Gast
Hallo,
Ik wil morgen met deze film foto’s maken tijdens een doop in een kerk (die is helaas erg donker en flitsen is begrijpelijkerwijs ook niet toegestaan, wat ik zelf ook niet zo leuk zou vinden).
Welke ontwikkelaar kunnen jullie mij speciaal voor deze film aanbevelen?
Ik twijfel nog steeds tussen Calbe A49, Ultrafin Plus of misschien Ilford ID11.
Misschien is er nog een heel andere combinatie? Wat denken jullie?
Groeten, Heinz
MirkoBoeddecker
Heinz,
De A49 was ooit testwinnaar onder de Neopan-films in het tijdschrift Foto Hobby&Labor. Volledige gevoeligheid en een echte topper.
Als de korrelgrootte geen doorslaggevend criterium is: ontwikkel in twee baden met Emofin of MZB om de hoge contrasten aan te kunnen (zijlicht).
Ultrafin Plus en ID 11: Eerlijke, beproefde alternatieven, maar op geen enkele manier opvallend. Werken over het algemeen net zo goed als Emofin of MZB, maar niet met hetzelfde contrastbeheersingsgedrag.
Als scherpte een bijzondere rol speelt (en de korrel dus weer ondergeschikt is): RODINAL, F09, Paterson FX39. Deze ontwikkelaars zorgen bij Neopan voor een duidelijk randeffect en versterken de scherpte. Ook de toonwaarden komen erg mooi uit. Balans: iets beter dan bij A49, maar niet helemaal zo hoog als bij 2Bad-ontwikkeling.
Moet het een 1600 ASA-film zijn?
Soms is een 400'er, een stop hoger belicht en goed ontwikkeld, de betere keuze....
Met mijn M6 en diafragma 2 red ik me overdag binnenshuis prima.
En waar helemaal geen licht is, wordt er geen foto...
Ik hoop dat ik nu niet te veel heb bijgedragen aan de totale "verwarring".
Groeten,
Mirko
skahde
Hallo Heinz,
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst Neopan 1600 heb gebruikt. Wat echter heel goed werkte, was onverdunde Microphen. Ik zou hem overigens niet op 1600 belichten, maar indien mogelijk op 800 ASA.
Met vriendelijke groeten,
Stefan
Gast
Hallo Heinz,
De NP 1600 in A49 1:1 is naar mijn mening de beste keuze die je in deze gevoeligheidsklasse kunt maken.
Groeten, Axel
Gast
Dat ging snel, geweldig
Ik ben helemaal niet in de war, integendeel – bedankt voor de uitgebreide informatie –
Voor de zekerheid neem ik eerst de A49, zodat er niets misgaat; later ga ik dan ook eens de 2bad-ontwikkeling uitproberen.
SamuliSchielke
Wat is een goede richtlijn voor de ontwikkeltijd van Neopan 1600 in A49? (Nee, het staat niet in de ontwikkelingsgrafiek.) Bij mijn laatste poging heb ik de film flink overontwikkeld (grijstinten weg, te donker, grijze waas – maar de film was ook over de datum), en voordat ik verder ga met experimenteren, zou ik graag wat goed advies krijgen.
Samuli
Gast
1:1 = 13 min., 1600 ASA
1:1 = 11,5 min., 1250 ASA (geeft een beter resultaat).
Ik gebruik het niet puur.
Axel
SamuliSchielke
Bedankt!
Samuli