MirkoBoeddecker
Hallo allemaal,
we hebben de mogelijkheid om voordelige ADOX IR-filters voor de ADOX 820 IR-film (nog niet klaar) te krijgen.
We dachten daarbij aan slechts één "golflengte" van 650 nm of 680 nm, maar wel in zulke grote hoeveelheden dat de verkoopprijs onder de 29 euro zou liggen.
Is hier interesse in?
Tot nu toe zijn helaas veel "IR-instap pogingen" mislukt door de afschrikwekkende filterprijs van 45 EUR.
We zouden dit puur vanuit markttechnisch oogpunt graag willen weten.
Mirko
micha
Aan welke vergelijkbare kwaliteit zouden jullie dan hebben gedacht? Gebruiken jullie ook rolfilm?
Gast
Voor die prijs en met een 58-mm-schroefdraad zeker. Ik denk ook dat vooral digitale fotografen hier veel belangstelling voor zullen hebben, omdat je met bijvoorbeeld een Sony 717 geweldige IR-foto’s kunt maken, alleen zijn filters schaars...
Groeten
Gast
Hallo Mirko, ik ben nieuwsgierig geworden: is de geplande ADOX IR 820 gewoon een Maco IR 820c in een nieuw jasje, of zijn er chemische of technische verschillen? Komt er misschien ook een versie voor rolfilm? Dat zouden toch wel eens positieve signalen zijn voor de liefhebbers van zwart-wit analoge fotografie, die het momenteel erg zwaar hebben...
Groeten, Adoxus
Gast
Mirko, de filters van 650 nm of 680 nm zijn nog geen 'echte' infraroodfilters, maar eerder vrij donkere roodfilters die nogal wat zichtbaar licht doorlaten – of heb ik dat nu door elkaar gehaald?
uworischki
Ik sluit me aan bij degenen die interesse hebben in de 58 mm.
MirkoBoeddecker
Oké, begrepen.
We plannen twee versies: een lichte (650) en een "scherpe" (730).
Kwaliteit: Uitstekend, zelfs aan beide zijden MC-gecoat!!
Anders zouden we dit toch niet onder de naam ADOX op de markt brengen :-))
IR820: de MACO was een efke in een ander jasje. Niet andersom.
Meer details volgen later, als het zover is.
Groeten
Mirko
CPD
Hallo,
Ik zou ook geïnteresseerd zijn in "730 nm"-IR-filters, maar dan met een iets grotere diameter (bijvoorbeeld inzetfilters voor de Habla Distagon 2.8/50, de diameter weet ik nu even niet uit mijn hoofd).
Aan welke maten werd er dan gedacht?
Groeten, CP
Gast
Hallo Mirko,
Ik ben wel geïnteresseerd in de filters, maar dan liever in losse platen van 100x100, want dat gedoe met al die verschillende filterdiameters heb ik altijd al vervelend gevonden. Die zouden prima in de Lee en ook in de Sinar-sluiter passen. Met schroefdraad, nee.
Groeten
Martin
Gast
Hallo Mirko,
Is er al nieuws over de filters?
Wanneer zijn ze te koop?
Welke afmetingen?
En tot slot: wat is de prijs?
Ik ben namelijk van plan om er eindelijk een te kopen en als die van jullie binnenkort beschikbaar zijn, zou ik ze gewoon meebestellen bij mijn volgende bestelling bij Papier und Film (waarschijnlijk voor Kerstmis).
Ciao, Micha
Dennis
Hallo!
Hoe is het eigenlijk verder gegaan met die actie voor IR-filters? Ik ben geïnteresseerd.
Groeten, Dennis
MirkoBoeddecker
Helaas was dat een misverstand.
De fabrikant uit het Verre Oosten dacht dat hij IR-filters kon maken, maar in werkelijkheid wilde hij ons roodfilters aansmeren.
Soms zijn er blijkbaar nogal wat taalproblemen, ook al knikken ze vriendelijk en zeggen ze "yes infrared" :-(
Sorry,
Mirko
mau
Ik zou wel interesse hebben in de mooie versie (diameter 58 mm)
HerbertHanauer
Hallo Mirko,
als jullie toch een nieuwe IR-film op de markt brengen, waarom dan niet meteen iets dat lijkt op de verdwenen Konica IR 750? Die wordt namelijk echt gemist. Een Maco/Efke 820 in ADOX-verpakking heeft nu echt niemand nodig. De ongebruikelijke sensibilisatie van de Konica (orthochromatisch met extra IR-gevoeligheid, als ik het goed zie) leverde al met een R 25-filter een heus Wood-effect op, goed uitgewerkte schaduwen en een prima grijswaardeverloop. Dan zou je je al dat gedoe met de speciale IR-filters kunnen besparen; een R 25 (lichtrood) heeft bijna iedereen. Die kost niet meer dan een ander kleurenfilter.
Hartelijke groeten
Herbert
MirkoBoeddecker
Herbert,
het gaat er niet om nog een Efke/Maco op de markt te brengen, maar om de Efke 820 in leven te houden.
Maco laat hem namelijk op dit moment in de steek en richt zich op Agfa. Een bedrijf dat vanwege zijn enorme omvang deze tak van de markt niet nodig heeft en zeker niet daarom nog zwart-witproducten blijft maken. Efke daarentegen moet blijven bestaan – dat is ons uitgesproken doel.
We willen de IR820 bovendien verbeteren en zijn momenteel bezig met de eerste tests.
Een lichte vermindering van de sensibilisatie ten gunste van een hogere gevoeligheid en betere opslagstabiliteit wordt daarbij ook overwogen.
Heb je trouwens al eens geëxperimenteerd met de Classicpan 400?
Met een roodfilter vertoont die ook soortgelijke effecten als de Konica, alleen niet zo sterk.
Groeten,
Mirko
Dennis
Hallo Mirko!
Allereerst hartelijk dank voor je antwoord!
"Hier schrijft de baas nog zelf" vind ik heel sympathiek. :D
Overigens ook een dikke pluim voor mijn naamgenoot Lutz
uit jullie Impex-winkel, die er verstand van heeft en verder ook heel aardig
overkomt!
Het gaat er niet om nog een Efke/Maco op de markt te brengen, maar om de Efke 820 in leven te houden
Dat klinkt spannend. Ik ben ook geïnteresseerd in een voortbestaan van de Efke IR820 buiten MACO om
. Met het oog op mooie zwart-witdia's zou het echter fijn zijn
als jullie niet op het idee zouden komen om de doorzichtige drager af te schaffen,
ook al zou de film dan misschien bij daglicht in de camera kunnen worden geplaatst.
Een lichte vermindering van de sensibilisatie ten gunste van een hogere gevoeligheid en betere opslagstabiliteit wordt daarbij ook overwogen
Vermindering van de sensibilisatie? Zo geweldig gevoelig voor infrarood vond ik de
IR820c als "MACO" helemaal niet. Eerder een futloos ding, zo'n 100 keer trager
dan de Kodak HIE vergeleken met een 780nm-filter.
Als jullie toch een nieuwe IR-film uitbrengen, waarom dan niet meteen iets vergelijkbaars met de verdwenen Konica IR 750. Die mis ik namelijk echt
Ik ben het helemaal met Herbert eens. De Konica was het beste wat ik tot nu toe aan IR-materiaal
ben tegengekomen, vanwege zijn door andere materialen onbereikte resolutie en juist
vanwege de sensibilisatiekloof in het rode gebied, die IR-fotografie zoooo eenvoudig
maakte, met een krachtig Wood-effect, alleen een roodfilter voor de lens.
Als er ooit weer zoiets zou zijn, met een heldere drager.... Droom
Veel groeten
Dennis
Gast
Mirko,
ik ben het daar niet mee eens; de Klare Traeger moet weg. Als jullie dat voor elkaar krijgen, mag de Efke-film (in het algemeen) wat mij betreft best 10 tot 20 cent meer kosten.
Roland
Dennis
:D
De doorzichtige drager moet weg
Nee, die moet absoluut blijven, anders heeft het voor mij
geen waarde. Als IR-fotograaf neem ik sowieso altijd de
vervangende tas mee...
Groeten, Dennis
Gast
Dennis,
je kunt ook een grijze film projecteren zonder dat iemand het opmerkt, omdat die immers al grijs is.
Maar de bescherming tegen lichtvlekken lijdt erg onder het heldere dragermateriaal; ik krijg nauwelijks nog een raam van binnenuit in beeld zonder overbelichting, of chromen onderdelen bij flitsopnames.
De IR mag wat mij betreft blijven zoals hij is, misschien levert men net als destijds ADOX een heldere film met U voor omkeerfilm en speciale lichtvlekbescherming en de andere normaal.
Roland
RomanJRohleder
Een AHU kan ook op een heldere drager zeer effectief zijn – kijk maar eens hoe Foma de R100 beveiligt, met een zilverlaag onder de emulsie.
De R100 is gevoelig tot ongeveer 710 nm en is helaas ook niet verkrijgbaar in het formaat 120. .-(