Gast
Hallo,
Ik gebruik een Meopta Axomat 5 met de Anaret 4,5/50-lens. Ik overweeg nu om een betere lens aan te schaffen, bijvoorbeeld een Rodenstock Rodagon 2,8/50. Daarover heb ik twee vragen:
1.) Kan ik door een betere lens een aanzienlijke verbetering in de kwaliteit van de vergrotingen verwachten? Eerlijk gezegd heb ik geen idee van vergroters, maar de Anaret heeft slechts 4 diafragmalamellen, d.w.z. een vierkante diafragmaopening, wat me enigszins verbaasde. Ik ben in principe wel tevreden met de vergrotingen, maar ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal.
2.) Past de Rodagon op de Axomat? Ik weet dat oudere Meopta-vergroters geen M39-schroefdraad hebben, maar ik denk dat die van mij dat wel heeft; de diameter van de plaat waarin de lens wordt geschroefd, is 39 mm. Dat zou dus eigenlijk geen probleem moeten zijn, toch?
Alvast bedankt!
Arthur
Gast
Arthur,
Vraag #1: Ik ben ongeveer 20 jaar geleden overgestapt van een Meopta-objectief (ik ben vergeten welk model, maar de lichtsterkte en brandpuntsafstand waren vergelijkbaar) naar de Schneider Componon-S. Deze laatste heeft een _zichtbaar_ betere contrastweergave, d.w.z. ik zou je vraag met "ja" beantwoorden (de Rodagon is ook een topobjectief).
Vraag #2: 39 mm is inderdaad de standaardschroefdraad.
Groeten
Ferdinand
MirkoBoeddecker
Arthur,
In onze catalogus hebben we dit onderwerp vrij uitgebreid behandeld.
Kort samengevat: een Tessar-type objectief zoals de Anaret, Rogonar, Componar enz. is scherper dan een Meogon, Rodagon of Componon met zes elementen, maar de zeselementenlens heeft een hogere helderheid en vanaf een 10-voudige vergroting een lineair beeld in de randgebieden.
Het hangt dus vooral af van hoe groot je wilt vergroten.
Het past wel.
Groeten,
Mirko
Gast
Ferdinand, Mirko!
Het is wat laat, maar ik wil jullie toch bedanken voor jullie reacties! Ik heb nu een Rodagon 50 f/2,8 op eBay gekocht. Hij was goedkoper dan ik had gedacht, dus zelfs als ik geen verschil merk, heb ik niets verloren – het scherpstellen gaat in ieder geval makkelijker dankzij het grotere diafragma. Zodra ik hem heb getest (hij is nog onderweg), zal ik hier mijn ervaringen delen!
Tot ziens en nogmaals bedankt,
Arthur