Peckham
Hallo allemaal,
het onderwerp verontreinigde negatieven is hier al eens aan de orde geweest. Ik heb ook al het een en ander geprobeerd, waaronder wasbenzine en isopropanol. De plaklaag komt er niet af.
Wat is er gebeurd? Op de een of andere manier moet er in het donker wat water op de negatieven in hun pergaminehoesje zijn gekomen. Dat heb ik blijkbaar veel te laat opgemerkt, want toen was alles alweer droog. Het was niet meer mogelijk om de negatieven uit de hoes te halen, ik moest de hoes openscheuren. Daarbij bleef het pergamin in dunne, langwerpige stroken op de negatieven plakken. En daar blijft het ook heel hardnekkig zitten. Heeft iemand advies?
Bij voorbaat hartelijk dank
Peter Eck
MirkoBoeddecker
Meer water!
Peckham
Oké. Moet het dan ook langer "weken"?
MirkoBoeddecker
Precies totdat het wegspoelt, en daarna voorzichtig afdrogen. Eventueel met gedestilleerd water naspoelen of ADOFLO gebruiken om kalkaanslag te voorkomen.
Bonderer
Ik zou naast PP-hoesjes ook aanraden om beproefde PP-hoesjes te gebruiken, waarin je ook zonder problemen contacten kunt maken.
In de loop van 40 jaar heb ik de pergaminehoesjes meerdere keren volledig vervangen omdat ze vergeeld waren. Gezien de hoeveelheid die zich daar heeft opgestapeld, was dat een hoop werk. Misschien was een van de redenen daarvoor dat ik vroeger een zware roker was, maar omgevingsfactoren speelden zeker ook een rol. Ik denk echter dat de negatieven in de PP-hoesjes gewoon beter beschermd zijn.
En het terugvinden en contact maken is ook eenvoudiger.
De oorspronkelijke vraag is al beantwoord, dit is slechts een aanvulling.