Arthur
Hoi,
Kent iemand misschien deze vergroter (art.nr. 392 211 400 910)? Wat is het verschil met de gewone Opemus 6?
Nog een vraag: als je zowel een 50 mm- als een 80 mm-objectief op de Opemus 6 wilt gebruiken, hoef je alleen maar de objectiefplaat om te draaien, verder niets, toch?
Ik heb een nieuwe vergroter nodig, omdat mijn Axomat alleen geschikt is voor kleinbeeld, maar ik ook middenformaat (6x6) wil vergroten. Welke (voordelige!) alternatieven zijn er?
Bedankt!
Arthur
rednaxelA
Ik ben ook niet zo thuis in de fijne kneepjes van de verschillende Opemus-modellen. Je kunt er in ieder geval KB en MF mee doen.
Door de vraag van Arthur vraag ik me nu echter af of ik mijn Opemus wel helemaal goed heb gemonteerd.
De printplaat waarop bij mij de 80 mm is gemonteerd, is bij mij slechts een platte schijf met een schroefdraad van 39 mm.
De 50 mm met 23 mm schroefdraad is gemonteerd op een printplaat die een deuk heeft. Met de deuk naar beneden.
Op de een of andere manier zou de 80 mm dan toch niet in de juiste positie zitten, of wel?
Ik ben nu een beetje in de war.
Het apparaat is trouwens een Opemus 6
Groeten
Alexander
Gast
Hallo Alexander,
Een 80 mm-lens op een dunne printplaat werkt prima; je draait (zonder dat je het waarschijnlijk tot nu toe hebt gemerkt) bij het scherpstellen de balg gewoon iets verder naar buiten.
Bij de 50 mm hoort de uitstulping "naar binnen" in de vergroter, omdat je anders niet het maximaal mogelijke formaat bereikt. Als je een 80 mm op deze plaat wilt monteren (misschien heb je er wel een met M23,5), dan hoort de uitstulping "uit" de vergroter te steken.
Waarom? Omdat er tussen de 50 mm en de 80 mm een brandpuntsafstandverschil van maar liefst 3 cm zit en de 50 mm daarom dichter bij het filmvlak moet staan.
Met vriendelijke groeten,
Franz
rednaxelA
Hallo Franz,
Hartelijk dank voor de uitleg. Dan zal ik de 50 mm de volgende keer dat ik de camera uitpak eens andersom monteren.
De objectieven zijn allebei van Anaret. Ik ga dan ook eens kijken of er bij de 80 mm niet gewoon een schroefdraadring is aangebracht om van 23 mm naar 39 mm te gaan.
Groeten,
Alexander
Arthur
Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik een Opemus 6 kan vinden. Ik ben eigenlijk best tevreden over mijn Axomat 5, maar ik heb even op eBay rondgekeken en daar ook een paar Kaiser VP6000’s gevonden. Heeft iemand daar ervaring mee? Beter of slechter dan de Meopta? Durst, Dunco enz. vallen helaas buiten mijn budget.
Ik zou ook graag willen weten of je met de negatiefhouder in de Opemus 6 ook de negatiefrand kunt belichten bij het vergroten van een 6x6-negatief. Voor het KB-negatief heb ik voor mijn Axomat speciaal de plastic negatiefhouder bij FOTOIMPEX besteld en bijgevijld. Die past toch niet in de Opemus, of wel?
Gast
Nou... met het standaard KB-masker van Opemus van metaal lukt het niet, dat weet ik, want dat heb ik namelijk, inclusief de Opemus 6 (die ik trouwens wil verkopen, maar dat doet er voor dit forum niet toe). Als je een 6x6-tafel met glas hebt, lukt het natuurlijk wel, dat lijkt me zelfs een heel goede oplossing, ook al zweren sommige mensen bij vergroten zonder glas. Of de Axomat-tafel in de Opemus past? Geen idee...
MirkoBoeddecker
Het Axomat-podium past niet in de Opemus.
Als je genoeg ruimte hebt, kun je beide apparaten gewoon houden.
De Axomat heeft de kleine condensor en bundelt het licht voor KB.
Dat met het podium is ook geperfectioneerd.
Dan bespaar je jezelf het voortdurende ombouwen.
Anders: vijl de KB-maskers bij of koop 2 sets en gebruik telkens alleen de grotere inleg (de onderste).
Mirko
MirkoBoeddecker
Wacht even... ik had niet gezien dat je eigenlijk een 6x6-formaat wilt maken.
Dat kan natuurlijk alleen met glas.
Arthur
Misschien houd ik de Axomat toch maar, maar ik heb niet genoeg ruimte om aan twee vergrotingen tegelijk te werken. Ik wil in de toekomst echter zowel KB als 6x6 vergroten. In dat opzicht zou het natuurlijk eenvoudiger zijn om slechts één Opemus aan te schaffen en de lens daarop te verwisselen, afhankelijk van het formaat van het negatief.
Ik was eigenlijk vooral benieuwd of de 6x6-platforms in de Opemus groot genoeg zijn om ook de wielen van een 6x6-negatief te belichten.
MirkoBoeddecker
Bij de Opemus is het hetzelfde probleem als bij de Axomat.
Het onderste platform met de masker schuifjes is berekend op de standaardafmeting 54x54 mm (= snijdt een stukje van het beeld weg).
Hier geldt hetzelfde als bij de Axomat: koop bij ons een kunststof platform en vijl het overtollige plastic aan de onderkant weg.
Dat gaat tot 60x60 zonder ook de bovenkant te vijlen en tot 2 mm meer (= 1 mm rondom) met vijlen aan de boven- en onderkant.
Sorry, dat had ik vanmorgen over het hoofd gezien.
Dat is trouwens de belangrijkste reden waarom we de plastic platforms moeizaam met de hand uit de fabriek smokkelen.
Eigenlijk zijn het namelijk helemaal geen standaard reserveonderdelen....
Mirko