canned
Hallo beste forum,
Weet iemand waarom er bij directe positieve ontwikkeling (Tetenal RA-4-kit op Fuji Crystal Archive) roodbruine tot gele kleurverloopstrepen op het papier zichtbaar worden? Ik begin langzaam te wanhopen.
De strepen lopen soms uit, soms eindigen ze abrupt en lijken ze met een liniaal getrokken. De verloopstrepen komen ook voor op de onbelichte delen van het papier (bijvoorbeeld bij een afgedekte papierrand), maar altijd vanuit een of meerdere papierranden van buiten naar binnen. Voor zover ik heb gezien, verschijnen de verloopstrepen al in de ontwikkelaar. Proeven zonder Duka-lamp en met een afgedekte wijzerplaat van de timer leverden hetzelfde resultaat op.
Ik zou erg dankbaar zijn voor een tip.
Groeten & bedankt,
canned
MirkoBoeddecker
Heb je je mengkamer al eens getest?
Testopname zonder negatief?
MirkoBoeddecker
...ik ga er verder vanuit dat je bij het fotograferen met chemische producten altijd maar één vel papier tegelijk gebruikt, dat je de tijd en temperatuur hebt gecontroleerd, dat de chemische vloeistof vers is, dat het papier koud is bewaard bij een temperatuur onder de 13 graden, dat de belichtingstijd langer is dan 10 seconden en dat er geen vreemd licht binnendringt.....
canned
Hallo Mirko, bedankt voor je antwoord.
Ik ga de testbelichting vandaag eens proberen...
Wat betreft:
Slechts één vel papier tegelijk in de ontwikkelaar - JA
Je hebt de tijd en temperatuur gecontroleerd - JA, temperatuur ca. 20°, tijd 45 - 90 sec.
De chemicaliën zijn vers – HOE KAN IK TESTEN OF DE ONTWIKKELAREN NOG GOED IS? VOLGENS TETENAL MOETEN ER DAN BLAUW-ZWARTE SPOREN OP HET PAPIER VERSCHIJNEN. DE ONTWIKKELAREN IS ECHTER AL BLAUW GEWORDEN. IS CA. 10 DAGEN OUD, IK GIEET HET ELKE DAG TERUG IN DE FLES, VOLGENS DE FABRIKANT MOET HET VOOR CA. 2 M² VOLDOEN, WAARVAN Ongeveer de helft is gebruikt.
het papier is koud bewaard bij minder dan 13 graden - HET PAPIER IS NIEUW, BEWAARD BIJ KAMERTEMPERATUUR IN EEN FOTODOOS (BUITEN HET LABORATORIUM)
groeten & bedankt,
canned
MirkoBoeddecker
Wat echt tegen een chemisch of verouderingsprobleem bij het papier pleit, is dat je zegt dat het strepen zijn die eruitzien alsof ze met een liniaal zijn getrokken.
Dat kan hooguit worden verklaard doordat er twee vellen boven elkaar in de bleekfix of ontwikkelaar hebben gelegen.
Ik heb echter nog een akelig voorgevoel... dat er licht in de verpakking is gekomen.
Misschien per ongeluk half open achtergelaten...
Gast
Hallo,
Ik had soortgelijke problemen bij mijn eerste en tot nu toe enige pogingen tot vergroten.
Blauwachtige verkleuringen aan de randen, alsof ze door ander papier zijn bedekt. De niet-verkleurde delen zijn daarentegen eerder geelachtig.
Ik denk dat ze pas in de loop van de volgende uren en dagen zijn ontstaan.
Ik hoef echter niet te klagen, want ik heb vergroot op oud Maco barythpapier mat (uit de "op te maken"-doos) en daarbij gebruik gemaakt van niet zelf aangemaakte chemicaliën. Bovendien was het slechts voldoende voor ca. 2 uur weken.
De andere papieren (Ilford PE glans uit dezelfde doos) zijn netjes, hoewel twee daarvan (hetzelfde papier, maar groter) overal roze zijn geworden, wat aan het gebruikte vloeipapier zou kunnen liggen.
Wat zou ik nog beter kunnen doen, behalve: nieuw papier, nieuwe chemicaliën en langer spoelen?
En hoe moet je het papier bewaren? Kan het niet ook bij 20 °C kamertemperatuur? De koelkast is waarschijnlijk ongeschikt. En de kelder, tja, liever droog.
Jakob
MirkoBoeddecker
Jacob,
die collega daarboven werkt met een kleurenproces.
Je hebt het toch zeker over zwart-wit, klopt dat??
Roze verkleuringen of verkleuringen na een paar dagen betekenen meestal dat de fixeer vloeibaar was geworden.
Jullie moeten echt beter op jullie chemicaliën letten!!
Ik heb daarover speciaal iets geschreven in de nieuwe catalogus.....
2 uur weken is op zich OK – daar zal het niet aan hebben gelegen.
Wat bedoel je met tussenpapier??
Groeten
Mirko
cfb_de
Mirko,
SW-Baryt twee uur laten weken? Dan springen de zolen van mijn schoenen eraf en vliegen mijn voeten me in het gezicht. Ik fixeer liever snel (tweebad) en was kort (meerdere keren met weinig water, zoals de Ilford-wassen-methode voor films).
Hoe langer het spul in het water ligt, hoe moeilijker het daarna is om het vlak te krijgen tijdens het drogen. Bovendien vind ik het niet prettig als "rechte" randen op het urenlang gewelde stukje papiervilt een eigen dynamiek ontwikkelen.
Ik behandel mijn oude Orwo-Baryt als volgt: Twee minuten in Eukobrom, twee minuten in 2,5% citroenzuur (wegwerp-/eenmalige oplossing) stoppen, vier minuten (1 minuut in het eerste bad, de rest in het tweede) in Amaloco Fix 1+7. Daarna wordt er gespoeld: drie keer een minuut roterend, twee keer vier minuten in stromend water (0,7 l/min). Drogen.
Zo behandelde afdrukken overleven een bestraling van veertien uur onder de goede oude Russische zon. Bovendien worden ze na chemische tests als uitgewassen beschouwd. Bijgevolg is het spul met korte verwerkingstijden en een relatief laag waterverbruik "archiefbestendig". En nog steeds eenvoudig te verkrijgen (plakbandmethode, pers).
Met nieuwer bariet (Foma, Agfa) ga ik op dezelfde manier te werk.
Met vriendelijke groeten,
Franz
canned
Bedankt voor jullie reactie.
Zoals het er nu uitziet, werd mijn probleem veroorzaakt door gekreukt papier (omdat het van een rol kwam) dat ongelijkmatig in de ontwikkelaar lag. :ph34r:
Sind ik hier beter op let, heb ik de verkleuringen aanzienlijk kunnen verminderen. Ze zijn echter nog steeds niet helemaal verdwenen, maar omdat het in de Duka te donker is, kan ik niet goed controleren of het hele papieroppervlak daadwerkelijk in de ontwikkelaar is ondergedompeld -> vandaar waarschijnlijk de kleurverlopen, die er deels uitzien alsof ze met een liniaal zijn getrokken.
Hoe verwerken jullie opgerold papier in de bak? Gebruiken jullie gewichten, magneten?
Ik ben nog aan het testen.
Groeten,
Canned
Gast
Hallo Mirko,
Ja, ik heb het over zwart-wit
Ik hoop dat mijn vraag toch terecht is
Dat met de fixeer zou inderdaad kunnen
Maar die was de dag ervoor door mijn voorganger
vers uit de voorraadkan aangemaakt en hij
heeft geen enorme hoeveelheden papier verwerkt.
Ik wijs er nogmaals op dat de barietfoto's
van geel naar blauwachtig verkleurden en dat alleen
onder blootstelling aan licht.
Een soort (Ilford Gloss PE) werd rood, een andere
(ook Ilford Gloss PE) werd super.
En dat bij dezelfde verwerking.
Onder vloeipapier versta ik datgene waarvan er altijd een
in de schoolschriften ligt om overtollige inkt op te zuigen.
Ze zijn meestal roze tot rood gekleurd.
Ik geloof dat je het ook vloeipapier kunt noemen.
Dat met de chemicaliën is echt een probleem, omdat de meesten
niet op de voorganger willen vertrouwen. Daarom wordt er te veel
chemie verbruikt.
Die wordt trouwens door onze "vereniging" verstrekt en dat moet
ook zo blijven!
Misschien trakteer ik eens op een paar teststukjes,
om zuiniger te kunnen werken.
Bedankt voor alle reacties
Jakob
Gast
Hallo Franz,
Ik heb nog een vraag over het spoelen van barietafdrukken. Wat doe je met de afdrukken tussen het fixeren en het spoelen? Bij PE-papier heb ik de gewoonte om de afdrukken gewoon in het water te laten liggen tot ik klaar ben, en ze daarna allemaal nog eens vers te spoelen. Dat kan wel eens een uur duren. Spoel je je barietafdrukken direct na het fixeren stuk voor stuk?
Groeten, Sven.
Gast
Hallo Sven,
Baryt-foto's ontwikkel ik meestal één voor één: vanaf 30x40 kan dat bij mij alleen in de trommel en daar heb ik er maar één van :-) Kleinere foto's (dat zou dan 18x24 zijn) worden belicht met Trialux en vervolgens in een bakje verzameld, totdat er zo’n twee of drie in liggen. Daarna gaan ze naar buiten voor de “echte” spoeling.
Met vriendelijke groeten,
Franz