joerngreuling
Hoi,
heeft iemand hier ervaring met het omkeerontwikkelen (bijvoorbeeld met de Foma-omkeerset) van de Neopan 1600? Met het SCALA-proces lukt het helaas niet met deze film, omdat het bleekbad hem tijdens de normale bleektijd bij doorloopontwikkeling niet helder krijgt.
Mocht iemand ervaring hebben met het omkeerontwikkelen van de Neopan 1600 of ook de T-Max 3200, dan zou ik graag de ontwikkeltijden en de instelling van de gevoeligheid bij de belichting willen weten.
Groeten uit Hamburg
Jü
MirkoBoeddecker
Jün,
Weet je zeker dat de film niet helder wordt door het bleekbad, of verwar je dat misschien met de grijze drager waarop deze films zijn gegoten?
Bij deze gevoeligheid gebruiken alle fabrikanten, naast de bescherming tegen lichtvlekken, een grijs gekleurde onderlaag en die kun je niet "bleken".
Met andere woorden: noch de TMZ, noch de Neopan 1600 wordt helemaal helder.
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Ik weet dat je de lichtgroene verkleuring van de drager bij omkeerontwikkeling niet kunt verwijderen. Die is echter ook niet zo opvallend dat het me er in principe van zou weerhouden om de Neopan 1600 omkeerontwikkeld te gebruiken. Het probleem is niet de verkleuring, maar het kaliumdichromaatvrije bleekbad, dat blijkbaar niet sterk genoeg is om zijn werk binnen de normale bleektijd te doen in het doorloopproces van de SCALA-ontwikkeling bij de Neopan 1600, waardoor je dia's krijgt die er dof uitzien. Volgens Dormoolen, waar ik bij wijze van proef een op 1600 ASA belichte Neopan 1600 omgekeerd heb laten ontwikkelen, zou men de Neopan 1600 met een verlengde bleektijd of een kaliumdichromaatbevattend bleekbad zo helder moeten krijgen als maar mogelijk is, gezien de verkleuring van de drager. Een verlenging van de bleekduur is in het SCALA-doorloopproces echter niet mogelijk, omdat dit economisch niet verantwoord is, en kaliumdichromaat is binnen de EU nu eenmaal niet meer toegestaan.
Groeten, Jün
PS: Misschien heb je nog een andere tip voor me: ik ben op zoek naar een zwart-witfilm die ik bij 1600 of 3200 ASA kan belichten en omkeerwit-dia's kan ontwikkelen, en die daarbij resultaten oplevert die qua kwaliteit minstens vergelijkbaar zijn met een overeenkomstig gepushte SCALA. De op 1600 ASA gepushte SCALA zelf is voor mij te duur in de professionele laboratoriumontwikkeling, aangezien ik hier al
MirkoBoeddecker
Hallo Jän,
Het enige wat ik je kan aanbieden is: het zelf doen.
Al het andere mislukt niet vanwege het probleem zelf, maar vanwege je beperking wat betreft de kosten.
Met andere woorden: mogelijke alternatieven zullen zeker nog duurder zijn dan SCALA +3.
Ons omkeertarief voor 8 filmrolletjes kost 18 euro (ik heb het nu niet nagekeken, dus het kan iets afwijken), een ontwikkelingsdoos kost 13 euro, een thermometer erbij voor een vijfje en je kunt aan de slag.
Groeten
Mirko
In dit verband: heeft iemand de Rollei hoch drei al eens omgekeerd?
We komen hier bij de negatiefontwikkeling uit op 25 minuten eerste ontwikkelingstijd. Ik zou in dit verband vooral geïnteresseerd zijn in de tweede ontwikkelingstijd. Ik denk dat je die zou kunnen verkorten als je daarvoor de originele ontwikkelaar gebruikt.
Gast
Hallo Mirko,
Dat was precies mijn bedoeling en dus ook de achtergrond van mijn oorspronkelijke vraag: het zelf doen. Maar: hoe lang moet de ontwikkeltijd zijn als de Neopan 1600 op 1600 ASA is belicht? Ik dacht dat er misschien al iemand ervaring mee had en dat ik mezelf het giswerk zou kunnen besparen.
Groeten, J
MirkoBoeddecker
De eerste ontwikkelaar is een krachtige en zeer evenwichtige ontwikkelaar, die qua werking vergelijkbaar is met Maco LP Supergrain.
Als er al ontwikkeltijden voor deze ontwikkelaar bekend zijn, kun je die gewoon overnemen. Ik schat dat de ontwikkeltijd zonder pushen tussen de gebruikelijke 7 en 11 minuten ligt.
Gast
Bedankt, dan ga ik voorlopig maar eens met 9 minuten beginnen.
Groeten