Gast
Hallo allemaal,
Na een pauze van ongeveer 20 jaar wilde ik, aangemoedigd door de interesse van mijn dochter, weer eens aan de slag gaan met zwart-witfotobewerking. Op de een of andere manier heb ik daar een grote achterstand, niet alleen wat betreft multigrade-papier. Voor zover ik me er nu in heb verdiept, is dat met de juiste filters geen probleem. Het beste zou een gradatie- of kleurenmengkop zijn. Ik heb hier nog een Opemus 5 in gebruik en wilde die uitrusten met een kleurenmengkop, omdat ik dat makkelijker vind dan de filters met de hand samenstellen en in de lade leggen. Volgens de beschrijving zou de Meochrom hiervoor geschikt zijn, maar die ben ik de afgelopen dagen niet tegengekomen op eBay. Daar vind ik momenteel wel het nieuwere model Color 3. Kan iemand van jullie mij vertellen of dit apparaat zonder meer op de Opemus 5 past? Op de website van Meopta kon ik helaas niets vinden; daar staat alleen dat deze op alle nieuwere modellen passen en daar hoort de mijne waarschijnlijk niet meer bij.
Een vraag over deze glasloze negatiefhouders: worden de negatieven in afzonderlijke stukken geknipt en in zo'n masker geknutseld (vergelijkbaar met dia-frames) en vervolgens afzonderlijk in de negatiefhouder geschoven om te vergroten? Of wordt het masker in plaats van de twee glasplaten in de negatiefhouder bevestigd en wordt de filmstrook daar zoals gewoonlijk doorheen geschoven?
Toevoeging over negatiefhouders zonder glas: helaas kan ik de pagina niet meer vinden; daarop werd een negatiefhouder zonder glas aangeboden, waarbij de film aan de zijkanten door (kameel?)haar wordt getrokken, wat de statische lading zou moeten voorkomen en zelfs het stof van de negatiefstrook zou moeten "wegzuigen". Is dat echt zo? Past zoiets ook op de Opemus 5?
Fijn weekend nog,
Thomas
cfb_de
Hallo Thomas,
- Een Color 3 of Color 4 krijg je niet zonder veel moeite op een Opemus-5. Raad eens waarom ik zo'n sprongetje maakte toen ik op eBay een Meochrom tegenkwam...
- De glazenloze tafel werkt precies hetzelfde als die met glas. In plaats van de glasplaten worden er gewoon plaatjes met gaatjes gebruikt. Ik heb het beeldplatform van de Opemus-6 gekocht, dat past precies.
- Ik heb geen hoge pet op van die kamelenharen kwastjes op een beeldplatform. Eén stofdeeltje daarin betekent telegraafdraden op elk negatief. Maar met wat moeite kun je ze ook in een Opemus-platform inbouwen.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Tomy,
Voor zover ik weet, passen de nieuwe kleurenmengfilters niet op de Opemus 5. Bovendien lijken niet alle multigrade-filtraties probleemloos te realiseren met de oude Meochrom. Voor de hogere gradaties (4 en hoger) lijkt dat niet mogelijk te zijn.
Wat betreft de glasloze inlegstukken: die kan ik aanbevelen, omdat ze de ergernis met stof aanzienlijk verminderen. Ze worden gewoon in plaats van de glazen inlegstukken geschoven en je kunt de filmtafel zoals gewoonlijk gebruiken. Je hoeft niets te knippen. Ik vind ze echter problematisch bij 6x6 – daar krijg ik geen fatsoenlijke vlakheid voor elkaar en moet ik in ieder geval onderaan de glasplaat erin laten zitten.
Een "kamelenhaar-tafel" voor de Opemus beschouw ik eerder als een grap of iets zelfgemaakts. Ik weet ook niet echt of dat zinvol is. Ik had er ooit over nagedacht om een ventilator aan de negatieftafel te knutselen, die het stof voortdurend wegblaast. Maar tot nu toe is dat slechts een idee.
cfb_de
Hallo Bernd,
Bovendien zijn waarschijnlijk niet alle multigrade-filtraties probleemloos te realiseren met de oude Meochrom
dat is simpelweg
onjuist! Ik heb vandaag een paar niet geheel eenvoudige negatieven vergroot en daarbij het volledige bereik van 0 tot 4,5 gebruikt. Dat gaat probleemloos.
En zelfs als de filterdichtheid voor gradatie 5 of 0 niet voldoende zou zijn: het is toch helemaal geen probleem om een extra inlegfilter te gebruiken.
Hoewel dat bij mij overbodig is, mijn Meochrom heeft al interferentiefilters; deze verbleken niet.
De hele discussie is echter sowieso academisch: als Thomas zijn Opemus-5 wil uitbreiden, dan kan hij niet om de Meochrom heen. Iets anders past er niet op en de heel oude grijze kooien hebben geen interferentiefilters.
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
We hebben toevallig zo’n kleurkop op voorraad.
Maar vanwege die belachelijke wetgeving kan ik hem helaas alleen aanbieden als niet-werkend exemplaar met een afgeknipte kabel.
In werkelijkheid werkt hij natuurlijk perfect, mits hij 12 volt krijgt.
Conditie: zeer goed.
Prijs: 50 €.
Mirko
PS Thomas: Heb je onze catalogus al gedownload? Alle gestelde vragen worden daar beantwoord. Misschien interessant voor jou.
http://www.fotoimpex.de/catalogus_novus_im..._compressus.pdf
Gast
Hallo allemaal,
Hartelijk dank voor jullie verhelderende antwoorden. Nu weet ik precies wat wel en niet kan.
Hoi Franz,
Ik heb je website al bekeken, die ziet er mooi uit. Ik had al overwogen om je een privébericht te sturen, maar toen zag ik de link naar dit webforum. Webforums zijn niet echt mijn ding, maar hier verloopt het erg goed en reageren precies de juiste mensen ;-)
Hoi Mirco,
Ik ben natuurlijk al op jullie website geweest en ik heb de catalogus ook al bekeken. Hier op het forum werd eens gevraagd waarom jullie geen webshop hebben. Het antwoord was dat er toch altijd vragen blijven die moeten worden opgehelderd. En dat is bij mij ook het geval. Als ik dan alles zo ver heb geregeld, neem ik telefonisch contact op (dit is niet bedoeld als dreigement ;-)
Bedankt voor de aangeboden Meochrom met afgeknipte kabel en zonder transformator: maar om eerlijk te zijn vind ik de prijs van 50 euro, zo uit de losse pols, te hoog. Het zal ook niet makkelijk zijn om een transformator van de juiste vermogensklasse te vinden. Ik weet niet eens hoeveel watt die nodig heeft, ik weet alleen dat transformatoren met meer dan 120 watt erg duur zijn. Ik ga eerst de tweedehandsmarkt in de gaten houden, daar zijn de nieuwere modellen voor veel minder te vinden (zoals mijn recente ervaringen zijn). Misschien koop ik dan ook voor een klein bedrag een Opemus 6 inclusief alle accessoires en verkoop ik mijn 5'er. Maar jullie weten daar op de tweedehandsmarkt vast ook beter van.
Nog een fijne dag,
tot de volgende keer,
cu Thomas
MirkoBoeddecker
Hallo Thomas,
Natuurlijk kunnen we niet concurreren met eBay.
Maar in ruil daarvoor bieden wij garantie en advies.
De transformator moet je bij alle 100 watt Meopta-kleurenspotjes (of ze nu oud of nieuw zijn) apart aanschaffen. Let er dus op of deze bij de veiling is inbegrepen.
12V/100W is in elke bouwmarkt voor weinig geld verkrijgbaar als halogeenlamptransformator in die systemen waarbij je draad spant en er vervolgens veel kleine halogeenlampjes aan hangt. Of als origineel van Meopta voor 79 EUR.
Alleen de Color 4 ES heeft een ingebouwde transformator. Dat is echter geen echt voordeel, want omdat de ingebouwde transformator lichter moest zijn, kan hij de spanning slechts verlagen tot 82 volt. De bijbehorende lampen kosten vier keer zoveel als de 12 V-lampen en hebben bovendien nog maar 85 watt.
We kunnen de prijs nog iets verlagen, maar daarvoor moet je even bellen.
Groeten,
Mirko
Gast
Hoi Mirko,
zo gaat dat als je gissingen doet in plaats van het zeker te weten. Ik ging ervan uit dat de transformator minstens 150, zo niet 250 watt had. Wie kan lezen, is duidelijk in het voordeel! Nu heb ik zelf nagelezen dat het maar 100 watt is en dat is inderdaad geen groot (financieel) probleem.
Over ongeveer 10-14 dagen ben ik zo ver met de bouw van de Duka dat ik de apparaten erin kan zetten. Uiterlijk dan bel ik je, er is ook nog een heleboel andere rompslomp.
Wat betreft de Meochrom bedank ik je alvast voor je bereidheid om te onderhandelen en zal ik me dan op jou beroepen. Voor het geval we niet direct met elkaar bellen.
Tot dan ...
cu Thomas
PS: ik heb net gemerkt dat ik je naam daarnet verkeerd heb geschreven, mijn excuses daarvoor.
Gast
Goedenavond Tomy,
Ongeveer 2,5 jaar geleden had ik precies hetzelfde, al duurde mijn pauze ‘slechts’ 8 of 9 jaar...
Ik gebruik de Opemus 5 glasloze KB-tafel al zo lang als ik me kan herinneren. Bij diafragmeren naar 5,6 is de vlakheid ook voldoende. Voor 6x6 gebruik ik de standaardtafel met normaal glas. Stof of Newton-ringen waren tot nu toe geen probleem.
Maak je geen zorgen over de filtering, ik wil jullie de deal niet verpesten, maar naar mijn mening volstaat een filterset prima; bij 90% van mijn afdrukken blijf ik tussen gradatie 1,5 en 2,5.
Een kleine waarschuwing: het multikontrastpapier (ik gebruik de Macospeed van onze forumbeheerders) is gevoelig voor het "traditionele" geelgroene Duka-licht, dat heeft me in het begin toch een beetje voor de gek gehouden, zorg voor een rode Duka-lamp.
Overigens: verheug je erop, vergeleken met "vroeger" is het werken (...) met Multigrade puur genot.
Groeten
Axel
MirkoBoeddecker
Hoi Axel,
elk multigradepapier zal bij geelgroen licht een waas vertonen.
Sommige sterker, andere minder, afhankelijk van de sensibilisatie of desensibilisatie.
OMDAT: met groen wordt de zachte emulsie aangesproken en met blauw de harde.
Daarom blokkeert men de zachte emulsie met magenta en de harde met oranje.
Traditioneel vastgradatiepapier (bijv. BN111 enz.) was alleen gevoelig voor blauw en kon daarom worden verwerkt met bijna alle andere kleuren die hoger in het kleurenspectrum lagen.
Ik hameren hier nu zo nadrukkelijk op omdat dit helaas steeds weer verkeerd wordt gedaan en niet iedereen het net zo snel doorheeft als jij. Het gevolg is helaas maar al te vaak: frustratie en later het opgeven van de poging om te beginnen, of onnodige verspilling van materiaal en overschakelen op ander papier.
Mirko
Gast
Hoi Axel,
Ik wil die glazenloze platforms echt eens uitproberen. Ik heb nog steeds een heel onaangename herinnering aan die twee glazen. Op de een of andere manier leken ze er altijd uit alsof ze niet helder waren (er zat altijd een waas in). Uiteindelijk waren de foto’s allemaal oké. Voor mijn eisen van toen. Ik heb nu samen met mijn dochter nog eens een paar oude foto’s bekeken, grrrr.
> Overigens: verheug je er maar op, vergeleken met "vroeger" is het werken (???) met Multigrade puur genot.
Dat met het Multigrade-papier stel ik me ook heel mooi voor, vooral hoe je heel eenvoudig tot het optimale beeld komt. Voor het filteren wilde ik gewoon die genoemde Meochrom, omdat ik me de bediening daar eenvoudiger voorstel. Natuurlijk heeft de Opemus 5 die filterlade, maar filters uitzoeken, de lade vullen, de filters er weer uitprutsen (met mijn dikke vingers) en weer opbergen – daar leek de Meochrom me de handigere oplossing. Ach, zo ver is het nog niet. Aan de andere kant zijn deze filters _heel_ goedkoop te krijgen.
> Schaf een rode Duka-lamp aan.
Omdat ik daar goed mee overweg kan, heb ik die altijd al gebruikt. In het begin was ik ook bang dat ik met te fel licht voor fouten zou zorgen. Nu hoef ik dus niet over te stappen.
cu Thomas