hyoro
Hallo weer!
Toen ik door het forum bladerde, kwam ik een aantal berichten tegen over een vraag die mij ook al een tijdje bezighoudt:
Waar moet je die foliefilters laten? (Als je geen filterlade op je Opemus hebt...)
Heeft iemand praktische ervaring met filters boven de condensor, zoals Mirko in een antwoord heeft aanbevolen?
Of heeft iemand al eens zelf een filterlade geknutseld? (De lampinzet is immers uitgespaard op de plek waar normaal gesproken de lade zit. Daar zou je misschien gebruik van kunnen maken)
In een bericht werd ook opgemerkt dat het verwijderen van de lampbehuizing door de trillingen mogelijk leidt tot verschuivingen in het beeld, waardoor belichtingen met splitgrade onmogelijk zijn.
Maar naar mijn ervaring zou dat toch zeker ook moeten gelden voor de klemfilters voor 'onder de lens', aangezien de mechanica hier nog meer speling heeft, of niet? Dus wat te doen?
Ik ben dankbaar voor elke tip over hoe ik op een zinvolle en praktische manier aan contrastverandering kan komen.
Henning
HerbertHanauer
Hallo Henning,
Gebruik gewoon de Ilford-filterset voor montage op de lens. Dat werkt prima; ik heb dat zelf jarenlang gedaan, omdat ik een standaard Opemus (zonder filterlade) had. De (acetaat-)filters zitten afzonderlijk in een kunststof houder en zijn daardoor heel gemakkelijk en zonder schokken te verwisselen. Bovendien gaan ze aanzienlijk langer mee dan de inlegfilters, omdat ze niet zo snel verbleken (minder warmte en licht dan onder de lamp).
Groeten
Herbert
:ph34r:
hyoro
Daar heb ik ook al over nagedacht. Maar voor zover ik weet is deze filterset niet bepaald ‘goedkoop’ (dan zou ik net zo goed een vergroter met filterlade kunnen ‘bieden’...) en inlegfilters heb ik al.
Ik heb een Opemus 'Standard 2' (die was ongekend goedkoop) en ook de 'montage onder de lens' lijkt me bij dit apparaat wat wankel: zelfs bij het scherpstellen springt het beeld al snel een paar centimeter op en neer. Het komt dus op hetzelfde neer: werken met slechts één gradatie per foto – dat ga ik de komende tijd maar eens doen en, in plaats van zelf een filterlade in elkaar te knutselen, bij echte behoefte een luxe apparaat met contrastwisselkop kopen...
Groeten,
Henning
MirkoBoeddecker
Henning,
als bij jouw Opemus de balg naar beneden zakt:
Zet de metalen veer aan de achterkant strakker (draai de twee schroeven waarmee de drukveer vastzit steviger aan).
Als je ze niet verder kunt aandraaien: draai de verchroomde metalen veer gewoon om en draai hem niet meteen helemaal vast, dan gaat hij weer 25 jaar mee.
Filter: je lampbehuizing heeft een bajonetsluiting. Open deze gewoon en plaats het filter op de condensor.
Je hebt geen filterlade nodig!
Groeten
Mirko