Hallo allemaal,
weet iemand of er 16mm zwart-wit negatieffilm bestaat? Ik heb hier een oude Kiew "Wega 2" waarin 16mm-film op rol wordt gesponnen. Van ORWO lijkt zoiets ooit te hebben bestaan.
Is de Foma van FOTOIMPEX puur een diafilm, of kun je hem ook als negatieffilm ontwikkelen?
Bernd
Bernd,
kijk in de Impex-catalogus – wat daar staat, klopt. De R100 kan niet als negatieffilm worden gebruikt, tenzij je die "populaire" "Wenen/Berlijn/Londen bij nacht"-ansichtkaarten fotografeert.
Ik geloofde het natuurlijk ook niet zomaar en heb een stukje film gemarteld – de film heeft een masker onder de emulsie, waarschijnlijk van metallisch zilver. Het masker dient als beschermlaag tegen lichtvlekken (vanwege de absoluut heldere drager erboven) en wordt in het bleekbad opgelost.
Als je een Fomapan R100 in pure negatiefprocessen ontwikkelt, krijg je een negatief op een bruine, bijna ondoorzichtige ondergrond.
Pak een goedkoop plastic zoekerfototoestel en een tapijtmes, wat speeksel en hete lijm en bouw een filmsnijder. In het uiterste geval lukt het zelfs met een snijmachine (voor papier), maar dat is in het donker erg onhandig en riskant. Ik heb er echter al een paar Minox-films mee gesneden. Met heel veel goede wil en een hoge frustratiedrempel.
Op
http://subclub.org/ vind je een paar ideeën... veel plezier met de Vega.
Roman