chriwurz
Hallo,
tot nu toe heb ik mijn Axomat 5 gebruikt met een opallamp van 75 W. Bij grotere formaten krijg ik behoorlijk lange belichtingstijden, en ik overweeg om een lamp van 150 W te plaatsen.
Mijn vraag is: ik neem aan dat de 150 W-lamp niet alleen helderder is, maar ook meer warmte afgeeft. Moet ik dan vrezen voor kwaliteitsverlies doordat de 35 mm-negatieven te warm worden? Hoe lang mag ik de 150 W-lamp maximaal aan laten staan om de negatieven niet te beschadigen?
Bij voorbaat hartelijk dank aan iedereen die reageert!
Christian
MirkoBoeddecker
Christian,
dat doen veel mensen. Het is niet schadelijk voor het negatief – tenzij je echt heel lang belicht, dan kan het uit de scherpte raken.
Maar omdat er door de sterkere lamp ook minder belichtingstijd nodig is, zouden er geen problemen moeten optreden.
Wat wel kan gebeuren, is dat de behuizing erg warm wordt.
Wees dus voorzichtig en houd altijd een reservezekering bij de hand. Als de lamp barst, kan de zekering namelijk soms doorbranden.
Groeten
Mirko
MirkoBoeddecker
Ik lees nu pas dat het een Axomat 5 is.
De 5 zou eigenlijk goedgekeurd moeten zijn voor 150 watt – kijk maar eens op het typeplaatje.
De 2 en 3 zijn slechts goedgekeurd voor 75 watt.
In theorie zou de 5 (als hij compleet is gekocht) standaard ook een hittebestendige beschermglasplaat moeten hebben.
Hierdoor wordt de negatiefplaat beschermd.
Gast
Als je een dimmer voor je lamp van 150 W plaatst (die zijn verkrijgbaar als eenvoudige stekkerdimmers), kun je de vrij hoge warmteontwikkeling tijdens het langdurige instelproces beperken. Het maximale vermogen is eigenlijk alleen nodig voor de scherpstelling en de belichting.
Gast
Hallo Christian!
Ik gebruik de Axomat 5 al zes jaar met 150 W.
Het klopt dat de vergroter warm wordt. Maar pas na ongeveer vijf minuten wordt hij zo heet dat je er je hand niet meer op wilt leggen.
Met het negatief heb ik echter nog nooit problemen gehad. Het wordt ook niet echt warm. (Controleer voor de zekerheid even of het hittewerende glas (tussen de condensor en de opallamp) op zijn plaats zit).
Neem gewoon de 150.
Nog een fijne dag.
Kay