chriwurz
Hallo,
Mijn donkere kamer is een heel kleine badkamer, die ik om de twee maanden met veel moeite zo inricht dat ik er een paar dagen goed kan werken. Al met al ben ik ook tevreden met deze oplossing. Wat echter steeds weer erg vervelend is, is de opwarming van de kleine badkamer (zonder ramen), vooral als ik mijn Axomat heb uitgerust met een lamp van 150 W. Maar ook met 75 W wordt het al snel onaangenaam benauwd en warm, en afgezien van het feit dat het werken moeizaam wordt, warmt de ontwikkelaar regelmatig op tot 24-25 graden.
Ik vraag me af welke mogelijkheden ik heb om de temperatuur van de ontwikkelaar redelijk constant op 20 graden te houden (een duur temperatuurregelaar kan ik me niet veroorloven). Ik heb het geprobeerd met ijsblokjes die ik er af en toe in gooi, maar ik weet niet zeker of dat zo'n goede oplossing is. Heeft iemand ideeën? Ervaringen? De gouden tip?
Welke papierontwikkelaars zijn het minst gevoelig voor temperatuurschommelingen?
Alvast hartelijk dank voor jullie bijdragen!
Met vriendelijke groeten
Christian
Gast
Hallo Christian,
een mogelijkheid zou zijn om de ontwikkelaar in het waterbad meteen op 24-25 °C te brengen en bij een hogere temperatuur te werken. Daarvoor hoef je alleen maar de fles met de aangemaakte ontwikkelaar in een geschikte maatbeker met heet water te zetten. Eventueel kun je de ontwikkeltijd dan iets verkorten. Te warm is in ieder geval beter dan te koud, want onder de 20 °C gaat het namelijk erg langzaam, als er al iets gebeurt. Met een temperatuurregelaar of een processor kun je trouwens alleen verwarmen en zo de temperatuur constant houden, maar niet koelen. Een andere mogelijkheid om een constant hoge temperatuur te krijgen, zou zijn om de ontwikkelbak in een waterbad met een aquariumverwarming te plaatsen.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
..maar onthoud: warme ontwikkelaar = mogelijk een andere toonwaarde!
Als je toch al in de badkamer aan het werk bent, waarom koel je dan niet met kraanwater?
Dat doen de professionele tankinstallaties ook zo.
Een grote bak met koud water en daar de kleine ontwikkelaarbak in.
Verdunning met ijsblokjes zou ik liever niet doen.
Mirko