dpc
Hallo!
Op het forum zijn soortgelijke vragen al eens terloops gesteld in verband met andere problemen.
Maar nu wil ik het nog eens apart aan de orde stellen:
Kan ik kant-en-klare (baryt)afdrukken (gefixeerd, gewassen, gedroogd) later nog zonder concessies tonen met selenium (Kodak)? De afdrukken zijn trouwens al een paar dagen droog – het zijn dus geen erfstukken.
Vooraf verwarmen? Zo ja, hoe lang?
Hoe lang naspoelen?
Is er nog iets anders te zeggen hierover? (Waarom) Is het beter om altijd direct na de reguliere laatste spoeling te tonen, dan pas een paar dagen later?
dpc
Gast
>> Kan ik kant-en-klare (baryt)afdrukken (gefixeerd, gespoeld, gedroogd) later nog met selenium (Kodak) tonen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit?
Ja.
>> Vooraf spoelen?
Ja, kort (om vlekvorming te voorkomen)
>> Hoe lang naspoelen?
Hm, ik zou zeggen minstens 20 minuten.
Ferdinand
WolfgangMoersch
>>Hm, ik zou zeggen minstens 20 minuten.
Ja, want de toner bevat ook ammoniumthiosulfaat
>>Is het beter om altijd direct na de reguliere spoeling te tonen, dan pas een paar dagen later?
Niet na, maar vóór de reguliere spoeling (zie hierboven)!
Vóór het tonen is vijf minuten wassen meer dan voldoende; bij gebruik van een neutrale of alkalische fixeer kan worden afgezien van een tussentijdse wassing.
Gast
>> Voor het tonen is vijf minuten wassen ruim voldoende; bij gebruik van een neutrale of alkalische fixeer is tussenwassen niet nodig.
Ik heb daar andere ervaringen mee. Ik fixeer met Agfa FX-UNIVERSAL en foto’s die niet minstens 5 minuten tussenwassen hebben ondergaan, gaan kapot in de selenietoner, d.w.z. ze verkleuren naar geel.
MatthiasStark
Hallo,
Bij mij volstaat het om het filmmateriaal kort af te spoelen en het vervolgens nog 2-3 minuten te wassen voordat ik het met seleentoning fixeer. Mijn fixeerbad: LP-Fix Neutral.
Over het Agfa-fixeerbad kan ik helaas niets zeggen, maar met Fix Neutral heb ik in ieder geval geen problemen.
Groeten,
Matthias
WolfgangMoersch
Hallo Ferdinand,
van zulke "gemene dingen" heb ik alleen maar gehoord. Ik heb geen ervaring met Fix Universal, maar met de snelle ammoniumthiosulfaat-fixeerbaden met een laag zuurgehalte (Maco, Calbe, Tetenal "geurloos" of "neutraal") heb ik nooit problemen gehad, wat echter niet betekent dat de oorzaak uitsluitend in de pH-waarde te zoeken is.
Wat kleurt er dan "geel", alleen de witte delen?
Hoe dan ook, een "uitwassen" vóór de seleentoning met de bekende producten van Kodak, Maco of Amaloco is zeker niet nodig.
Of een voorbehandeling in een spoelmiddel voordeliger is dan een hoog waterverbruik, wil ik niet beweren; vroeger deed ik dat om veiligheidsredenen. Sinds ik het fixeerbad zelf maak, kan ik daar zonder, omdat ik weet wat erin zit.
Groeten
wm
Gast
>> Wat kleurt er dan "geel", alleen de witte?
Ja.
Groeten
Ferdinand