Gast
Hallo, hoe lang is de fixeertijd van barietpapier (Fomatone Classic MG) met Tetenal Superfix Plus?
Fixeertijd?
Op de fles staat: 1+3 - 1+9, fixeertijd 30-60 seconden,
ik heb navraag gedaan bij Tetenal en kreeg als antwoord:
de vermelding geldt voor alle materialen, voor je eigen gevoel kun je voor baryt
50% erbij optellen = 1+3 is dan 45 sec en 1+9 is dan 90 sec,
ik vind de tijden echter erg kort, kan iemand me alstublieft helpen,
groeten uit Nederland. Jelke
Gast
Jelke,
de korte belichtingstijden voor bariet (ca. 60 sec.) zijn prima als je met *verse* fixeer in een hoge concentratie werkt (max. 10 vellen 24×30 per liter werkoplossing). Je kunt de fixeer daarna nog gebruiken voor film of PE-papier.
Groeten
Ferdinand
MatthiasStark
Hallo allemaal,
Een fixeerproduct dat voor papier is gebruikt, mag in principe nooit voor film worden gebruikt.
Papier (vooral barietpapier) heeft altijd de eigenschap dat het fijne sporen van "papierresten"
in de vloeistof achterlaat, en die zijn niet bepaald goed voor de film.
Filmfixeerbad gebruiken voor papier is daarentegen geen probleem.
In het bovenstaande geval zou ik sowieso een 2-bad-fixage aanraden. Voor het eerste bad kan men
altijd het oude tweede bad gebruiken. Zo heeft men niet meer fixeerbad nodig dan bij de
eenbadfixage, maar krijgt men een aanzienlijk beter resultaat, omdat het tweede bad altijd relatief vers is.
Met deze korte tijden zou ik echter toch voorzichtig zijn, vooral als men "traditioneel"
papier met een hoog zilvergehalte gebruikt. Vooral als men daarna nog toont, kan een
onvoldoende fixatie vreselijke gevolgen hebben.
Groeten
Matthias
Gast
Hallo,
- Ik kan ook alleen maar een fixatie in twee baden aanraden.
- Lang fixeren voelt misschien prettig aan, maar is niet goed voor het papier.
Het papier zuigt zich vol met fixeermiddel (barytpapier helemaal, PE-papier aan de randen) en is moeilijker uit te spoelen.
- Je moet ook oppassen als je filmfixeer voor papier gebruikt, omdat veel films (om de gevoeligheid te verhogen?) bromide en jodide bevatten – opgelost in de fixeer beperkt dit de capaciteit ervan.
Jakob
MatthiasStark
Hallo Jakob,
daarom gebruik ik een pH-neutraal fixeerbad (LP-Fix Neutral). Dan is het probleem met het
"verzuren" opgelost.
Groeten
Matthias