Gast
Hallo,
ik had gisteren de kans om wasberen in hun verblijf te fotograferen (wat bij die brutale java script:emoticon(':)') java script:emoticon(';)') beesten niet eenvoudig is). Helaas heb ik daarbij een "verkeerde" film gebruikt: APX400, ISO-wiel ingesteld op 100 ASA java script:emoticon(':D') java script:emoticon(':D'), dus een overbelichting van 4 stops.
Heeft iemand tips of ervaring met hoe deze film ontwikkeld moet worden? Een herhaling van de sessie bij weer zoals gisteren zal dit jaar waarschijnlijk moeilijk worden.
Voorlopige ontwikkelaars op dit moment: A49 en Ultrafin.
Met vriendelijke groet,
Sven
MirkoBoeddecker
Sven,
Eerst even geruststellend nieuws. 400 op 100 is slechts 2 stops en niet 4 (100-200-400).
De APX 400 kan 2 stops prima aan. Verkort de ontwikkeltijd tot ongeveer de helft en alles komt goed.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Natuurlijk, het zijn maar twee diafragma’s! Ik lijk een beetje in de war te zijn.
Een verkorting van de ontwikkeltijd met een kwart maakte me een beetje nerveus.
Hartelijk dank voor het snelle antwoord en groeten aan Berlijn!
MKL
Hallo Sventurius,
Geen paniek! Het gaat trouwens maar om 2 stops. De APX400 is erg meegaand en kan een onderwerpcontrast van ongeveer 7-8 stops aan (al is het bij het afdrukken wel lastig). Door de overbelichting heb je eigenlijk alleen maar de totale dichtheid naar boven verschoven – het negatief wordt in zijn geheel donkerder. Bij een normaal motiefcontrast van 5-6 stops hoef je de ontwikkeling niet per se aan te passen. Bij je wasberen is het motiefcontrast waarschijnlijk nog lager en is de schaduwweergave belangrijk. Door een forse onderontwikkeling, zoals Mirko voorstelt, worden de motiefcontrasten sterk naar elkaar toe geschoven en wordt de foto waarschijnlijk erg contrastarm. Met de A49 zou ik alleen iets korter ontwikkelen (misschien 1 stap, oftewel / 1,33) en dan zou het moeten kloppen.
Groeten
Michael