MatthiasStark
Hallo allemaal,
aangezien blijkbaar niemand op het concurrerende forum het lef heeft om mijn vraag te beantwoorden, probeer ik het hier gewoon nog eens. Misschien is dit forum toch niet zo saai als altijd wordt beweerd.
Ik zou graag willen weten of diffuse voorbelichting voor contrastdiffractie bij RA-4-papier net zo werkt als bij zwart-witpapier. Misschien heeft iemand dit al eens geprobeerd, anders zal ik het zelf maar eens moeten uitproberen.
Ik zou erg blij zijn met ervaringen en ideeën van welke aard dan ook.
Groeten,
Matthias
Gast
Hallo Mathias,
In elk grootlaboratorium en in elk minilab wordt kleurpapier al jarenlang voorbelicht. Vroeger volgens het EP-2-proces, tegenwoordig volgens het RA-4-proces. Dat is bij het kleurpositiefproces de enige manier om contrasten binnen bepaalde grenzen te compenseren. Men spreekt van "gradatievervorming door subliminale voorbelichting". In het vaklaboratorium of bij jou thuis kun je kiezen tussen papiersoorten met verschillende contrastweergave – Kodak Portra is er bijvoorbeeld als portretvariant. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als multigrade-papier in het zwart-witproces.
Hoe het RA-4-materiaal bij jou in het thuislaboratorium op de voorbelichting reageert, moet je dus individueel uitproberen. Meestal vindt de belichting plaats in zone I of II – plaats de diffusorschijf voor de vergrotingslens en je kunt aan de slag. Het is denkbaar dat je eventueel je basisfiltering moet aanpassen. Probeer het uit – en deel je ervaringen met ons. Hier en op het forum van de concurrent.
Groeten,
Stefan
MatthiasStark
Hallo Stefan,
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Nu weet ik in ieder geval dat de kans op succes groot is. Ik weet al hoe je moet voorbelichten, maar ik was er alleen niet zeker van of dit bij RA-4 ook zonder problemen gaat of dat er te sterke kleurverschuivingen optreden.
Groeten
Matthias