MKL
Hallo Mirko,
Ik heb zojuist je pagina over de verkoop van tweedehands apparatuur bekeken en vraag me toch een beetje af of je je goed hebt geïnformeerd. In Duitsland bestaat er geen garantieverplichting. De aansprakelijkheid beperkt zich tot een waarheidsgetrouwe beschrijving en de afwezigheid van gebreken (tenzij uitdrukkelijk vermeld) op het moment van overhandiging. Hierbij moet de verkoper in de eerste 6 maanden bewijzen dat de goederen bij de overdracht in perfecte staat waren, daarna ligt de bewijslast bij de klant.
De verzendkosten voor het terugsturen kun je bij een goederenwaarde tot 40 euro aan de koper doorberekenen. Je kunt de garantie verkorten tot 1 jaar. Beide moet je echter in de algemene voorwaarden vermelden. Schakel een echte juridische adviseur in en je zult zien dat het helemaal niet zo dramatisch is.
Hetzelfde geldt voor de elektrische veiligheidsvoorschriften: je hoeft alleen maar de stroomkabel te verwijderen en dit duidelijk als gebrek te vermelden. Zo worden momenteel steeds weer oude droogpersen zonder kabel verkocht met de koudapparaatstekker met keramiek, die tegenwoordig voor nieuwe goederen verboden is. Overigens geldt in het algemeen ook voor particuliere verkopen dat artikelen die een gevaar voor de gezondheid vormen, aansprakelijkheid met zich mee kunnen brengen.
Ik kan in ieder geval niet geloven dat je als vindingrijke zakenman niets beters kunt bedenken dan de tweedehandsartikelen te slopen en mensen te ontslaan.
Met vriendelijke groeten
Michael
MirkoBoeddecker
Hallo Michael,
Bedankt voor de tips. Ik snap wel wat je bedoelt. Met een paar kleine trucjes kun je de valkuilen omzeilen.
Maar: welke klant koopt er nu bij een vakhandel een vergroter, inclusief btw en loonkosten voor het personeel, als de vakhandelaar deze expliciet als "niet-werkend" en met een afgeknipte stekker moet verkopen??
Dan ga ik toch naar eBay en koop ik via een veiling van particulier tot particulier een werkende originele versie.
Het is als vakhandelaar met loonkosten en huur al moeilijk genoeg om überhaupt te concurreren met de perfect georganiseerde verkoop van particulier tot particulier via softwareplatforms. Maar als je eigen regering je dan ook nog eens zo in de rug steekt en alle rechten in handen geeft van een Amerikaans softwareplatform dat voor zijn Europese dochteronderneming belasting betaalt in Ierland, en je eigen detailhandelaren overspoelt met onhaalbare eisen. Wat kun je dan nog doen, behalve de bedrijfsvoering stopzetten?
Sinds maart 2004 moet ik garanderen dat elk apparaat voldoet aan alle tienduizend VDE-voorschriften van de nieuwste versie. Als dat niet het geval is, sta ik met mijn volledige privévermogen in voor de schade. We verkochten voornamelijk Meoptas uit de jaren 60 en 70 voor 5-50 euro. Winstmarge: 5-15 euro per apparaat.
De beslissing was geen individuele beslissing. We moesten gewoon opgeven – de kans op frustratie was ook te groot. Tegen de Duitse federale regering, met eBay als speerpunt tegen de Duitse detailhandel, kan het kleine FOTOIMPEX gewoon niet op.
MKL
Hallo Mirko,
Ik heb in principe wel begrip voor de beslissing zelf, maar vond de bewoording wel wat hard.
Dat eBay de tweedehandsmarkt behoorlijk opschudt, is mij als gebruiker ook duidelijk. Toch kan ik me voorstellen dat menig beginner liever bij zijn vertrouwde handelaar koopt. Een truc bij eBay is trouwens ook de verkoop in consignatie en de daarmee gepaard gaande uitsluiting van garantie. Je aansprakelijkheid met privévermogen kun je effectief uitsluiten door een GmbH op te richten.
Ik vind het gewoon jammer als men het opgeeft alleen maar omdat onze Berlijnse bureaucraten EU-richtlijnen op een saaie manier implementeren. Eerlijk gezegd wacht ik al lang op een wet die de aansprakelijkheid van politici met hun privévermogen voor economische schade bekrachtigt. Helaas zal dat waarschijnlijk een droom blijven.
Met vriendelijke groeten
Michael
Niall
Heb je het in je bericht over Ierland, Mirko? Ik kom uit Ierland, maar ik snap
niet wat je bedoelt!
Niall
Gast
Niall,
Amerikaanse softwarebedrijven runnen hun Europese activiteiten vanuit Ierland omdat ze daar gunstige belastingvoorwaarden krijgen.
Ik heb het over eBay die onze afdeling voor tweedehandsartikelen bij FOTOIMPEX vernietigt (jij hebt dit ook meegemaakt) en de Duitse politici die bovendien wetten aannemen die eBay een bevoorrechte marktpositie geven door dealers te verplichten garantie te geven op tweedehandsapparatuur, alle verzendkosten te financieren, met al hun kapitaal aansprakelijk te zijn voor elektrische gevaren die na 10 jaar na aankoop worden veroorzaakt door een 80 jaar oude vergroter en allerlei andere rare dingen.
Ze zijn dus bezig hun eigen dealernetwerk actief te vernietigen ten gunste van een bedrijf dat belasting betaalt in Ierland.
Dat is wat ik bedoelde.
Mirko
Gast
Michael,
dat met de GmbH gaat helaas ook niet, want zelfs een aansprakelijkheidslimiet van 25.000 € is te hoog. Bij een gemiddelde winst van 5 € na verwerking zouden we 5000 exemplaren moeten verkopen om alleen al de eerste risicovrije euro te verdienen (dat is iets overdreven, want het risico op schade is niet meteen 100%). Die omzet zal de komende 100 jaar niet meer worden gehaald.
Op de een of andere manier werkt het wel zoals het hoort. De inspanning om de regelgeving te omzeilen is zo groot dat de rendabiliteit van de tweedehandshandel daarbij in het gedrang komt.
Ze maken zulke wetten juist om ervoor te zorgen dat ze werken. Als het zo eenvoudig was om ze te omzeilen, zou de wet worden aangepast. Deze wetten zijn toch geïnitieerd door de lobbyisten van de grote winkelketens. Die wilden een concurrentievoordeel behalen ten opzichte van kleine handelaren in tweedehandsartikelen om hun nieuwe apparaten op de markt te drukken (huishoudelijke apparaten). Dat met eBay is er op de een of andere manier tussendoor gekomen en om kleine nichemarkten zoals die van ons geeft toch niemand iets. Die vallen gewoon ten prooi aan Otto, Obi en co.
Dat is precies het doel van deze zogenaamde "consumentenbeschermingswetten". Concurrentievoordelen voor het grootkapitaal ten opzichte van de flexibele massa van kleine handelaars. Daarvoor is er achter de schermen vast een flinke smeergeld voor de lokale afdeling of het federale bestuur.
Wat betreft de formulering: ja, die is heftig – maar we zijn ook echt boos :) Het was leuk om aan die oude dingen te sleutelen, ze weer op te poetsen en in de etalage te zetten. Het zag er ook goed uit. Maar als je dag in dag uit alleen maar hoort: "nee, ik koop liever op eBay, daar is het goedkoper" en dan ook nog eens je nek op het spel zet zodra er ergens een stekker aan zit... nee, laat maar.
Groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
Accessoires zonder stekker verkopen we trouwens nog steeds.
Dus als jullie op eBay een onvolledige Opemus hebben gekocht, staan wij natuurlijk voor jullie klaar!
Mirko
MKL
Niall,
voordat je een verkeerde indruk krijgt, even wat opheldering.
Ik denk dat Mirko om twee redenen ontevreden is over de niet-winstgevende markt voor tweedehandsartikelen @ FOTOIMPEX:
Ebay heeft zich ontwikkeld tot HET platform voor tweedehandsartikelen en heeft het grootste klantenbestand en het grootste aanbod, omdat het door zowel particulieren als bedrijven kan worden gebruikt en wereldwijd werkt.
De Duitse regering heeft een wetsvoorstel van de EU-regering aangenomen om consumenten te beschermen tegen misleiding bij de verkoop van tweedehandsgoederen. Vóór de invoering van deze wet kon je mogelijk betalen voor een auto die een ernstig ongeval had gehad, wat na reparatie niet zichtbaar was, maar waaruit later bleek dat het chassis verbogen was. Vroeger kon je het geld niet terugvorderen of reparatie afdwingen. De nieuwe wet bepaalt dat een bedrijf dat tweedehands goederen verkoopt, het product nu nauwkeurig moet beschrijven en dat het vrij van gebreken moet zijn, tenzij anders vermeld. Als het product op het moment van aankoop een gebrek had of defect was, kan de verkoper gedurende een periode van 2 jaar aansprakelijk worden gesteld (in zijn eigen algemene voorwaarden kan hij dit terugbrengen tot 1 jaar), waarbij hij de eerste zes maanden moet aantonen dat het product in perfecte staat was, en na zes maanden is dit de plicht van de klant. Bij particuliere verkopen kan de volledige aansprakelijkheid worden uitgesloten; zo niet, dan gelden de termijn van twee jaar en al het voorgaande zelfs voor verkopen van particulier aan particulier. Het is geen EU-wet, maar opgenomen in het Duitse BGB, het basiswetboek van Duitsland.
Ebay vormt hierop geen uitzondering! Het Ebay-platform kan nationale wetten niet omzeilen! Ebay is niet hetzelfde als een veiling met een veilingmeester, die van deze wet zou zijn uitgesloten.
Het andere probleem voor Mirko is dat sommige van de oude vergroters en andere elektronische apparatuur niet voldoen aan de huidige veiligheidsvoorschriften en hij is bang aansprakelijk te worden gesteld voor letsel. Welnu, dat zou hij moeten zijn en het geldt voor alle verkopen van goederen. Bedrijven vormen hierop geen uitzondering. Zelfs als ik het particulier verkoop, kan ik aansprakelijk worden gesteld als iemand gewond raakt.
De derde situatie betreft de zogenaamde "Fernabsatzgesetz", die is aangenomen om fraude en misbruik van bedrijven via internet te voorkomen. Elke commerciële handelaar moet een volledige geld-terug-garantie van twee weken verlenen op anonieme verkopen via internet, telefoon en fax, uitsluitend aan particuliere klanten. Dit geldt niet voor B2B-bedrijven.
Een goed voorbeeld dat eBay de nationale wetgeving niet kan omzeilen, is de beperking om alle gekochte artikelen van een Duits eBay-lid te vermelden. Ik kan dit voor elk Amerikaans eBay-lid opzoeken, omdat de privacybescherming in de VS zo laag is en de Duitse wetgeving dit niet toestaat.
Ik denk dat we het besluit van Mirko om te stoppen met de handel in tweedehandsgoederen moeten respecteren, maar ik kon de aangevoerde redenen niet onbesproken laten.
Michael
MKL
Hallo Mirko,
Ik begrijp je frustratie en respecteer je beslissing – voor jou is het vast de juiste keuze.
De reden die je geeft, klinkt echter een beetje als "iedereen is tegen mij".
Niets voor het slechte!
Michael
Gast
Ik denk dat we hier in Ierland minstens
6 maanden garantie moeten geven op tweedehandsartikelen, en ja, de beschrijving moet kloppen en eventuele gebreken moeten aan de klant worden gemeld!!
Dit geldt voor alle bedrijven!
Ik denk dat buitenlandse bedrijven zich hier vestigen omdat ze
een gunstiger belastingtarief betalen dan in andere landen!!
Het belastingtarief is hier 21%, tegenover bijvoorbeeld 16% in Duitsland!
Daarom is het voor mij misschien voordeliger om in Duitsland te kopen!
Dus ja, er zijn wetten voor tweedehandsgoederen!!!
Niall
MirkoBoeddecker
Niall,
wat Michael beschrijft, komt niet overeen met mijn mening over dit onderwerp en is zeker niet wat ik aan de wet bekritiseer.
Wat hij zegt is oké. Iedereen zou spullen moeten terugsturen die niet aan de beschrijving voldoen of op een andere manier slecht zijn.
Ik vind het ook geen probleem dat veel bedrijven in Ierland zijn gevestigd vanwege het lagere belastingtarief daar.
Ik vind het alleen niet leuk als de een alle voordelen krijgt en de ander alles moet betalen.
Maar ik ben nu te moe om dit te schrijven.
Ik laat het je morgen weten.
Mirko
Gast
Dat is begrijpelijk, Mirko!! Heb je trouwens mijn e-mail ontvangen?
Niall