dbstw
Hallo allemaal,
ik wil contrastmaskers maken voor Ilfochrom-afdrukken. Om het filteren wat gemakkelijker te maken, wil ik een glashelder contrastmasker gebruiken.
Mijn eerste poging met MacoORT25c is niet zo slecht verlopen, het masker is best goed geworden, maar de heldere rolfilm doet zijn naam eer aan (het ding is niet vlak te krijgen, ondertussen al een week onder druk). Ook het monteren voor de belichting is niet eenvoudig, omdat de film echt koppig blijkt te zijn.
Welke vlakfilms (ortho- of panchromatisch) zijn niet gekleurd? De gevoeligheid moet max. 100 ASA zijn. Vroeger was er Kodak Pan Masking Film, maar dat is al zo lang geleden dat het niet meer bestaat.
Groeten
Th.
MirkoBoeddecker
Neem toch gewoon Maco ORT 25 als vlakfilm!!
Of, als je een goedkopere optie zoekt, een vergelijkbaar product in neutrale verpakking via ons.
Mirko
dbstw
Mirko, -
Hartelijk dank. Het probleem is de prijs van de kleinste verpakking (100 € voor 100 vellen). Ik heb gezien dat
jullie FP4+ als vlakfilm in verpakkingen van 25 vellen aanbieden. Is de film helder?
Nog iets wat me niet helemaal duidelijk is: maakt het iets uit dat de maskerfilm orthochromatisch
gesensibiliseerd is?
Groeten
Th.
MirkoBoeddecker
We hebben orthochromatische 25 ASA-vlakfilms die we op bestelling leveren.
9x12 cm, 100 vellen, ca. 10-12 €
Het voordeel: je kunt deze onder rood licht in de bak verwerken.
Groeten,
Mirko
Heeft de naam F05 of FN52
We hebben trouwens nog twee rollen FN 52 voor grote displays, mocht iemand interesse hebben.
cfb_de
Hallo Mirko,
Is die er ook in 13x18?
Groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Ja, natuurlijk, in alle formaten.
Maar niet geschikt om mee te fotograferen in het lab.
ORWO-restmateriaal, verpakt in mooie doosjes.
Deze film is zo goed en zo ongevoelig dat hij niet kan bederven.
cfb_de
Je kunt alles zacht maken. Prijs? Ongeveer ASA? Zijn die doosjes echt zo mooi?
Groeten
Franz
Gast
Over zacht maken gesproken,
zou je dit kunnen gebruiken voor contactafdrukken bij technieken zoals cyanotypie? En zo ja, welke formaten hebben jullie dan naast 13x18?
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Sven, Franz,
het materiaal wordt op rollen opgeslagen en kan in elke gewenste afmeting worden geleverd.
Voor het kopiëren is de Genius-film vanwege zijn zachte gradatie het meest geschikt, maar natuurlijk kun je de FO5 of NP52 compenserend ontwikkelen en ook gebruiken.
De doosjes zijn prima, maar niet echt mooi. Dat was meer als grapje bedoeld.
Groeten
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Nu heb ik alleen nog twee vragen over de geschatte gevoeligheid en de prijs... O ja, je had al geschreven dat het 25 ASA is.
Wat die doosjes betreft, dacht ik er net zo over als jij :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
... en misschien ook nog de afnamehoeveelheid. Ik denk dat als je al die moeite moet doen om het op maat te snijden, je ook een bepaalde hoeveelheid nodig hebt voordat het de moeite waard is. Of niet soms?
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Verpakkingen van 10 vellen zijn mogelijk.
Je moet er rekening mee houden dat die dan ongeveer € 1,50 tot € 2,50 duurder zijn dan verpakkingen van 50 vellen (dus natuurlijk omgerekend per vel en dan per verpakking weer € 2,50 erbij) vanwege de envelop en het zakje enz.
Mirko
Urnes
Hallo Mirko,
als ik het goed heb uitgerekend, komen we dan uit op 40 x 50 cm voor een prijs van 1,60-2,00 euro per vel, plus 2,50 euro voor die mooie doos en het zakje... oh, en niet te vergeten het tussenpapier :(
Geweldig, geef me dan nu nog eens een tip hoe ik de film "zacht kan maken" of "uitgebalanceerd" kan ontwikkelen. En ik ga even nadenken of ik nu 40x50 wil of dat 30x40 ook wel volstaat.
Groeten, Sven.