GerdK
Hallo beste lezers,
Voor het ontwikkelen van mijn kleurennegatieven volgens het C41-proces gebruikte ik tot nu toe "Negacolor" van het Nederlandse bedrijf Amaloco. Over de kwaliteit van de ontwikkelde films heb ik niets te klagen. Ook de houdbaarheid van de concentraten is erg goed.
Maar: als ik een film wil ontwikkelen, moet ik de werkoplossing voor zes films aanmaken, omdat in de handleiding staat dat het niet mogelijk is om gedeeltelijke hoeveelheden uit het flesje met ontwikkelingsconcentraat (50 ml) te nemen. Natuurlijk kan ik de resterende ontwikkelaar niet in een tot de rand gevulde fles gieten. Natuurlijk zou ik 2,5 maand nodig hebben om 6 kleurennegatieffilms te ontwikkelen – ik fotografeer voornamelijk zwart-wit en kleurendia's – en ja, daarvoor is de ontwikkelaar bedorven, vooral in de zomer. Aan de andere kant kan ik gebruikte ontwikkelaar een half jaar bewaren in tot de rand gevulde glazen flesjes van 100 ml, die een plastic kegelafdichting in de dop hebben (luchtdicht), zonder dat deze enige verandering vertoont.
Nu mijn twee vragen:
1) Kan ik concluderen dat verse ontwikkelaar in de hierboven beschreven glazen flessen even lang houdbaar is? Zo ja, waar waren/zijn deze flessen verkrijgbaar?
2) Kent iemand een ontwikkelingsset voor het C-41-proces waarbij het mogelijk is om porties af te nemen voor slechts één film, zonder dat dit invloed heeft op de houdbaarheid van de resterende concentraatresten? Ook voor een tip voor een poederontwikkelingsset (C 41), die voorverpakte zakjes bevat die geporteerd zijn voor één film, zou ik dankbaar zijn.
Bedankt, Gerd
Gast
Hallo, GerdK,
zonder FOTOIMPEX voor de voeten te willen lopen: er is een andere leverancier die een C-41-chemieset verkoopt waarbij de ontwikkelaar eveneens in flesjes van 50 ml wordt geleverd en expliciet ook voor deelopnames kan worden gebruikt. Natuurlijk zijn er ook grotere verpakkingen, en zowel de ontwikkelaar als de blix kunnen apart worden besteld. Ik meen ook wel eens gelezen te hebben dat het product van Nederlandse makelij is en exclusief in Duitsland door deze leverancier wordt verkocht.
Ik gebruik dit product voor mijn C-41-ontwikkeling. Gedeeltelijke bereiding is zonder problemen mogelijk, dat kan ik bevestigen.
Groeten
Michael Laun
fotohuisrovo
Ik denk dat u het hebt over het Mononegacolor C41-proces van Amaloco.
De zijn verkrijgbaar in verpakkingen voor K50 1x6-films en K54 4x6-films.
De C41-ontwikkelaar in monoconcentraat zit in flesjes van 50 ml.
Een deelbad is zeker mogelijk als u minder films tegelijk wilt ontwikkelen. Alleen de capaciteit wordt dan wel kleiner.
Het is natuurlijk mogelijk om de 500 ml werkoplossing direct in 2 x 250 ml te verdelen en 3 x 1 135-36 KB te ontwikkelen. De 250 ml die nog niet is gebruikt, kunt u tot 10 weken bewaren in een tot de rand gevulde fles van 250 ml.
De Monoblix-werkoplossing is nog tot 12 weken bruikbaar.
Met vriendelijke groeten,
Fotohuis RoVo
Robert Vonk
GerdK
Bedankt Robert en Michael,
voor jullie tips. Ik ga dat met die flessen van 250 ml eens proberen. Ik laat later wel weten hoe het gaat, waarbij ‘later’ > een half jaar betekent.
Tot ziens, Gerd