Misschien lagen we wel niet zo ver uit elkaar. Ik heb me waarschijnlijk niet duidelijk genoeg uitgedrukt.
€
Je hebt nog geen ervaring met het ontwikkelen van kleurennegatieven en vraagt of je de Rollei-set wel aankunt. Natuurlijk kun je dat, maar met al die verschillende concentraten moet je wel heel “geconcentreerd” te werk gaan. De "ready-to-use" kit van Rollei met "gebruiksklare" oplossingen is echter waarschijnlijk veel eenvoudiger in het gebruik en ik zou deze aanbevelen aan de beginner die het "eens wil uitproberen".
€
Tetenal: ik heb nu niet lang gezocht, maar vind op het eerste gezicht (bijv. ook hier) geen kleine kit meer en de Tetenal-homepage vermeldt helemaal geen "amateur"-sets meer. Dat klinkt naar mijn mening niet goed, misschien zijn er alleen nog restvoorraden in de uitverkoop.
€
Zelf ontwikkelen: ik wil het geduld van de gastheer hier niet te veel op de proef stellen, ik heb hierover iets gepost op een Engelstalig forum:
http://www.filmwasters.com/forum/index.php?topic=8224.0
€
Het ontwikkelen bij kamertemperatuur biedt naar mijn mening alleen maar voordelen. Rollei geeft in de datasheets ontwikkelingsinstructies voor 45, 38 en 25 °C en ik heb de curve geëxtrapoleerd tot 20 °C [s]inter[/s], met de allerbeste resultaten, zie bovenstaande link. Al dat gedoe rond 38 °C was en is voor de commerciële laboratoria, daar moet het snel gaan, "tegen wil en dank".
€
Groeten - Reinhold
PS: Blix/Bleichfix is niet zo lang houdbaar, puur bleekbad is vrijwel onbeperkt houdbaar en kan worden geregenereerd door het eenvoudig op te schudden met zuurstof uit de lucht. Dat dit niet meer zo bestaat, heeft waarschijnlijk economische redenen. Ook mijn oude bleekbad gaat niet eeuwig mee, omdat het bij elk gebruik natuurlijk iets wordt verdund door de natte film. Maar je kunt het misschien bij benadering 10 keer zo lang gebruiken als een Blix.