Zoals je al hebt gemerkt, is dat met die zwarte strepen langs de randen van het negatief niet de bedoeling. Ik denk dat dat niet zozeer aan je geïmproviseerde wisselzak ligt, maar aan de camera, die op een plek licht doorlaat waar dat niet zou moeten. Ik ben geen expert, maar het lijkt mij dat de afdichting van de achterwand versleten is. Open eens de achterwand en kijk in de groef die boven en onder zit, waar de achterwand "in grijpt". Die is bij de meeste camera's gevoerd met een schuimrubberen afdichting. Bij oudere camera's vergaat die graag tot een kleverige zwarte massa. Je kunt het probleem zelf verhelpen, maar ik moet je wel waarschuwen dat dit geen sinecure is, want eerst moet de kleverige oude massa met behulp van oplosmiddel (isopropanol) uit de groef worden geschraapt, waarna een passende afdichting weer precies op zijn plaats moet worden gelijmd, wat enige geduld en vingergevoeligheid vereist :) Kant-en-klare zelfklevende afdichtingen zijn op internet verkrijgbaar, bijvoorbeeld
hier.
Als je geen zin hebt in dat geknoei en je je als arme student geen professionele reparatie kunt of wilt veroorloven, kun je eens proberen of het afplakken met zwarte geweven tape langs de buitenkant van de achterwand (d.w.z. na het plaatsen van de film en het sluiten van de achterwand), eventueel in combinatie met een bestaande cameratasbodem (Never-Ready-Case) als tijdelijke oplossing werkt, totdat je het dan eens goed laat repareren. Je leeft dan echter met het risico dat delen van de kleverige, afbrekende afdichtingsmassa op de film terechtkomen of, nog ongunstiger, in je sluiter terechtkomen en deze kapotmaken ...
Dat kan ik nu helaas niet onderzoeken, omdat de camera momenteel nog geladen is. Ik kan me echter goed voorstellen dat de afdichtingen niet meer helemaal in orde zijn. Als de film is belicht (zal dan waarschijnlijk ook bepaalde lichtlekken vertonen), zal ik het geheel eens nader bekijken. Aangezien ik nog een Olympus OM-1 heb, waarbij de afdichtingen echt alleen nog maar "zwarte massa" zijn, zal ik waarschijnlijk een paar afdichtingen bestellen.
?
?
Oh, nog iets: is de film kant-en-klaar? Of vul je zelf patronen met film op rol?
?
Nee, ik gebruik geen rolmateriaal. Ik heb er wel eens over nagedacht, maar gezien de aanschafkosten voor de apparatuur enz. is het waarschijnlijk niet de moeite waard.
?
Ik vind de pakkingsets van de hierboven gelinkte leverancier goed – ik heb ook niet het gevoel dat die te duur zijn, het is handwerk in combinatie met kleine bestellingen... maar het lijkt me niet zo ingewikkeld als op de (erg wennen...) website wordt voorgesteld; je kunt het ook zelf op maat knippen, dan is het alleen niet zo nauwkeurig, maar het is in ieder geval wel wat prutswerk. Ik heb er in ieder geval al de een of andere camera weer waterdicht mee gekregen (waarvoor € 12 gewoon niet de moeite waard zou zijn geweest). Ik heb het materiaal ooit via eBay in Engeland gekocht, weet niet of dat nog steeds wordt aangeboden, je zou het moeten bekijken, voor een enkele camera is dat ook niet veel goedkoper.
Wat betreft de wisselzak: het licht uitdoen en de jas als zak gebruiken, dan zou het ook moeten lukken, als de jas niet 100% waterdicht is en de kamer ook niet 100% donker.
?
Ik heb me kort verdiept in de gelinkte pagina en daar los van in het onderwerp.
De uiteenlopende meningen en ervaringen op internet zijn waarschijnlijk vooral toe te schrijven aan de individuele handvaardigheid van de betrokkenen. In hoeverre de verschillend aangeprezen materialen (en of met of zonder plakband enz.) een relevante invloed hebben op de werking van de afdichtingen en hun duurzaamheid, is mij helaas niet duidelijk geworden.
Aangezien ik niet meer tijd dan nodig in dit onderwerp wil steken, zal ik waarschijnlijk bij Kameradoktor bestellen, mits ik een veiligheidsbril kan vinden die mij beschermt tegen langdurige schade aan mijn ogen bij het plaatsen van mijn bestelling.
?
Ik dank jullie voor jullie tijd, ik waardeer het zeer.