Arthur
Cześć,
Czy ktoś z Was zna ten powiększalnik (nr kat. 392 211 400 910)? Czym różni się od zwykłego Opemus 6?
Jeszcze jedno pytanie: jeśli chce się używać zarówno obiektywu 50 mm, jak i 80 mm w Opemus 6, wystarczy tylko odwrócić płytkę obiektywu, nic więcej, prawda?
Potrzebuję nowego powiększalnika, ponieważ mój Axomat nadaje się tylko do filmów 35 mm, a ja chcę powiększać również zdjęcia średnioformatowe (6x6). Jakie są dostępne (niedrogie!) alternatywy?
Dziękuję!
Arthur
rednaxelA
Nie znam się też na szczegółach dotyczących różnych modeli Opemus. W każdym razie można na nich fotografować w trybie KB i MF.
W związku z pytaniem Arthura zastanawiam się jednak, czy wszystko poprawnie zamontowałem w moim Opemusie.
Płytka, na której zamontowałem u mnie wentylator 80 mm, to po prostu płaska podkładka z gwintem 39 mm.
Wentylator 50 mm z gwintem 23 mm jest zamontowany na płytce, która jest wybrzuszona. Wybrzuszeniem do dołu.
W takim razie wentylator 80 mm nie byłby chyba w prawidłowej pozycji, prawda?
Trochę się teraz pogubiłem.
Urządzenie to, nawiasem mówiąc, jest model Opemus 6.
Pozdrawiam
Alexander
Gast
Cześć Alexander,
Obiektyw 80 mm na cienkiej płytce działa całkiem dobrze, po prostu podczas ustawiania ostrości (prawdopodobnie nawet tego nie zauważając) nieco bardziej wysuwasz mieszek.
W przypadku obiektywu 50 mm wybrzuszenie musi znajdować się „wewnątrz” powiększalnika, bo inaczej nie uzyskasz maksymalnego możliwego formatu. Jeśli chcesz zamontować obiektyw 80 mm na tej płytce (może masz taki z M23,5), to wybrzuszenie powinno znajdować się „na zewnątrz” powiększalnika.
Dlaczego? Ponieważ między obiektywem 50 mm a 80 mm występuje różnica ogniskowej wynosząca aż 3 cm, a zatem obiektyw 50 mm musi znajdować się bliżej płaszczyzny filmu.
Pozdrawiam serdecznie,
Franz
rednaxelA
Cześć Franz,
Bardzo dziękuję za wyjaśnienie. No to przy następnym rozpakowywaniu zamontuję obiektyw 50 mm odwrotnie.