Gast
Vraag: Zijn er ook Fotoman-camera's (zie de FOTOIMPEX-catalogus) in het 6x6-formaat?
MirkoBoeddecker
Martin,
wat vind je precies zo leuk aan de Fotomann dat je dat ook in een 6x6-camera wilt zien?
Er zijn veel goede zoekercamera’s, bijvoorbeeld de Mamiya 6, Plaubel enz.
Die hebben dan echter een gekoppelde afstandsmeter, een ingebouwde belichtingsmeter, automatische filmtransport enz.
De Fotomann-camera's zijn exotische camera's voor extreme beeldformaten en worden in kleine series met de hand vervaardigd.
Daarom kunnen ze al deze technische verfijningen niet bieden.
Met andere woorden: het bouwprincipe toepassen op 6x6 zou weliswaar een eerlijke, puristische aanpak zijn, maar er zijn betere alternatieven :D
Mirko
Gast
... Precies de puristische stijl. Ik fotografeer uitsluitend met een Pentax K1000. Naar mijn mening een van de meest puristische camera's die er zijn.
De Fotoman doet het op dit gebied goed in het midden- en grootformaat. Maar!, mijn vergroter gaat maar tot 6x6 :-) (Opemus).
MirkoBoeddecker
Hmm, ik snap het, maar zou jij ook bereid zijn om 1300 € voor zo’n camera te betalen?
Of het nu 6x12, 6x17 of 6x6 is, de productiekosten zijn – afgezien van iets minder aluminium – hetzelfde...
Groeten,
Mirko
Gast
Ja, dat is echt een vraag ... Ik weet het niet. Ik weet alleen dat de Alpas en dergelijke te duur zijn.
Misschien is de 4x5 van Fotoman later wel iets voor mij. Als contactafdruk zonder vergroting is 4x5" ook niet te versmaden ... Laten we afwachten ... en met veel plezier verder fotograferen met de K1000 :-)
Bedankt voor je overwegingen.
Groeten en fijne kerstdagen
Martin
Gast
Hallo Mirko,
ik wilde even zeggen dat ik het geweldig vind dat jullie deze camera hebben aangeschaft. Iets vergelijkbaars heb ik alleen bij de Technorama van Linhof gezien – die is dan wel iets duurder.
Zelf zou ik echter nog een flinke dosis criminele energie moeten opbrengen om zulke bedragen uit het huishoudbudget te kunnen halen.
En deze aankoop zou zich pas over ongeveer 30 jaar terugbetalen. Misschien krijg je bij aankoop bij FOTOIMPEX wel een leveringsgarantie voor zwart-witrolfilm tot het jaar 2035 erbij. ;-)
Ik zou zo'n camera waarschijnlijk vaak gebruiken als shiftcamera voor architectuurfoto's in staand formaat, bijvoorbeeld in combinatie met een 58 mm-lens. Dat betekent dat de camera met de waterpas verticaal wordt uitgelijnd en bij het vergroten wordt het onderste deel van het negatief gewoon weggelaten. Bij het 6x9-formaat zou dat dan een shift van minstens 40 mm opleveren.
... zo stel ik het me in ieder geval voor – of zit ik ernaast? Misschien heeft iemand al ervaring met shift-architectuurfoto's. Met de zoeker zou het in ieder geval bij een 58 mm-objectief met deze camera lastig worden.
Ik zou ook wel eens willen weten hoe de vlakheid van de rolfilm bij zo'n lang stuk is.
Groeten
Dierk
MirkoBoeddecker
Hallo Dierk,
Er komt binnenkort ook een verschuifbare printplaat voor de Fotoman. Daarop wordt de lens dan verschoven geplaatst.
Aangezien een dergelijke constructie waarschijnlijk vooral in de architectuur wordt gebruikt, zou ik niet met de zoeker scherpstellen, maar met het meegeleverde matscherm, en zo het beeldfragment bepalen.
Dus: Fotoman op het statief, matscherm erin, scherpstellen en uitlijnen, matscherm eruit, film erin en aan de slag.
De vlakheid is perfect dankzij de geleiders en de hoge precisie van de fabricage.
Maar ik begrijp ook wat je bedoelt.
Groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
Leveringsgarantie voor rolfilms:
Ja, dat kan :-)
Groeten,
Mirko