling.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Hmmmm, 120 is al een behoorlijk lange brandpuntsafstand voor een zoekercamera zonder scherpstelhulp.....
Als het geschikt is voor 4x5, dan past het hoogstwaarschijnlijk ook voor 6x17 – maar daar hebben we geen meetgegevens voor.
De originele tegenring wordt gebruikt. De wormwieloverbrenging heeft aan het uiteinde een gat en daar steek je je sluiter doorheen – tegenring erop – klaar.
Net als bij een printplaat van een 4x5 of zo.
Groeten,
Mirko (die nu naar huis gaat...)
Gast
Hallo Mirko,
Zeg eens, heb je een foto van de achterkant van de Fotoman 4x5"? Kan de achterwand worden gedraaid voor staand of liggend formaat? En schuif je de vlakfilmcassettes onder het matscherm, of moet je eerst het matscherm verwijderen en de Graflock gebruiken?
Hartelijk dank.
Groeten, Sven