undine
Hallo,
ik
heb twee Jobo-ontwikkelingsbakken geërfd. Door het zeer intensieve gebruik heeft zich een zwartachtige aanslag op de kunststof spiralen gevormd. Weet iemand of er hiervoor een speciaal reinigingsmiddel bestaat?
Ik
Groeten, Undine
Renate
Dat zijn zilverafzettingen. Die zijn niet storend. Wat er niet met water afgaat, levert bij het ontwikkelen geen problemen op.
€
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
undine
Dat zijn zilverafzettingen. Die zijn niet storend. Wat er niet met water afgaat, levert bij het ontwikkelen geen problemen op.
€
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
undine
€
€
Hartelijke groeten
€
Renate
Bedankt Renate,
dat was mijn vrees.
€
Groeten, Undine
jochen53
Hallo,
je zou ze in het bleek-fixeerbad van het C-41-proces kunnen onderdompelen; daar zou het zilver moeten oplossen. Het oude, beproefde recept voor de schaalreiniger maak ik liever niet bekend.
Bonderer
Bij Spürsinn hebben ze een reinigingsmiddel voor dit soort gevallen. Het is niet eens duur, maar voor twee spoelen vind ik het niet de moeite waard. Ik heb mijn spoelen dit een keer gegeven, met de actieve hulp van de beste echtgenote die er is; je moet er wel even met een borstel bij, maar het resultaat mocht er zijn. Na afloop waren de spoelen duidelijk lichter; ik heb alleen de witte 1501-spoelen. Ik had ook de indruk dat de films daarna makkelijker op de spoelen te wikkelen waren, het ging gewoon soepeler.
Kukident en soortgelijke tips, ook vaatwasmiddel hielpen niet bij het schoonmaken en de poging om een recept voor een speciale reiniger na te maken mislukte omdat ik de ingrediënten niet kon vinden.
Dat Spürsinn-spul was tot nu toe het beste wat ik daarvoor had.
Wolf_XL
...ik ben inmiddels aan de laag gewend geraakt... Je moet vooral koste wat kost vermijden om er met geweld tegenaan te schuren. Hoe meer je erover schuurt, hoe meer microfijne krassen je maakt, die zich vervolgens des te sneller weer met een laagje vullen... Gewoon negeren...
Peckham
Hallo,
Ik krijg mijn ontwikkelbakjes helemaal schoon met zilverpoetsmiddel uit de drogisterij. Dat zou ook voor de spoelen moeten werken.
Maar je kunt het ook gewoon negeren.
Groeten
Peter
jochen53
Hallo Peter,
Heb je na het gebruik van de zilverreiniger al fouten op de negatieven ontdekt, dichroïsche waas of iets dergelijks? Ik vraag het alleen maar omdat er thiourea in zit en dat zou misschien voor problemen kunnen zorgen.
€
Groeten, Jochen
Peckham
Hallo Jochen,
Mijn ervaring beperkt zich uitsluitend tot het reinigen van ontwikkelbakken voor positieven. Daarbij heb ik ook geen enkele nadelige invloed kunnen vaststellen.
De spiraalsteunen heb ik nog nooit schoongemaakt. Ik zie daar geen noodzaak toe.
Wat de bakken betreft, is het waarschijnlijk ook niet zozeer de noodzaak, maar eerder mijn esthetisch gevoel dat mij ertoe heeft aangezet ze schoon te maken.
Met vriendelijke groeten,
Peter
Clemens
Zoals al gezegd: een bleek-fixeerbad (of alleen een bleekbad, maar dan moet er nog worden "gefixeerd") van willekeurige kleurprocessen (RA4, C41, E6...). Een paar minuten laten inwerken, daarna grondig afspoelen.
Dit kan ook tweedehands zijn, vraag gewoon eens bij het dichtstbijzijnde minilab (als je dat nog kunt vinden) of ze je een liter uit hun opvangtank willen geven...