canned
Hallo beste forum,
In de handleiding van een oudere Wallner Color Analyzer staat dat de belichtingstijd minimaal 5 seconden moet bedragen. Is deze informatie nog steeds actueel? Ik werk met een Tetenal RA-4-set.
Groeten & bedankt!
canned
Gast
Canned,
Ik denk dat daar twee redenen voor zijn:
a) Het relatieve aandeel van het warmere licht bij het in- en uitschakelen van de lamp wordt kleiner (je kunt dit ook bereiken door een stuk karton of iets dergelijks voor de lens te houden);
b) Belichtingstijden van minder dan 5 seconden zijn waarschijnlijk moeilijk precies aan te houden (oplossing: een tijdschakelaar).
Groeten
Ferdinand
Gast
TEST: levert dit een smiley op?
B)
canned
Bedankt voor je antwoord!
Ik zit nu al op 2-3 seconden en diafragma 16 (het kleinste diafragma van mijn lens). Wat moet ik doen?
Moet ik extra cyaan toevoegen en in gelijke verhoudingen magenta en geel, om zo de belichtingstijd kunstmatig te verlengen?
Of zijn er lenzen (voor 35 mm-vergrotingen) tot diafragma 22 en kleiner?
Groeten,
canned
fotohuisrovo
Ja, het heeft te maken met de reproduceerbaarheid en het aandeel rood licht bij te korte belichtingstijden bij HLX-lampen.
In het bereik van 8 s tot 20 s zult u geen problemen ondervinden en kunt u betrouwbaar werken. Sluit het diafragma 2-3 stops (vergrotingslens) en stel vervolgens met de dichtheidsregeling (N.D. 0,0 tot meestal 0,6 = 2 stops) de juiste belichting in.
Met vriendelijke groeten,
Robert
MirkoBoeddecker
Wij verkopen speciaal hiervoor neutraalgrijze filters die je onder de lens kunt plaatsen.
Eigenlijk geschikt voor Beseler-filterhouders, maar met een beetje handigheid overal te gebruiken.
Zo’n filter is gemaakt van neutraalgrijze kunststof, heeft een factor 2x, werd destijds geproduceerd door Lee Filters en kost € 5.
Je moet niet kleiner dan f/8 diafragmeren, want dan neemt de prestatie van je lens weer af.
Wat Robert heeft gezegd, klopt. Dat staat ook in onze troubleshootinggids in het huurlaboratorium :-)
Groeten
Mirko
canned
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik ga het eens proberen met het neutraalgrijze filter...
Groeten,
canned
cfb_de
Mirko,
zou je die (voor mij tot nu toe onbekende) "probleemschutter" misschien ook online kunnen zetten? Dat zou zeker veel vragen beantwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Franz
(Of heb ik hem tot nu toe gewoon niet gevonden?)
canned
alternatief voor het neutraalgrijsfilter: gebruik in plaats van de gebruikelijke lamp van 100 watt een lamp van 75 watt.
hoe beïnvloedt het advies van Ferdinand het resultaat in de praktijk trouwens:
[font="Courier"]Het relatieve aandeel van het warmere licht bij het in- en uitschakelen van de lamp wordt kleiner (bij een langere belichtingstijd)
is er dan een kleurzweem zichtbaar?
is het kwaliteitsverlies bij diafragma 16 (of < 8) slechts een theoretische waarde – of zichtbaar voor het blote (geoefende) oog?
groeten,
canned
MirkoBoeddecker
Canned,
dat idee met die 75 watt-lamp vind ik niet zo’n goed idee.
1) Ze heeft hoogstwaarschijnlijk een andere kleurtemperatuur en dan moet je alles opnieuw filteren.
2) De keramische fittingen zijn kwetsbaar en als je weer eens zwart-witfoto’s wilt maken, heb je te weinig licht en moet je de lamp weer ombouwen. Uiterlijk bij een kapotte lamp of fitting zou de "investering" in het filter de moeite waard zijn geweest...
3) Vaak lijken de fittingen op elkaar, maar zijn ze niet hetzelfde, wat leidt tot een kapotte lamp......
Een basisregel bij kleurenvergroting is: altijd langer dan 10 seconden belichten, want daaronder kom je "in de problemen".
De lamp geeft tijdens de opwarmfase licht van verschillende kleuren af, afhankelijk van "zijn bui".
Dit is nu niet strikt wetenschappelijk, maar wel praktisch omschreven.
Het gevolg is: "Je filtert jezelf dood" en elke foto krijgt ondanks het wisselen van filters weer een kleurzweem.
Lens: dat is meetbaar en bewezen. In hoeverre je dat ziet bij jouw lens en de vergrotingsfactor die je gebruikt, weet ik niet.
Hoe groter, hoe meer afbeeldingsfouten. Dat is logisch.
Mirko
MirkoBoeddecker
Franz,
die hangt in het lab aan de muur. Aan een online versie in "algemeen formaat" heb ik nog niet gedacht.
Wat daar hangt, heeft natuurlijk betrekking op deze specifieke DUKA en zijn eigenaardigheden (regenereren, kleurenfilters, gebruik van de analyzer enz.).
Eens kijken of ik daar tijd voor heb...
Groeten
Mirko
Gast
Canned,
Ik beschouw de afbeeldingsfouten die ontstaan door sterk te diafragmeren als puur theoretisch. Ik heb ooit twee afdrukken vergroot (tot 24 x 30), de ene met diafragma 8, de andere met diafragma 16 (uiteraard met aanpassing van de ontwikkeltijd). Ik en anderen zagen daar geen verschil.
Groeten
Ferdinand
canned
Mirko,
Welke afmetingen heeft het neutraalgrijsfilter van "Lee Filters"? Waar moet het worden gemonteerd? Heb je er nog op voorraad?
Is het neutraal grijs filter ook verkrijgbaar met factor 3 of 4 -> d.w.z. mijn huidige diafragma 16 minus 3 = diafragma 8 / of minus 4 = diafragma 5,6 -> zie ik dat goed?
Is er kwaliteitsverlies wat betreft het contrast bij gebruik van het neutraal grijs filter?
Groeten,
canned
MirkoBoeddecker
Het filter is 7,7 x 7,7 cm en is alleen verkrijgbaar in deze uitvoering.
Misschien moet je er twee combineren.
Op de plek waar het wordt geplaatst, zou het geen grote negatieve invloed op de foto moeten hebben – net als de MG-set van Ilford voor onder de lens.
Op voorwaarde natuurlijk dat het niet helemaal vuil is.

Mirko
Ja, natuurlijk is hij leverbaar!
Merlin
Neutraalgrijs filter
Kan men met de Paterson-scherpsteler nog scherpstellen door een van deze filters heen?
En hoe zit het met 2 filters?
Misschien belangrijk: ik heb een Durst-kleurenkop CLS 66 (het wattage van de lamp weet ik even niet uit mijn hoofd)
Met vriendelijke groet, Martin
Richard
Kan je met de Paterson-scherpstelfilter nog scherpstellen door zo’n filter heen?
En hoe zit het met twee filters?
Hallo Martin,
of je door deze filters nog kunt scherpstellen, hangt er waarschijnlijk vanaf vanaf wanneer het voor jou te donker wordt. Als je, zoals hier wordt voorgesteld, met het filter uit een te groot diafragma wilt komen, draai dan het diafragma zonder de filters weer dicht en kijk of je nog genoeg licht hebt. Anders pas de filters pas in nadat je hebt scherpgesteld...
Zelf gebruik ik inmiddels graag de hendels om de filters uit te klappen op de Meo Color3 :unsure: .
Groeten
Richard