AchimBauer
Hallo allemaal,
?
Waar dan, hoe dan, wat dan, T?????????????????????lke!!!!!!
?
Ik heb in de winkel een Adox SCALA 160 ontdekt, de opvolger van de SCALA 200 van de Actien-Gesellschaft für Anilin-Fabrication.
Wat is hier aan de hand?
Een nieuw product? Of is er gewoon oude wijn in nieuwe zakken gestopt?
Nieuwe productie of aanpassing van de ASA-waarden vanwege veroudering?
Als het een nieuw product is, wanneer is het dan verkrijgbaar als 120-rolletje?
Op de ADOX-website staat het nog helemaal niet, en onder Adox News is het ook nog niet gepresenteerd.
Kunnen we bij deze productoffensief hopen op een nieuwe PAN 25?
?
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
Hallo Achim,
ik dacht dat uit de tekst wel duidelijk zou blijken waar het om gaat: SILVERMAX, onze replica van de SCALA.
Dat laatste was immers geen geheim.
Dit heeft niets te maken met veroudering. De emulsie heeft een fijne korrel en is minder gevoelig dan die van de Agfa SCALA, waardoor ze ook een andere kleurtint heeft op dia.
De nog overgebleven Scala-laboratoria en Klaus Wehner wilden graag een versie van de SILVERMAX met het label 'zwart-wit omkeerontwikkeling' om de dia's effectiever op de markt te kunnen brengen.
Bovendien was de naam SCALA decennialang de trekpleister voor zwart-witdia's en de laboratoria waren bang dat de markt zou instorten als er geen SCALA meer beschikbaar zou zijn.
De film heeft in het SCALA-proces 160 en niet 100 ASA. Sommige gebruikers raken hierdoor in de war als dat niet duidelijk is afgedrukt, daarom zijn twee versies van dezelfde film hier zinvol. Misschien niet voor de experts, maar wel voor de gewone gebruiker.
Daarom heb ik dit ook niet als een grote nieuwigheid "gevierd", maar louter als opvolger voor de inmiddels uitlopende Agfa SCALA geplaatst.
Dit heeft (helaas) niets te maken met een PAN 25.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
KlausWehner
Ik ben erg blij dat de traditionele naam "SCALA" zo in ere kan worden gehouden.
€
Ik heb de film grondig getest met ISO 160/23 in het omkeerproces volgens Wehner.
Hij levert hier een zeer hoge beeldkwaliteit.
Concreet is de kwaliteit zelfs iets hoger dan Agfa vroeger met hun originele SCALA bereikte (gemeten aan de maximale dichtheid).
€
Met mijn proces is het ook mogelijk om de ADOX SCALA op ISO 27/400 te belichten.
€
Vragen over de ontwikkeling beantwoord ik graag.
€
Hartelijke groeten
Klaus
KlausWehner
In de tussentijd heb ik een aantal vragen gekregen of de Adox SCALA (ISO 160/23) ook met mijn omkeer-set voor zwart-witdiafilm kan worden ontwikkeld.
€
Maar natuurlijk!
De omkeerchemie is geschikt voor alle zwart-witdiafilms.
€
De ontwikkeltijd in de eerste ontwikkelaar bedraagt 19 minuten.
De rest van het proces verloopt zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing.
€
Voor wie graag experimenteert: met de ADOX SCALA kun je ook ISO 400/27 bereiken!
€
Ik beantwoord graag vragen.
€
Hartelijke groeten
Klaus