Gast
Hallo Forte-fans van FI,
Na het slechte nieuws over Ilford nu ook nog dit: is het gedaan met Forte?
Ik heb niet zo veel met Forte-films, maar de Hongaarse fotopapieren (met name het Fortezo met vaste gradatie...) zijn voor mij en mijn visie op fotografie in alle opzichten ‘state of the art’ en op dit moment is er geen enkel alternatief.
Is het faillissement van Forte slechts een gerucht of zit er daadwerkelijk een kern van waarheid in?
Met de grootste bezorgdheid,
Fortissimo possibile
MirkoBoeddecker
Bij geen enkele fabrikant (behalve Kodak) kan momenteel worden uitgesloten dat er tijdelijk leveringsproblemen zullen optreden.
Dit heeft enerzijds te maken met de onrust rond Ilford en anderzijds met de snelle krimp van de markt.
De wettelijke kadervoorwaarden laten het niet altijd toe om een bedrijf met de nodige snelheid aan te passen aan de verminderde wereldwijde vraag.
Wat er precies in Hongarije gebeurt en welke uitweg Forte uit dit "dilemma" vindt, is op dit moment nog onduidelijk.
Ze kunnen simpelweg geen mensen ontslaan, maar er is ook geen werk meer voor alle 350 medewerkers.
Niemand kan er iets aan doen, dat is nu eenmaal de gang van zaken, maar als een bedrijf niemand mag ontslaan die het niet meer in dienst kan houden, gaat het op een gegeven moment failliet of springt de staat bij met subsidies.
En dan is er een tijdje geen materiaal.
We wisten al langer dat het op een gegeven moment krap zou worden en hebben daarom de belangrijkste maten in grote hoeveelheden "ingeslagen".
Helaas konden we dat niet op grotere schaal doen (gebrek aan geld en ruimte in de koelcel).
Meer konden we niet doen en dat de productie zo plotseling stilvalt, heeft ons ook verrast.
De komende weken zullen we hier dus mee moeten zien om te gaan.
Daarna zal er, als alles goed gaat, het nieuwe papier op de spierwitte, maar iets dunnere drager verkrijgbaar zijn (zie nieuwe catalogus).
Er is niets veranderd aan de emulsie, maar de 320g-drager is uit ons assortiment gehaald.
Groeten
Mirko
EAK-Kremer
maar de 320 g-drager is uit ons assortiment gehaald.
Hallo!
Voor mij als fotokunstenaar is dat een ramp!
Zijn er nog andere geschikte fabrikanten van "zwaar" barietpapier met klassieke emulsie, waarvan het papier bij luchtdroging geen problemen geeft?
MirkoBoeddecker
Forte is niet de fabrikant van deze barietdrager.
In theorie kan elke fabrikant emulsie aanbrengen op elke drager.
Over de overstap naar de nieuwe drager is hier op het forum een paar maanden geleden al iets besproken.
Het was noch onze, noch Forte’s beslissing om de barietdrager te verlagen van 320 naar 300 gram.
De EU heeft het bleekproces verboden en de dragerfabrikant moest de hele productlijn stopzetten.
Er is onvoldoende omzet voor een nieuwe machine.
De enige machine die kon worden aangepast, kan slechts tot 300 gram.
MAAR schilder alstublieft geen doemscenario's zonder de nieuwe drager te hebben uitgeprobeerd.
Het verschil valt pas op bij een directe vergelijking, als je er voor de derde keer met je vingers overheen gaat.
320 naar 300 gram. Niet 320 naar 180!!
En het heeft bovendien drie voordelen:
1) Het Kaltton-papier wordt nu ook op de zware drager gedrukt
2) Door het moderne bleekproces is de drager witter, waardoor de afbeelding briljanter is zonder extra optische witmakers.
3) Het nieuwe bleekproces is milieuvriendelijk en daarom veelbelovend voor de toekomst.
Ik heb geen verschil kunnen vaststellen bij het drogen!
Hoe lang laat je het doorgaans in water weken?
Groeten
Mirko
EAK-Kremer
Het was noch onze beslissing, noch die van Forte om het gewicht van de barietdrager te verlagen van 320 naar 300 gram.
Van 320 naar 300 gram. Niet van 320 naar 180!!
Hoe lang laat je het meestal in water weken?
Groeten
Mirko
Nou, ik ging er pessimistisch vanuit dat Forte helemaal niet meer zou leveren. Of het nu 320 of 300 gram is, maakt me niet uit, als het maar niet kromtrekt tijdens het drogen aan de lucht.
Ik spoel in lauw water met de "goudwassersmethode", dus water erop en schudden, dat zo'n 5-6 keer. Omdat ik meestal nog even kort bleek (en dan natuurlijk weer spoel), wordt het vilt bij te lang spoelen te zwaar belast, de opgezwollen wielen zijn dan niet meer te beheersen. Dus altijd zo kort mogelijk spoelen. Ik heb barytprints uit de late jaren '70 (Agfa-papier) die nog steeds geen tekenen van veroudering of vlekken vertonen. Daarom ga ik ervan uit dat mijn spoelmethode zo goed is. Belangrijk is dat het water lauw (20-24 °C) is en niet koud.
MirkoBoeddecker
Wat dat betreft hoef je dus geen verschillen te vrezen tussen de oude en de nieuwe drager.
Mocht Forte – tegen alle verwachtingen in – toch de productie stopzetten, dan zullen we natuurlijk vergelijkbare barietpapieren op 240 of 300 gram drager aanbieden die ook niet kromtrekken tijdens het drogen.
Heb je dit ook met Foma Baryt?
Maar ondanks de beweringen van een concurrent lijkt het er momenteel op dat het in Hongarije zeer binnenkort weer doorgaat (dat wil zeggen dat er over een paar maanden weer goederen zouden moeten komen en vergeet niet: we leveren dagelijks. Het magazijn is vol!!).
Over een paar dagen weten we hopelijk meer.
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
betekent dit dat jullie in de toekomst in ieder geval barietpapier in de stijl van "Polywarmton" kunnen leveren?
Hoe zit het met de Classicpan-films, die ook van Forte komen? Ik gebruik zelf, naast de Efke, de CP 200 tot 8x10 inch met pyro-ontwikkelaar. Het zou mooi zijn als die ook in de toekomst verkrijgbaar blijft. De Amerikaanse grootformaatfotografen zijn toch ook dol op deze combinatie. Er zou toch voldoende volume/koopinteresse moeten zijn om het materiaal in het assortiment te houden?
Hoe gaat het eigenlijk met Efke? Ik hoop dat er in ieder geval daar geen economische problemen zijn.
Groeten
Jürgen
Gast
Hallo,
"Mocht Forte niet meer kunnen leveren, dan wordt er een vervangend product aangeboden"
Wat zou dan in aanmerking komen als vervanging? Kan Efke dan weer gaan produceren (de grotere vraag zou dat misschien rechtvaardigen), of hebben jullie al gesproken met Kentmere, Slavich en Fohar?
Het is immers niet serieus te veronderstellen dat Foma nog meer papiersoorten gaat aanbieden, als men daar geen onoverzichtbaar risico wil nemen.
Overigens is er waarschijnlijk niets op tegen een gematigde prijsverhoging, als dat de levering veiligstelt.
Roland
MirkoBoeddecker
Hoe komen jullie er eigenlijk allemaal op dat Efke niet meer zou produceren??
Waar komen de 50 ASA-vlakfilms (die waren er vroeger nog nooit!) en al die Efke-films dan vandaan?
Polywarmtone: Zoals hierboven beschreven kan ik dat bevestigen. Dat is zeker.
100% hetzelfde resultaat is alleen mogelijk met Forte-technici, op Forte-emulsie en op de Forte-machine.
Prijsverhogingen staan overal op de loer. Alleen al de dragers zijn met 80% omhooggeschoten.
De prijzen van de afgelopen 5 jaar waren alleen maar mogelijk omdat de fabrikanten elkaar allemaal hebben geruïneerd in de hoop de enige overlevende te worden en er uiteindelijk met de buit vandoor te gaan. Waar dat toe heeft geleid, kun je nu zien.
De formule goedkoop = meer omzet werkt op de lange termijn gewoon niet (tenzij de film al de vele extra motieven zou bevatten die je eerst nog moet vinden :-))
Foma: even afwachten. Hier en daar sluimert ook wel een recept in Tsjechische kasten....
Mirko
Gast
Je hebt me verkeerd begrepen: Efke produceert nog steeds films, maar op dit moment brengen ze in ieder geval niet regelmatig fotopapier op de markt.
Dat was precies wat ik met mijn formulering wilde zeggen.
MirkoBoeddecker
Mocht Forte inderdaad niet meer kunnen leveren, dan moeten we verschillende alternatieven overwegen.
Efke zou daar een van zijn.
Maar op dit moment kunnen we beter nog even afwachten, in plaats van overhaaste beslissingen te nemen.
Wat betreft Efke en de onregelmatige productie van fotopapier: als we komen en zeggen dat we fotopapier gegoten willen hebben, dan zet iedereen de machines aan. Het is altijd een kwestie van hoeveelheid. Wat niet lukt, is zeer kleine hoeveelheden Efke-papier volledig op voorraad te houden, naast al het andere.
Mirko
MirkoBoeddecker
Ik heb net met Forte gebeld.
Misschien krijgen we over 2 à 3 maanden weer voorraad binnen.
Tot die tijd moeten we het op de een of andere manier anders zien te redden.
Daarom introduceren we nu een 240 g barietpapier, gebaseerd op het oude Vario Classic 180 g.
Hoe het er in de toekomst met de prijzen uitziet, weet ik nog niet.
Aangezien Forte niet voor niets in liquiditeitsproblemen is geraakt, verwachten alle marktdeelnemers momenteel gematigde prijsstijgingen.
Deze Vario Classic is, ondanks de sterkere drager, qua prijs in ieder geval gelijk aan de oude Forte-prijzen.
Mirko
MirkoBoeddecker
Nieuws: Zo te zien krijgen we alle bij Forte beschikbare restpartijen op fabrieksrollen.
We moesten bepaalde verplichtingen aangaan en behoorlijk wat geld op tafel leggen, maar wat doe je niet allemaal voor je trouwe vaste klantenkring.
Aangezien het hier echter om onverwerkte goederen gaat, duurt het nog even voordat we er films en papierformaten van kunnen maken.
Dus wie momenteel werkt met een serie Polywarmton, Polykaltton of Classicpan 400 KB of vlakfilms, kan nu alvast een bestelling plaatsen.
Wie het eerst komt, het eerst maalt.
Daarna zal er voor minstens 2 maanden niets meer te krijgen zijn van Forte.
Helaas konden we geen Classicpan-rolfilms en vlakfilm 200 ASA meer "loskrijgen", want het magazijn voor grondstoffen was helemaal leeg.
Voor Polykaltton Baryt en RC hebben we een vervanging: ADOX Fine Print Vario Classic 240g.
De eerste levering komt volgende week binnen.
Mirko
Gast
Daarna zal er voorlopig minstens twee maanden lang niets van Forte te krijgen zijn.
Hallo Mirko,
een maand geleden werd gezegd dat er minstens 2 maanden lang niets uit Hongarije zou komen. Nu heb ik net mijn bestelling ontvangen, helaas zonder PW RC in 24x30 en PW FB in 30x40, wat eigenlijk mijn meest gebruikte papiersoorten en formaten zijn. :(
Toen ik vorige week met een medewerker van de verzendafdeling belde, was er net een pallet geleverd, maar zo te zien helaas zonder de artikelen die ik wilde hebben. Is er inmiddels al iets nieuws? Is er al te voorzien vanaf wanneer Forte (als dat al gebeurt, ik hoop van wel) weer kan leveren?
Met vriendelijke groeten,
Joost
MirkoBoeddecker
Op dit moment is alleen zeker wat er in onze schappen ligt.
Polywarmtone is het materiaal dat het meest ontbreekt, omdat er op de wereldmarkt geen vergelijkbaar materiaal te vinden is (behalve in beperkte mate Ilford Multigrade Warmtone, dat we weliswaar kunnen leveren, maar de prijs is een ander verhaal en is net weer gestegen...).
Voorlopig komen er alleen nog de vlakfilms 400 ASA binnen, als ze klaar zijn gesneden.
Maar we hebben nog wel – ook van de Polywarmtone.
Misschien kun je een groter formaat snijden of kleiner afdrukken (dat laatste was een grapje)?
Die faillissementsclown heeft natuurlijk geen idee van de fotobranche.
Het duurt nog wel even voordat er beslissingen worden genomen en vanaf dat moment duurt het minstens 2 weken voordat er aan de voorkant grondstof kan worden ingevoerd en nog eens 2 maanden voordat de eerste afgewerkte producten aan de achterkant droog en verpakt naar buiten komen.
Sensibiliseren en belichten is nu eenmaal niet zo eenvoudig.
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
op het forum van de concurrentie uit Hatten heeft iemand geschreven dat Forte in de toekomst waarschijnlijk geen papier meer gaat produceren, maar alleen nog ingekocht papier gaat verwerken. Kun je dit slechte nieuws bevestigen of is het allemaal nog onzeker?
Op dit moment is mijn voorraad Polywarmton PE in 24x30 op. Dat gebruikte ik voor mijn werkafdrukken en de afdrukken die niet per se op baryt hoefden. Wat kun je aanbevelen als vervanging? Mijn wensen zijn: lichtwitte drager (mag lichter zijn dan Polywarmton), lichte warmtetoon, diepe zwarttinten en goed uitgewerkte lichten en schaduwen. Liever geen groenachtig warmtoonpapier (ik denk dat ik zojuist de eigenschappen van Polywarmton vrijwel heb opgesomd ;-) ). Wat kan ik gebruiken? Eventueel zou ik ook kunnen overschakelen op een andere ontwikkelaar (ik heb tot nu toe met Eukobrom gewerkt).
Hoe zit het trouwens met Classic PNB-ontwikkelaar, daar heb ik onlangs bij wijze van proef een flesje van meegenomen? Komt die ook van Forte en is die mogelijk binnenkort ook niet meer verkrijgbaar?
Groeten
Joost
Gast
Joost,
Probeer eens Agfa MCP/MCC – dat komt overeen met je beschrijving, maar het is wel een stuk duurder...
Roman
MatthiasStark
Hallo,
Agfa MCP is echt een uitstekend papier, maar ik zou het niet als papier met een warme tint omschrijven. Ik zou zeggen
dat het eerder neutraal is.
Groeten
Matthias
Gast
Dat klopt, het is natuurlijk niet zo warm als Polywarmtone – maar probeer het eens in NEUTOL WA met een hogere verdunning (1+14 of zo), dan wordt het al wat ‘minder neutraal’; bovendien reageert het mooi op Selentoner (hoewel het minder kleurrijk is dan PWT).
Fomatone MG zou natuurlijk ook een alternatief zijn.
MirkoBoeddecker
Wat Forte betreft:
Er is tot nu toe nog niets beslist – de curator is er zelfs nog niet eens.
We proberen hem ervan te overtuigen de productie voor bestaande bestellingen onmiddellijk weer op te starten en vervolgens, terwijl de bedrijfsvoering doorgaat, te overleggen over het saneringsplan.
Dat is de stand van zaken op dit moment.
Mirko