rednaxelA
Hallo,
ik heb inmiddels al talloze berichten hier en op andere forums gelezen en geprobeerd meer informatie te vinden via de datasheets van de fabrikanten. Maar daardoor ben ik soms juist nog wat meer in de war geraakt.
Ik heb eigenlijk maar heel weinig doorvoer. Met 10-15 KB-films per kwartaal is het al behoorlijk wat.
Dan rijst bij mij nu de vraag hoe lang de geopende concentraten zo houdbaar blijven.
Aangezien ik mijn hobby altijd met tussenpozen beoefen, kunnen er bij de films waarschijnlijk wel genoeg in één keer bij elkaar komen. Dan zouden de chemicaliën binnen enkele weken waarschijnlijk altijd opgebruikt zijn.
Bij het afscheiden ligt het waarschijnlijk anders. Daar kom ik waarschijnlijk maar eens in de paar weken aan toe en de doorvoer zal zeker niet enorm zijn. Daar zullen de aangemaakte oplossingen waarschijnlijk al ver voordat ze opgebruikt zijn, bedorven zijn. Wat me ook niet zo veel uitmaakt. Maar ik zou dan in ieder geval graag nog bruikbaar concentraat in huis hebben.
Mijn dichtstbijzijnde dealer is ruim 100 km verderop en ik kom daar maar af en toe in de buurt. Bij de postorderbedrijven haal ik waarschijnlijk nauwelijks vaker dan 1 keer per jaar de minimale bestelhoeveelheid. Daarom zou ik graag een jaarvoorraad aanleggen.
Ik heb nu even grofweg de inhoud van mijn bakjes berekend. Bij een vulhoogte van ca. 2 cm past er ca. 2 liter in.
De bruikbaarheid ligt dan waarschijnlijk veel hoger dan de hoeveelheid die ik in een half jaar waarschijnlijk zal verwerken.
Ik heb al wat ideeën. Maar ik zou nu graag nog de mening horen van een paar doorgewinterde labveteranen.
Als negatievenontwikkelaar heb ik RODINAL gekozen. Dat is blijkbaar heel erg houdbaar en de fles van een halve liter zou voor mij wel een jaar moeten volstaan.
Wat de fixeer betreft, is Agefix na opening waarschijnlijk maar 3 maanden houdbaar. Een paar kleine flesjes van 125 ml zouden dus ook kunnen. Maar ik zou daar ook liever een iets houdbaarder concentraat hebben.
Als positiefontwikkelaar weet ik echter niet zo goed wat ik moet nemen. Eukobrom is ook verkrijgbaar in voor mij heel praktische verpakkingsgroottes. De Calbe N113 wordt ook altijd de hemel in geprezen. Alleen storen de verpakkingsgroottes me daar een beetje.
Alternatieve suggesties zijn van harte welkom.
Groeten
Alexander
MatthiasStark
Hallo,
ik vul concentraten die ik minder vaak gebruik altijd over in meerdere kleinere flesjes.
Zo maak ik bijvoorbeeld van een literfles vier flesjes van elk 250 ml.
Het voordeel is dat de concentraten in de kleine flesjes dan langer houdbaar blijven dan wanneer je
op een gegeven moment een grote fles hebt die nog maar gedeeltelijk gevuld is. Bij het overgieten moet je natuurlijk
heel voorzichtig te werk gaan, zodat er zo min mogelijk zuurstof in de chemie terechtkomt.
Wat het fixeerproces betreft, kan ik me trouwens niet voorstellen dat dit na een kwartaal kapot gaat.
Ik ken Agefix weliswaar niet, maar denk dat het nauwelijks sneller kapot gaat dan vergelijkbare
concurrerende producten.
Groeten
Matthias