Gast Hallo, ik heb mijn eerste Efke 100 voor me liggen. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, alleen wat ik hier zo lees. Ik wil de film ontwikkelen met Neofin Blau, maar ik heb geen ontwikkeltijden. In de catalogus staat de tabel, maar de Efke staat er niet in. Omdat hij nieuw is en sowieso zo wordt aanbevolen, wil ik niets pushen of dergelijks, maar gewoon de standaardinstellingen volgen. Heeft iemand ontwikkeltijden voor deze combinatie? Groeten, Ronald
MirkoBoeddecker Ronald, efke = ADOX in de catalogus... maar Neofin Blau is alleen bedoeld voor films met een lage gevoeligheid, dus 25 en 50 ASA. Voor de 100 kunnen we deze niet aanbevelen. Vanwege de korrel is de A49 hier beter. Vergelijkbaar met Neofin Blau, maar universeler inzetbaar voor alle ISO-gevoeligheden, is de APH 09 of, in een klein flesje, de F09. Groeten Mirko
Gast Bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb geen van de genoemde ontwikkelaars hier en heb er geen ervaring mee. Is ID 11 of Bromophen geschikt? Anders moet ik opnieuw bestellen. Overigens een compliment voor de supersnelle reactie op mijn e-mail! Wachten, de UPS-bezorger een hoop geld betalen voor zijn dienstverlening en er ook nog voor zorgen dat ik op de een of andere manier thuis ben als de man in het bruin bij mij aanbelt ... Fijne avond!
Gast Wie kan lezen, is duidelijk in het voordeel: "efke = ADOX in de catalogus". En dan even een blik op de tabel op pagina 60. Eens kijken of de emulsie blijft zitten waar hij hoort ... je komt nogal wat te weten Met veel verwachting voor efke en zonder vooroordelen, groeten ronald
Ole Willi Beutler vond dat Neofin Blau geschikt was voor alle films; hij ontwikkelde Neofin Rot alleen voor mensen die te weinig tijd hadden. Neofin Blau en Efke 100 is een uitstekende combinatie!
Ole @ ole, heb jij ook tijden? De Massive Devchart geeft 8 minuten met continue agitatie aan. Toen wilde ik er 12 minuten van maken – voor iets meer contrast.
Gast voor het geval iemand het ooit nodig heeft, wil ik nu even mijn resultaten posten: ik heb twee Efke KB 100-filmrolletjes ontwikkeld met Neofin Blau. Volgens de voorschriften aangemaakt (500 ml) en 15 minuten ontwikkeld (de eerste 30 seconden geschud, daarna 10 seconden per minuut). In plaats van een stopbad heb ik tussenspoelwater gebruikt. Daarna gefixeerd zoals je dat van een fixeeroplossing gewend bent. Het resultaat is prima, de emulsie is niet losgekomen. Fijne feestdagen Ronald