Bonderer
Ik wilde eens horen of er nog meer van zulke heerlijk gekke mensen zijn als ik.
Ik gebruik een
Kienzle C 69, met splitgradekop, controller en de Comfort-module.
Daarnaast een volledig gereviseerde Thermaphot ACP 252 voor 24x30,
een TAS-filmontwikkelaar van Heiland
en de gebruikelijke spullen, bakjes, blikjes, lenzen enz.
Nu heb ik er ook nog een laboratoriumkast bij met een laboratoriumbak erop.
Wat het laboratorium betreft, ben ik nu uitstekend uitgerust.
€
Wolf_XL
... n?, daar ben je niet de enige:
?
Leitz V35 met kleur- en splitgrade-module
Durst Laborator 1000 met kleur- en splitgrade-kop
Minox-vergroter met alle toebehoren
Splitgrade-controller met comfortmodule
RCP 20, omgebouwd voor RA4
Jobo Printlab 3503
Meteor droogkast
diverse PE-drogers, Bächer droogpers
?
en nog een heleboel andere spullen waar ik geen afscheid van kan nemen, hoewel ik ze eigenlijk niet nodig heb... ;-)
sputnik
Wolf_XL
...Je wilt toch niet weer het onderspit delven??? :-P
Ewald
Ik wilde eens horen of er nog meer van zulke heerlijk gekke mensen zijn als ik.
Ik gebruik een
Kienzle C 69, met splitgradekop, controller en de Comfort-module.
Daarnaast een volledig gereviseerde Thermaphot ACP 252 voor 24x30,
een TAS-filmontwikkelaar van Heiland
en de gebruikelijke spullen, bakjes, blikken, lenzen enz.
Nu heb ik er ook nog een laboratoriumkast bij met een laboratoriumbak erop.
Wat het laboratorium betreft, ben ik nu uitstekend uitgerust.
€
Ik heb een Super Chromega-vergroter tot 4x5" en een Jobo C 6006 tot 6x7 cm rolfilmformaat.
Hier zijn twee foto's, schoen en tegenvoet [ATTACHMENT NOT FOUND][ATTACHMENT NOT FOUND]
Rolf-Werner
Ik heb precies dezelfde twee ook. De Jobo zet ik indien nodig "onder" de Omega... :)
€
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
€
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Andibu
Hallo, ik vind het erg leuk om de foto’s te zien (het is geruststellend om te zien dat ik niet de enige ben met mijn “gekte”). Ik zal bij gelegenheid ook een paar foto’s plaatsen – hoewel ik hier niet helemaal kan tippen aan de rest.
Groeten
Andi
Ewald
Ik heb precies dezelfde twee ook. De Jobo zet ik indien nodig "onder" de Omega... :)
€
Hoi,
met wateraansluiting, mooi. Maar geen probleem, bij mij is er een kamer verderop een kraan en een afvoer in de vloer.
Tijdens het vergroten heb ik geen extra water nodig. Belangrijk zijn de Kaiser-warmteplaten voor kleurenafdrukken
en de Osram Duka 50-lamp, een gelijkmatige kamertemperatuur en een kelderraam om te ventileren.
Groeten,
Ewald
€
Duka1.jpg
€
Duka2.jpg
Rolf-Werner
Het water is echter nogal geïmproviseerd. Dit is het laatste deel van onze schuur, en ‘naast’ staan dan de frambozen :)
€
Daarom was er ook geen afvoer. Ik heb een opvoerinstallatie (pomp met vlotter) onder het bassin, die het water via de gele slang naar de afvoer naast de schuur pompt. De toevoerleiding is ook eenvoudig via een slang aangesloten op de kraan in de schuur.
€
Daardoor kan/moet ik in de winter altijd alles helemaal leeg laten lopen. En ik heb een kleine doorstroomboiler geïnstalleerd, die het water op een bruikbare temperatuur van 18 - 20 graden brengt (slechts op één fase aangesloten). Voor warm water heb ik de boiler boven de gootsteen in de keuken.
€
Groeten
Rolf
StraDi
Hoi allemaal,
ik ben wat dat betreft nogal ouderwets ... Voor zwart-wit heb ik geen elektronica nodig, dat regelt het grijze vlies achter mijn ogen wel :) Verder:
Kaiser VCE 7002 AF vergroter tot 6–7 cm
Kaiser VCE 7005 AF vergroter tot 6–9 cm
Wallner LMC 100
Hauck digitale timer
Zelfgebouwde bakverwarmer en gemotoriseerde bakbeweging voor zwart-wit en RA-4 (tot 40–50 cm). De kelderruimte van ruim 15 m² wordt momenteel omgebouwd tot een vast laboratorium. Dat betekent vast geïnstalleerde Duka-verlichting via twee Osram Duka 50, een lichtscherm bij de ingang en aparte natte/droge werkplekken.
cu ...
Dirk
sputnik
...Je wilt toch niet weer het onderspit delven??? :-P
?
Hoe kun je nou op zulke absurde ideeën komen! :-)
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Rolf-Werner
Hallo allemaal,
Zelfgebouwde bakverwarmer en gemotoriseerde bakbeweging voor s/w en RA-4 (tot 40–50 cm). De kelderruimte van ruim 15 m² wordt momenteel omgebouwd tot een vast laboratorium. Dat betekent vast geïnstalleerde Duka-verlichting via twee Osram Duka 50, een lichtscherm bij de ingang en aparte natte en droge werkplekken.
Tot ziens ...
Dirk
?
Dat klinkt interessant: een zelfgebouwde bakverwarmer... Vertel eens!
?
Groeten
Rolf
Ewald
Hoi allemaal,
ik ben wat dat betreft nogal ouderwets ... Voor zwart-wit heb ik geen elektronica nodig, dat regelt het grijze vlies achter de ogen wel :) Verder:
Kaiser VCE 7002 AF vergroter tot 6–7 cm
Kaiser VCE 7005 AF vergroter tot 6–9 cm
Wallner LMC 100
Hauck digitale timer
Zelfgebouwde bakverwarmer en gemotoriseerde bakbeweging voor zwart-wit en RA-4 (tot 40–50 cm). De kelderruimte van ruim 15 m² wordt momenteel omgebouwd tot een vast laboratorium. Dat betekent vast geïnstalleerde Duka-verlichting via twee Osram Duka 50, een lichtscherm voor de ingang en gescheiden natte/droge werkplekken.
cu ...
Dirk
Hallo Dirk
Ik lees daar RA4. Ik ben al jaren actief op fotoforums, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die met mij over kleurenvergroting wil praten. Dat wil zeggen: over het filteren, het gebruik van de grijskaart, enz. Ik ben wel van mening dat ik redelijk zeker ben in het filteren van films, heb ook eens een korte handleiding geschreven die goed werd ontvangen, maar tot een uitwisseling van ervaringen is het nooit gekomen.
Kleurenfilteren is niet zo eenvoudig als je de juiste methode niet kent, daarom durft bijna niemand het aan. Uit 150 instellingen voor magenta en 150 instellingen voor geel kunnen 22.500 combinaties worden gevormd, waarvan er slechts één de juiste is voor de film die je op dat moment bewerkt. Gemiddeld ben ik echter met 4 tot 5 teststroken klaar, ik bedoel, daar zou toch wel een klein gesprek over kunnen ontstaan. Bij zwart-wit daarentegen is er geen einde aan de discussie... vreemd.
€
Groeten
Ewald
Rolf-Werner
Hallo Ewald,
?
Ik zou heel graag je ervaringen horen. Ik ben van plan om in de toekomst weer kleurfoto’s te gaan maken. Ik zou zelfs eens willen proberen om de films (C41) zelf te ontwikkelen. Alleen bakontwikkeling komt voorlopig niet in aanmerking, omdat ik geen bakverwarmer heb. In de trommel kan ik de temperatuur beter stabiel houden, en bovendien kan ik dan het licht aan laten. Ik heb vroeger wel eens kleurfoto's gemaakt, toen met Tetenal-chemicaliën en CIBACHROME. Dat ging heel goed, het was helemaal niet moeilijk.
?
Hopelijk kom ik er binnenkort weer aan toe. Eerst moet ik de spullen nog bestellen, en dan moet ik ook tijd hebben. En ik moet ook foto's maken ;)
?
Misschien moeten we daar wel een nieuwe thread voor openen, want het onderwerp hier past niet helemaal meer :)
?
Groeten
Rolf
Ewald
Hallo Ewald,
?
Ik zou heel graag je ervaringen horen. Ik ben van plan om in de toekomst weer kleurfoto’s te gaan maken. Ik zou zelfs eens willen proberen om de films (C41) zelf te ontwikkelen. Alleen bakontwikkeling komt voorlopig niet in aanmerking, omdat ik geen bakverwarmer heb. In de trommel kan ik de temperatuur beter stabiel houden, en bovendien kan ik dan het licht aan laten. Ik heb vroeger wel eens kleurfoto's gemaakt, toen met Tetenal-chemicaliën en CIBACHROME. Dat ging heel goed, het was helemaal niet moeilijk.
?
Hopelijk kom ik er binnenkort weer aan toe. Eerst moet ik de spullen nog bestellen, en dan moet ik ook tijd hebben. En ik moet ook foto's maken ;)
?
Misschien moeten we daar maar een nieuwe thread voor openen, want het onderwerp hier past niet helemaal meer :)
?
Groeten
Rolf
Ewald
Hallo Ewald,
?
Ik zou heel graag je ervaringen horen. Ik ben van plan om in de toekomst weer kleurfoto’s te gaan maken. Ik zou zelfs eens willen proberen om de films (C41) zelf te ontwikkelen. Alleen bakontwikkeling is voorlopig geen optie voor mij, omdat ik geen bakverwarmer heb. In de trommel kan ik de temperatuur beter stabiel houden, en bovendien kan ik dan het licht aan laten. Ik heb vroeger wel eens kleurfoto's gemaakt, toen met Tetenal-chemicaliën en CIBACHROME. Dat ging heel goed, het was helemaal niet moeilijk.
?
?
Misschien moeten we daar maar een nieuwe thread voor openen, want het onderwerp hier past niet helemaal meer :)
?
Groeten
Rolf
Hoi Rolf,
Het wordt een kleine thread, met maar 2 mensen, maar dat maakt niet uit.
Het ontwikkelen van kleurenfilm gaat sneller dan zwart-witfilm, ongeveer 15 min.
Foto's in de trommel ontwikkelen is bij meerdere kleine foto's erg tijdrovend. Zonder licht zou ik niet kunnen werken. De OSRAM DUKA10-lamp is aan te raden. De bakverwarmers heb ik op eBay bij elkaar gezocht voor ca. 60 € per stuk; dat is het beste wat je als bak-kleurontwikkelaar kunt hebben. Een foto (bij volledig zicht) duurt bij mij 2 minuten (zonder drogen); dat haalt geen enkele machine die ik ken.
Aan het einde van de sessie hoef ik slechts 3 bakjes uit te spoelen en de chemicaliën in de flessen te gieten.
Groeten van
Ewald
Rolf-Werner
Ik heb nog nooit met RA-4 gewerkt, maar ben van plan om er deze zomer eens mee te beginnen. In de jaren 80 waren de chemicaliën nog heel anders. En toen werkte ik alleen met trommelontwikkeling. Maar toen was het ook relatief duur; het loonde alleen de moeite bij grotere afdrukken vanaf 18x24, omdat die in de winkel toen nog veel duurder waren.
€
De resultaten zijn echter deels tot op de dag van vandaag bewaard gebleven, een paar zijn mettertijd wat vlekkerig geworden.
€
Oké, ik hoop dat het niet te erg stinkt als je het bij hogere temperaturen in de schaal hebt. Ik ga het gewoon uitproberen. Maar ik moet er wel wat tijd voor hebben, en ik weet niet hoe het dit jaar verder gaat. Er staan een paar grotere dingen op stapel bij het bedrijf.
€
Als ik aan de schaalwormen denk – ik heb nu al een paar dingen van tevoren gekocht, maar nu wil ik ook eindelijk eens beginnen. Niet eerst nog een hoop spullen bij elkaar kopen, om er dan achter te komen dat ik dit en dat toch niet nodig heb. Ik begin dus met de trommel en werk me dan verder, denk ik :)
€
Bedankt voor je advies, dat heeft me moed gegeven!
€
Rolf
StraDi
Hallo,
ja ... als je van je beroep je passie maakt ... en andersom :)
Na de verhuizing van vorig jaar is de kelderruimte van 15 m² verbouwd. Een lichtscherm voor de deur bestaande uit twee verduisteringsgordijnen, vanuit de vergroterruimte bedienbare Duka-verlichting, normlichtbuizen voor de 'normale' verlichting, een groot bureau/werktafel met normlichttafel, Kaiser VCE 7005 AF kleurenvergroter met elektronische autofocus, netvoeding met gestabiliseerde spanning, Wallner LMC100 laboratoriummeetcomputer en tijdschakelaar, Durst Printo Dry-Dry RA-4 doorloopontwikkelmachine, diverse bakjes voor zwart-wit, maatbekers/bekers/glazen flessen (afkomstig uit de ontmanteling van een oude apotheek), laboratoriumthermometer, snijmachine, lamineergereedschap, temperatuurregelaar voor chemieflessen en bakverwarming (zelfgebouwd), diverse JOBO- en Patterson-bakken, procestimer, barietwasser, en nog veel meer.
Eigenlijk alles wat je zoal nodig hebt in een laboratorium voor zwart-wit en kleur :) De Printo heb ik ooit gratis gekregen en wordt nu weer in orde gemaakt (er ontbreken een paar kleine onderdelen en twee rollen zitten vastgeplakt). Het is voldoende voor 30x40 cm RA-4. Het is tenslotte voor 'privéplezier' ... voor professionele opdrachten gebruik ik mijn grote laboratorium (Durst Pictograph, Jobo ATL, Colenta RA-4, enz.).
tot ziens ...
Dirk