Hoi Daniele,
met Forte is het net als met Ilford: je kunt het niet echt zeggen.
De mensen die vroeger de leiding hadden, zijn er niet meer en de faillissementsbescherming
beschermt hen tegen hun schuldeisers, maar er stroomt nog steeds geen vers geld binnen.
Dus op dit moment is er geen reden om beide bedrijven op te geven
maar ik kan je zeker niet beloven dat ze weer gaan coaten.
Het enige wat ik je kan vertellen is wat er gebeurt als.
Als de curator besluit de productie voort te zetten en als ze
ergens kapitaal kunnen aantrekken en als hun klanten (mensen zoals jij) bereid zijn
eindelijk iets meer voor het papier te betalen, zodat in ieder geval de
productiekosten gedekt zijn (de prijs van zwart-witpapier is sinds 1985 niet gestegen,
als je de inflatie eraf trekt), dan kunnen ze over ongeveer 3 maanden weer gaan coaten.
Ongeveer hetzelfde geldt voor Ilford, alleen op veel grotere schaal. Forte heeft een
paar 100.000 euro nodig, Ilford heeft 80 miljoen nodig.
Beide bedrijven hebben elkaar de afgelopen 3 jaar op de markt onderboden om
de omzet van één grote klant uit Californië binnen te halen.
Het gevolg was dat beide bedrijven failliet gingen.
Ik hoop ook dat deze grote Amerikaanse leverancier, die deze
prijzenoorlog in volstrekt hopeloze gebieden heeft ontketend, nu tot de conclusie komt
dat Amerikaanse zaken niet altijd de beste zijn.
Vooral als we niet meer te maken hebben met een massamarkt. Hun bedrijfsmodel is altijd gericht op
de strategie om zo lang als nodig is te dumpen om alle concurrenten uit te schakelen en
vervolgens het monopolie te gebruiken om de prijzen te verhogen en megawinsten te maken. Dit bedrijf was de grootste klant van zowel Ilford als Forte en ze
hebben beide bedrijven jarenlang tegen elkaar uitgespeeld om nog lagere
prijzen af te dwingen. Nu zitten ze zonder enige levering. Ik hoop dat ze dit inzien en
hun strategie in de toekomst aanpassen, zodat we niet nog eens in zo'n situatie terechtkomen
.
We verwachten dat Forte het redt en hopen dat onze voorraad ons de komende
maanden van onderbroken levering door helpt.
Als ze om wat voor reden dan ook niet meer gaan coaten, dan zullen we zeker
proberen hun recepten op andere machines na te bouwen en hun
papier in een andere fabriek te blijven produceren.
Groeten uit Berlijn,
Mirko
Ik hoop dat Forte doorgaat, want mijn hele productie is erop gebaseerd. Is er trouwens een leverancier
in België en Nederland?