Gast
Hallo,
wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Als ik mijn zwart-witvergrotingen (meestal in het formaat 24x30 cm) heel goed bekijk, zie ik dat er aan de rechterrand, vooral in de rechterbovenhoek, onscherpe delen zijn, soms zo erg dat de korrel die in het midden van de foto goed te zien is, aan de rand nauwelijks nog te zien is. Aan de linkerrand van de foto komt dit probleem zelden voor. De onscherpte treedt ook op als ik een uitsnedevergroting maak van delen van de foto die meer in het midden liggen.
Ik vergroot KB-negatieven met een Axomat 5, de lens is een Rodagon 2,8/50.
Is dit een fenomeen dat je altijd moet accepteren bij een negatieftafel zonder glas, zoals die van de Axomat? Zijn er naast een niet helemaal perfecte vlakheid van het negatief nog andere mogelijke oorzaken voor de onscherpte? Wat zou kunnen helpen?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.
Christian
Gast
Christian,
het ligt vrijwel zeker aan de uitlijning van je vergroter. Het oplossen hiervan is helaas allesbehalve eenvoudig. De door T. Wollstein beschreven methode met waterpassen (www.sw-magazin.de) is om verschillende redenen hooguit geschikt voor een grove afstelling, of helemaal niet (afhankelijk van het feit of je apparaat geschikte randen heeft om de waterpas op te plaatsen).
De op één na beste methode is de zogenaamde spiegelmethode, zoals die al vaker is beschreven op www.phototec.de.
Veruit de beste afstelling werkt met het apparaat van Versalab, dat helaas alleen in de VS verkrijgbaar is. Ook daarover is meer te lezen bij phototec.
Daarom hier geen gedetailleerde herhaling.
Groeten
Ferdinand
MKL
Ik denk ook dat het aan de uitlijning ligt. De eenvoudigste manier om de vergroter uit te lijnen is met een testnegatief. Ik heb er een van Hama, waarop in alle hoeken een cirkel met microstructuren te zien is. Dat werkt heel goed.
Met vriendelijke groeten
Michael
Gast
Michael,
Daar ben ik het niet mee eens. Aan de hand van een testnegatief kun je weliswaar zien of het aan de uitlijning ligt, maar niet waar de fout precies zit. Zoals bekend moeten drie vlakken absoluut parallel zijn (basisplaat, objectief, negatief). Met het testnegatief begint een eindeloos proces van vallen en opstaan.
Groeten
Ferdinand
Gast
Hallo,
Met welk diafragma voer je de belichting uit?
Ik krijg de beste scherpte met mijn Rodagon bij diafragma 5,6. Op internet (via Google) heb ik ook eens gelezen dat iemand pas bij diafragma 8 volledige scherpte bereikte.
Zou het kunnen dat er kwaliteitsverschillen zijn tussen de verschillende Rodagon-lenzen?
Groeten, Sven
MirkoBoeddecker
Christian,
Probeer het volgende eens:
1) Heeft je Axomat een Scheimpflug-correctiefunctie aan de onderkant van de objectiefhouder?
Zo ja, staat deze dan in de nulstand?
Zo nee: daar zou een moer moeten zitten die het geheel vastzet – zit die nog stevig vast?
2) Is je objectief misschien scheef in de schroefdraad van de printplaat gedraaid?
3) Zit de printplaat stevig en correct op alle 3 de steunpunten?
4) Op welk diafragma stel je scherp?
5) Ontbreekt er mogelijk bovenaan een van de twee veren die het beeldplatform naar beneden drukken, of is er een te zwak?
6) Is je platform parallel of verbogen?
Algemeen: bij een platform zonder glas kan er in theorie onscherpte ontstaan van het midden naar de rand, maar dan zou deze van het midden naar elke rand moeten optreden en niet slechts naar één rand.
Anders wijst het eerder op een afstelafwijking of een probleem met de lens.
Groeten
Mirko
Gast
Hartelijk dank voor jullie suggesties! Ik heb er veel van geleerd (bijvoorbeeld dat je je vergroter af en toe opnieuw moet afstellen) en Mirko’s checklist heeft me ertoe aangezet om eens wat beter naar bepaalde hoekjes van de vergroter te kijken – tot nu toe had ik me nog niet zo druk gemaakt om al die schroefjes … Ik kan het resultaat van mijn gesluis op dit moment weliswaar niet controleren, omdat mijn Duka momenteel niet is opgebouwd, maar aangezien de Scheimpflug (waarmee ik nooit werk) niet helemaal netjes op "0" stond, zoals ik moest vaststellen, neem ik aan dat het daaraan lag. De Rodagon is in ieder geval redelijk oké, denk ik. Ik werk meestal met diafragma 5,6.
Ferdinand, de tip over de spiegelmethode was erg waardevol voor mij, ik ga die zeker uitproberen.
Ik heb me tot nu toe alleen met vragen op dit forum gemeld, niet met antwoorden. Ik hoop dat jullie dat niet erg vinden. Aangezien ik nog niet zo veel ervaring heb met de Duka, heb ik ook nog niet veel om door te geven.
Hartelijke groeten uit Graz/Oostenrijk
Christian
Gast
Christian,
Helaas bieden de nulstanden van diverse vergroters geen absolute garantie voor een correcte uitlijning. Integendeel, ze zitten vaak in de weg als het gaat om het aanbrengen van minimale aanpassingen. Ik heb die bij mijn apparaat (Dunco) verwijderd.
Groeten
Ferdinand
MKL
Hallo Ferdinand,
Ik heb ook de Dunco en die aansluitingen irriteren mij soms ook. Wat heb je precies gedemonteerd en hoe groot zijn je spiegels voor de afstelling? 10 x 15 cm lijkt me een beetje groot. Bij mij wiebelt de objectiefplaat een beetje als ik de richtingen voor het scherpstellen verander. Is daar een trucje voor?
Met vriendelijke groeten,
Michael
Gast
Hallo Michael,
Als ik het me goed herinner, hebben de pennen die bij de nulaanslag vastklikken een schroefdraad, dus je kunt ze er gewoon uitschroeven.
Ik kon met de spiegelmethode bij mijn Dunco niet overweg (daarom schreef ik ook "op één na beste methode"), om de simpele reden dat ik niet zie hoe je de bovenste spiegel (die met het gat) op het objectivenniveau moet plaatsen. Je kunt natuurlijk met behulp van een stalen liniaal hulplijnen maken enz., maar dat blijft naar mijn mening een onzekere aangelegenheid.
Daarom heb ik tijdelijk mijn rationele denkvermogen uitgeschakeld en de Versalab uit de VS laten komen (het excuus was de gunstige dollarkoers), geen goedkoop genoegen, want daar komen nog UPS-kosten en invoerbelasting bij.
Misschien kan Mirco daar via zijn Amerikaanse handelspartner iets aan doen. Het apparaat is echt super.
Groeten
Ferdinand
skahde
"tweede beste methode"), om de simpele reden dat ik niet zie hoe je de bovenste spiegel (die met het gat) op het objectivenniveau moet plaatsen. Je kunt
Hallo,
je kunt proberen (!) of de filterdraad van de lens precies genoeg loodrecht op de optische as van de lens staat en de spiegel hier tegenaan plaatsen. Bij mijn EL-Nikkor werkte het destijds en de zo verkregen uitlijning leverde scherpe korrels in alle hoeken op. De Versalab heeft hier duidelijk een voordeel, maar het is het proberen waard, zeker gezien de prijs. ;-)
Met vriendelijke groeten
Stefan
Gast
Stefan,
bij het uitlijnen van het objectiefvlak met Versalab moet ook de filterdraad worden gebruikt om de glasplaat (die de laserstraal weerkaatst) vast te zetten. Mijn probleem was eerder dat ik de daadwerkelijke afstelling moest uitvoeren terwijl ik de spiegel vasthield; daarvoor heb je ongeveer drie handgrepen nodig. Het gaat natuurlijk ook door te kijken – bij te stellen – weer te kijken – weer bij te stellen enz. Gezien de prijs van de Versalab eigenlijk geen slecht uurloon. Ik ben gewoon een luie donder.
Groeten
Ferdinand