chriwurz
[COLOR=blue][COLOR=blue]Ik heb mijn Axomat-negatiefhouder zonder glas (van metaal) verpest door te proberen hem op te vijlen tot volledig formaat, omdat ik mijn kleinformaatafdrukken graag met een zwarte rand zou willen hebben.
Het was veel werk, maar het resultaat was erg onbevredigend, omdat de vlakheid van het negatief zo verslechterde dat scherpstellen over het hele beeldoppervlak niet meer mogelijk is (ik heb waarschijnlijk te veel weggehaald).
Hoe kan ik tips krijgen voor het vijlen van de kunststof negatiefhouder? Welk gereedschap werkt het beste? Hoe zorg je ervoor dat de wieltjes zo staan dat de negatieven niet bekrast raken?
En vooral: is het iemand al gelukt om het masker te vergroten zonder dat dit ten koste gaat van de vlakheid van het 35mm-negatief?
Ik heb al een paar berichten over het onderwerp "volledig formaat/negatiefplateau vijlen" gevonden op dit forum, maar die gingen over 6x6-negatieven en de OPEMUS.
Wie hier iets over te zeggen heeft: alvast hartelijk dank voor je/jullie moeite!
Christian
MirkoBoeddecker
Christian,
De reden waarom de metalen platen eraf vallen, is omdat ze zulke dunne metalen wieltjes hebben en omdat er onderaan nog zo’n schuifje zit.
Maar we vermelden ook specifiek in de catalogus dat je alleen de kunststof plaat moet bijvijlen :)
Die is veel eenvoudiger in het gebruik. Twee kunststofdelen die op elkaar worden geklapt en waarbij niets kan verbuigen.
Bovendien is het kunststof zwart en reflecteren de randen niet. Het vijlen is kinderspel – het lukt in het uiterste geval zelfs met een nagelvijl (duurt echter wel even...).
Bij metaal heb je naast het probleem van de vlakheid ook nog de reflecties (opnieuw matzwart lakken) en mogelijk ruwe randen die de film kunnen bekrassen (fijn schuren).
Groeten
Mirko
MKL
Waarom zou je het podium eigenlijk opvullen?
Dat kan met de Zäfl Versamask, of met elk willekeurig V-frame. Maak gewoon een stuk karton, metaal of een houten plaat in de afmetingen van de afbeelding, minus de randdikte (bijv. afbeeldingsoppervlak 24x30, gewenste rand 5 mm: karton 23x29), leg dit op papier en belicht de rand vooraf.
Met vriendelijke groeten
Michael
Gast
Ja, maar daarmee lukt het je niet om het negatief tot aan de eerste rand (d.w.z. tot 100%) te vergroten.
Groeten
Ferdinand
MirkoBoeddecker
...en er is zeker ook een klein prijsverschil tussen de Versamask en het plastic podium voor de Axomat....
chriwurz
Mirko, Michael, Ferdinand,
Hartelijk dank voor jullie bijdragen!
Wat betreft je opmerking over jullie catalogus, Mirko: ik ken die, net als jullie bedrijf trouwens, pas sinds gisteren (hoe meer ik in de catalogus en op het forum lees, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik tot nu toe nogal wat heb gemist). Het ongelukje met het metalen podium was toen al gebeurd.
Met vriendelijke groeten
Christian