Gast
Hallo Mirko,
In de nieuwe FOTOIMPEX-catalogus staat een nieuwe film vermeld: "CLASSIC PAN 100 ECO". Naast Efke 100 gebruik ik ook CP 200 als 4x5- en 8x10-vlakfilm. Die is op dit moment helaas niet verkrijgbaar (of helemaal niet meer?). Ik heb de CP 200 altijd met goede resultaten ontwikkeld in Pyrocat HD en ABC-Pyro.
Kan ik de CLASSIC PAN 100 ECO als vervanging gebruiken zonder nadelen te ondervinden? Bij vlakfilms stoort een lagere detailweergave me niet, dus dat is voor mij geen reden om hem niet te nemen. Maar hoe gedraagt hij zich in pyro-ontwikkelaars?
Zal de Classicpan 100 ook in de toekomst in 8x10 verkrijgbaar zijn?
Op www.jandcphoto.com is het me opgevallen dat er daar ook een CP 100 is. Gaat het om hetzelfde materiaal? Daar wordt hij ook als 8x10 aangeboden.
Welke emulsie zit er eigenlijk in deze film?
Hartelijk dank voor het antwoord
Jürgen
MirkoBoeddecker
Hallo Jürgen,
De CP 100 ECO is niet te vergelijken met de Classic Pan 200 en 400.
De film is van uitstekende kwaliteit en vervaardigd volgens traditionele technieken.
In tegenstelling tot andere goedkope geïmporteerde films heeft hij een grijze drager en dus geen „overschijn-effecten“.
Eerste tests in de VS hebben aangetoond dat hij zeer goed in pyro past en ook verder een onberispelijk materiaal is (ja, het is dezelfde).
De eerste partij was helaas niet op de juiste afmetingen gesneden en paste niet in de Linhof-cassettes.
Zoals jullie ongetwijfeld weten, testen we al onze materialen eerst voordat we ze aan jullie aanbieden (zie ook Lucky), daarom hebben we de introductie van de film iets uitgesteld.
Ons Amerikaanse partnerbedrijf was sneller, omdat er daar nog andere soorten cassettes zijn en daar pasten de films wel in.
Maar dat is nu opgelost. Er is een nieuwe levering onderweg, die hopelijk over 2-3 weken aankomt.
Conclusie: de prijs is goed, dus probeer de film gewoon eens uit.
8x10 kunnen we ook laten snijden bij de volgende levering.
Wat betreft de CP 200 en 400: loop nu alsjeblieft niet allemaal weg, alleen omdat er problemen zijn bij Forte.
Ilford gaat toch ook door en hun schuldenberg is tien keer hoger dan die van Forte.
We doen ons best en houden de vlag voor de Hongaren hoog. Morgen krijgen ze geld van ons om de elektriciteitsrekening te betalen. In ruil daarvoor krijgen we vlakfilms en fotopapier als grondstof. Die laten we dan verwerken. Over 4-6 weken hebben jullie weer Classicpan en in het voorjaar zien we wel verder.
Mirko
Gast
Hallo, ik zou ook graag eens willen weten wat voor soort emulsie er met de "Eco-Pan" in de camera wordt gebruikt. Is deze misschien verwant aan de Agfa ISS of komt de film tegenwoordig eerder uit het Verre Oosten?
MirkoBoeddecker
Dit materiaal was tot nu toe niet verkrijgbaar.
Het is vergelijkbaar met elke klassieke 100 ASA-film met één laag zonder vlokkristallen.
Geen enkele andere film is echter "identiek" aan Classic 100 ECO.
Waar hij wordt geproduceerd, is een bedrijfsgeheim.
Mirko
uworischki
Komt de 100 ECO binnenkort ook in het formaat 9x12?
MirkoBoeddecker
...eerder niet, aangezien het al zo ingewikkeld was om de 4x5"-cassette "te leren".
Deze film is erg voordelig. Dat kan alleen omdat we meeliften op de grote vlakfilmopdrachten van ons Amerikaanse partnerbedrijf.
Maar daar hebben ze geen 9x12 nodig. Als je een internationaal gestandaardiseerde achterwand hebt, zouden 4x5" vlakfilmcassettes ook passen....
Of ben je misschien wel de trotse eigenaar van de Linhof-varianten met aandrukplaat (slik..). Die zou ik namelijk ook niet willen ruilen voor Fidelity :-)
Mirko
uworischki
Helaas niet... Mentor 13x18 met verkleiningsmaskers tot 9x12... dan wacht ik maar op de Efke 100...
uwe