Gast
Verderop in het forum heeft Meister Mirko aangeboden dat men ook iets te koop mag aanbieden:
Apo Rodagon 4,0/ 80 mm
De lens vertoont geen gebruikssporen en is door mij maar weinig gebruikt. (De staat is uitstekend en hij is altijd voorzichtig met een zacht borsteltje schoongemaakt. Alleen de plastic verpakking is een beetje bekrast.)
Aangezien ik al geruime tijd met een Leitz Focomat IIc werk, is het voor mij dood kapitaal.
Prijs: 200 €
Het geheel kan per post of in Hamburg worden overhandigd.
Als het niet bevalt, neem ik het ook terug.
trommelspecht@freenet.de
Overigens zou ik graag eens ervaringen uitwisselen over de Focomat IIc (ook al bevinden we ons hier in Meopta-land).
Nou dan, fijne kerstdagen, ook voor het ijverige FOTOIMPEX-team!
Dierk
MirkoBoeddecker
Geen enkel probleem: jullie mogen van alles aanbieden, zolang het maar iets met analoge fotografie te maken heeft.
Het zou wel fijn zijn als jullie ook even laten weten wanneer iets verkocht is, zodat ik het bericht kan verplaatsen of sluiten.
Mirko
Gast
Hallo Dierk,
nou, ik werk graag met mijn Focomat, ook al is het maar de Ic, voor het geval je dat wilde weten... :D
Groeten, Sven.
Gast
Nou, ik bedoelde eigenlijk al die legendes die rond de Focomat de ronde doen.
Een voorbeeld:
De vergroter is uitgerust met de Focotar 5,6/60 mm en de Vario-Elmar 4,5/100 mm, waarbij de beeldkwaliteit van de Elmar naar hedendaagse maatstaven ronduit rampzalig is.
Nu vraag ik me af of de prijzen op de tweedehandsmarkt voor dit apparaat daadwerkelijk nog een adequate tegenwaarde hebben. Ik denk van niet, daar wordt dan waarschijnlijk eerder voor kinderdromen betaald. Maar misschien zijn er wel tegengestelde meningen.
Groeten
Dierk
Urnes
Hallo Dierk,
zet dan gewoon de Rodagon in de Focomat. Ik had in de mijne ook de 4,5 50 mm zitten en heb eindeloos geëxperimenteerd met nieuwe combinaties van ontwikkelaar en film, omdat de beeldkwaliteit voor mij niet goed genoeg was. Ik heb toen voor een zacht prijsje een S-Componon kunnen bemachtigen en ben er nu helemaal weg van. Natuurlijk heb ik door de andere lens een focusverschil, dat bij een formaatwisseling van 18x24 naar 30x40 misschien een 3/4 slag van de wormwielschroef uitmaakt. Maar als je eenmaal voor je formaat hebt gekozen, hoef je nauwelijks nog bij te stellen, vooral als je naar f/8 hebt gedimd.
Ik heb echter minder een jeugddroom met de Focomat, ik heb mijn twee exemplaren cadeau gekregen. Wat me enthousiast maakt, is gewoon het feit dat het uitsnedegebied heel snel en nauwkeurig kan worden bepaald en dat de negatieftafel een tikje groter is dan mijn negatieven, zodat ik met een zwarte rand kan belichten.
Ik moet je echter gelijk geven dat de prijzen op de tweedehandsmarkt eigenlijk niet te rechtvaardigen zijn. Voor dezelfde prijs heb ik een goed onderhouden 13x18-vergroter met kleurkop aangeschaft. Bovendien zijn er in deze klasse nog andere alternatieven, zoals de Agfa Variosskop of de vergroters van Kienzle, die zelfs tot 4x5" verkrijgbaar zijn, en van Teufel was er volgens mij ook ooit een soortgelijk apparaat.
Groeten, Sven.
Gast
Het verwisselen van een objectief is bij de IIc niet zo eenvoudig, omdat hier speciale schroefdraadverbindingen worden gebruikt waar alleen de bijzonder smalle Leitz-objectieven in passen.
Bij de meeste andere autofocus-vergrooters doet dit probleem zich niet voor. Daar heb je alleen last van de brandpuntsafstandstolerantie. Want zoals bij jou is er bijvoorbeeld niet altijd 50 mm aanwezig waar 50 mm staat aangegeven.
Maar je zou ook Schneider kunnen bellen. Zij zouden je zeker een geselecteerde lens voor je vergroter verkopen, waarbij de werkelijke brandpuntsafstand overeenkomt met de nominale brandpuntsafstand. De vraag is alleen of dat de moeite waard is.
Ik laat op dit moment net de 100 mm-lens vervangen, waarbij ook de wormwieloverbrenging van de lens moet worden uitgefreesd. Waarom ik daarvoor heb gekozen, kan ik rationeel echter niet verklaren. Waarschijnlijk is het dat gevoel wanneer mijn handen over de massieve metalen behuizing glijden en mijn ogen de altijd scherpe contouren van het negatief zien ...
Maar afgezien van de erotische momenten in de donkere kamer denk ik ook dat je met een tweedehands Kienzle, Varioskop of Focomat IIa net zo goed uit bent als je autofocus voor het middenformaat wilt. Maar de lenzen zijn naar mijn mening altijd het lastige punt. Omdat de technische ontwikkeling in de afgelopen 30 jaar op het gebied van de lensbouw toch wel wat verder is gegaan.
Groeten
Dierk
Gast
Hier nogmaals als bijlage een heel goede beschrijving:
http://www.lusznat.com/News/Downloads/FOCOMAT_IIc.pdf