canned
Hallo forum,
Waar kan ik de diameter van de lens meten?
Als ik vanaf de voorkant in de lens kijk, moet ik dan meten vanaf de buitenkant of de binnenkant van de buis?
Aan de binnenkant is de diameter ~40 mm, aan de buitenkant ~43 mm.
Groeten,
Canned
canned
Aanvullende vragen:
Wat zijn de kwalitatieve verschillen tussen
- ND-filterfolies
- ND-grijsfilters
- ND HTMC-grijsfilters met coating?
Groeten en bedankt!
Canned
canned
Aanvullende vraag II:
Op dit moment zit ik met een diafragma van f/16 en een belichtingstijd van 2-5 seconden al aan de limiet. Welke ND-factor (filterfolie of grijsfilter) zouden jullie kiezen?
Groeten en bedankt,
Canned
MirkoBoeddecker
Canned,
je moet de schroefdraad van het filter opmeten als je er een filter op wilt schroeven. De afstanden tussen de schroefdraaddiameters zijn groot genoeg, zodat je eigenlijk geen rekening hoeft te houden met de diepte van de schroefdraad. Meet dus van binnenkant tot binnenkant en kijk wat het beste past.
Wat de coating betreft: de plastic filters zijn natuurlijk niet gecoat. Maar dat is ook niet erg. Je gebruikt dit ND-filter immers onder de lens in het laboratorium en niet voor opnamedoeleinden. Er is nauwelijks beter gericht licht te vinden dan de straal die onderaan uit je vergrotingslens komt. De coating wordt belangrijk wanneer lichtstralen schuin op het oppervlak van het filter vallen en reflecties of contrastvermindering veroorzaken.
Ik betwijfel of je bij het vergroten een verschil kunt zien tussen een kunststof filter en een SHPMC-gecoat Heliopan-filter.
Zoals gezegd geldt dit voor het filteren ONDER DE VERGROOTLENS.
Niet voor filters die worden gebruikt voor opnamen!!
Van onze filters heb je er minimaal 2 nodig.
Mirko
canned
Hallo Mirko!
Bedankt voor je antwoord (en je geduld).
De schroefdraaddiameter is ~37 mm.
-> Betekent dit dat eerst het ND-filter komt en daarna de lens? (en niet andersom)
Kunnen de filterfolies met een schaar op maat worden geknipt?
Groeten,
Canned
MirkoBoeddecker
Canned,
ik denk dat we elkaar een beetje misverstaan...
Het grijsfilter waar ik het over heb, gaat op de plek waar nu je roodfilter zit.
Dus net onder de vergrotingslens (waar het licht van bovenaf door de vergrotingsunit valt).
Nee, je kunt het niet bijsnijden – het zijn Lee-filters, dus die stevige, doorzichtige kunststof onderdelen.
Maar je kunt natuurlijk ook een normaal schroefbaar grijsfilter onderaan in de filterdraad van je lens schroeven als deze kunststof schijf niet kan worden bevestigd.
Je moet kiezen wat voor jou het meest praktisch is.
Groeten
Mirko
canned
Ik heb je al goed begrepen:
De filterfolie van Lee Filters is helaas geen optie, omdat er in de filterhouder onder de lens alleen ronde folies passen (het roodfilter is rond met een diameter van 50 mm).
Maar nog een vraag over grijsfilters die op de lensschroefdraad kunnen worden geschroefd: zijn er lensontwerpen waarbij dat niet mogelijk is? Voor zover ik lenzen ken, is de schroefdraad in de lengte (niet in de omtrek!) het uiterste uiteinde van de lens. Bij mijn vergrotingslens (Rodegon 50 mm, schroefdraaddiameter ~37 mm) zit er binnenin de schroefdraadbuis een kleinere buis die in de lengte ~1 cm langer is, d.w.z. als deze is vastgeschroefd, steekt dit deel blijkbaar in de vergroter uit.
Anders gezegd: zijn er verschillende soorten filters die op verschillende manieren op de lens gemonteerd kunnen worden?
Waarschijnlijk zal ik met de lens naar de vakwinkel moeten gaan :blink: . Misschien weet iemand toch een antwoord?
Groeten,
Canned
Gast
Wacht even, :rolleyes:
die Lee-filterfolies zijn gemaakt voor lampen; het zijn geen gelatinefilters zoals die van Kodak en (eigenlijk) niet bedoeld of geschikt om ergens in het optische systeem te worden gebruikt! Natuurlijk, ze zijn niet slecht, maar het zijn toch lampfilters – je moet gewoon de kosten en het resultaat tegen elkaar afwegen; ik ken mensen die bij gebrek aan een roodfilter zoiets met de hand voor de lens hebben gehouden en het resultaat is toch indrukwekkend. Ik zou echter in geval van twijfel voor een echt filter kiezen – of het nu gelatine of glas is.
Wat Mirko je in de andere thread wilde verkopen, is waarschijnlijk een harsfilter, dus door-en-door gekleurd plastic. Dat is op zich ook wel oké, maar je moet het niet in stukken knippen – misschien is het gewoon voldoende om het roodfilter uit de houder te halen en er het ND-filter op te leggen – pas wel op voor krasjes.
Grijsfilter ND – de ND staat voor Neutral Density, oftewel neutrale dichtheid.
Grijsfilter ND HTMC betekent alleen dat ze meerlaags gecoat zijn (MC = Multicoating), de verschillen heeft Mirko al duidelijk gemaakt.
0,3 = 1 diafragma
0,6 = 2 diafragma's
0,9 = 3 diafragma's
1,2 = 4 diafragma's
enzovoort, maar normaal gesproken gaat het niet boven 1,2, dan zou je meerdere filters op elkaar moeten schroeven – en daarbij komen de verschillen tussen Tiffen-glasfilters en willekeurige HAMA-rommel aan het licht; bij goedkope aanbieders van amateurfotografie is meestal een duidelijke, bruine kleurzweem waarneembaar. Lee-lichtfilterfolies zullen het op dat punt niet beter doen. Maakt het iets uit? Geen idee :blink:. Maar stel je voor dat je dezelfde foto nog eens op een groter formaat wilt afdrukken – omdat de belichtingstijden te lang zouden worden, besluit je de ND-filters te verwijderen – en voilà, een kleurzweem in de tegenovergestelde richting, omdat je bij de kleinere afdruk al tegen de bruine kleurzweem hebt gefilterd.
Groeten
Matthias
P.S.: Ga met de lens naar de fotowinkel en probeer verschillende filtermaten erop te schroeven... in het allerergste geval worden er op eBay af en toe van die plastic filterhouders voor gelatinefilters aangeboden (ziet eruit als een ring met vier witte plastic schroeven, waarmee je het ding aan bijna alle lensmaten kunt aanpassen), daar een ND bij en klaar is Kees.