canned
Hallo allemaal,
Heeft iemand een tip voor mij over hoe ik kleurteststroken met het blote oog kan beoordelen?
Voorbeeld:
Voor mij liggen de magenta-teststroken in stappen van 15 (5, 20, 35, 50, enz.). Bij een kleine filterwaarde vertoont deze een roodachtige tint (= te weinig magenta), bij een grote een groenachtige tint (= te veel magenta). Hoe vind ik binnen de relatief fijne gradaties de plek die de minste rood-/groenachtige tint heeft, d.w.z. de juiste filterwaarde? Welke plek, welk contrast in een negatief is het meest geschikt voor een teststrip? Hetzelfde geldt voor het bepalen van het geelfilter: een kleine filterwaarde met een gele tint (= te weinig geel), een grote filterwaarde met een blauwe tint (= te veel geel).
Weet iemand of er op internet een soort referentie-/voorbeeldkleurenpalet te vinden is? Of een online cursus over kleurenfotografie?
Groeten & bedankt voor suggesties,
canned
fotohuisrovo
Als de kleurtest een probleem is: gebruik dan de Kodak Color Print Viewing Filter Kit. Hiermee kom je snel en eenvoudig tot de juiste filterwaarden (+/- 5CC).
Als je alles even goed wilt hebben: gebruik een referentiekaart en/of grijskaart. Het hele proces moet je standaardiseren en kalibreren met een goede kleuranalysator (bijv. FEM CFL-4012).
Voor elke digitale opslag: dezelfde batch RA-4-papier, chemicaliën, film enz.
Alleen zo is het succesvol en gebruik een analysator. :ph34r:
Daar zit helaas € 750,- tussen en oude, gebruikte analysatoren leiden soms alleen maar tot resultaten die je nog steeds moet corrigeren, zoals bij de Kodak-filterkit.
Met vriendelijke groeten,
Fotohuis RoVo
Robert Vonk