hyoro
Hallo,
mijn pas ontwikkelde films hebben tot nu toe geen enkel stofprobleem. De acetaathoesjes lijken echter statisch geladen te zijn – afvegen hielp ook niet, dus geen goed idee...
Is dit een algemeen probleem bij acetaathoezen, of ben ik een beetje paranoïde omdat je op de doorzichtige hoezen elk pluisje ziet? Maar: de goedkope hoezen die ik eerder hergebruikte, vertoonden geen enkele elektrostatische lading...
Is er een effectieve methode om de acetaathoezen te ontladen?
Wat kan ik in de toekomst doen om te voorkomen dat ze überhaupt geladen raken (zou het kunnen dat de hoezen door wrijving tegen elkaar geladen zijn geraakt)?
Groeten,
Henning
Gast
Helaas alleen een "ontwijkend" antwoord: stap over op pergaminehoesjes. Ik heb daar geen last van. Maar: sommige films zijn gevoeliger voor statische elektriciteit dan andere. Ilford en Kodak geven daar geen enkel probleem.
Groeten
Ferdinand
MatthiasStark
Hallo Ferdinand,
Acetaathoesjes zijn niet helemaal zonder nadelen wat stof betreft, en bovendien scheuren ze altijd vrij snel.
Ik heb zeer goede ervaringen met polypropyleenhoesjes. Ze laden zich niet zo sterk op, zijn veel steviger dan
acetaat- en pergaminehoezen, zijn absoluut archiefbestendig en zijn net als acetaathoezen doorzichtig, d.w.z. je kunt de negatieven in de hoes bekijken en beoordelen. Het enige nadeel van PP-hoezen is de prijs, maar acetaathoezen zijn ook niet bepaald de goedkoopste.
Groeten
Matthias
hyoro
@Ferdinand: Ik gebruik vooral acetaathoesjes omdat ik zo de negatieven goed met het blote oog kan beoordelen (ik maak geen contactafdrukken) en me zo ook met een loep kan ‘verruken’ aan onafgedrukte foto’s, of me kan verheugen op latere afdrukken. Daarom zouden pergaminhoesjes voor mij alleen in aanmerking komen als er problemen zouden zijn met ‘dichte’ hoesjes (bijv. vocht…)
ADOFILES zijn 'hier' zelfs goedkoper dan de acetaathoesjes! Maar omdat die net uitverkocht waren, heb ik – aangezien ik geen voorkeur had – gewoon de acetaathoesjes genomen. De volgende keer waarschijnlijk dan PP-hoesjes.
Maar zijn die echt net zo helder als de acetaathoesjes? -- Ik zie ze altijd een beetje geribbeld voor me...
Groeten,
Henning
MatthiasStark
Hallo,
De PP-hoesjes zijn helaas niet zo helder als de acetaathoesjes. Maar ze zijn wel zo helder dat je de film er zeker goed in kunt bekijken. Daar staat tegenover dat ze, zoals ik al zei, veel steviger zijn en de film dus beter beschermen.
Groeten
Matthias