Niall
Hoi,
Heb je de Neopan-films Acros 100 en Neopan 400 al eens gebruikt?
Op welke EI-waarde stel je ze in en hoe lang ontwikkel je ze?
Ik heb op een mistige dag een rolletje 400 geschoten met een roodfilter op de lens op de 400-waarde!!
Ik heb ze ontwikkeld in Rodinol 1+25, maar de foto's waren erg grijs en korrelig!!!
Niall
Roman
Hoi,
Ik heb NP400 nog niet gebruikt met RODINAL 1+25, maar het was vroeger mijn standaardfilm met RODINAL 1+50 – ik stelde de Neopan 400 in op 250 en ontwikkelde hem in RODINAL 1+50, 20 °C, 30 seconden constant omkeren, daarna 2 keer omkeren aan het begin van elke minuut, gedurende 9 minuten.
Hoe heb je gemeten – door het filter met je camera, of met een handlichtmeter? Het is geen goed idee om door een rood filter te meten, omdat de gevoeligheid voor rood licht van veel in de camera geïntegreerde lichtmeters niet overeenkomt met die van zwart-witfilm – gebruik liever eerst een handmeter of een meter zonder filter, en stel vervolgens de correctiefactor voor het rode filter in (afhankelijk van hoe donker het rood is, ligt de factor meestal rond de 8x – wat betekent dat je 3 stops moet openen).
Welk effect wilde je eigenlijk bereiken met het rode filter?
Roman
Niall
Nou, om eerlijk te zijn weet ik niet waarom ik het rode filter erop heb gezet, gewoon om te zien welk effect het zou geven, denk ik, aangezien ik nog nieuw ben in dit vak!!!
Ik heb een Dynax 5, dus ik heb gewoon de belichtingscompensatie aangepast met de draaiknop
op de camera, zodat er NUL op het display in de camera stond!!!
Ben jij diezelfde kerel met een negatief beeld van jezelf op het forum!!!!
Niall
Roman
Ach, dat is gewoon een 'speciale vriend' van mij, die denkt dat hij grappig is...
Roman
Niall
Oh, ik snap het!!! Moet ik nu lachen?? Zeg me maar wanneer ik moet lachen!!!
Wat doet een rood filter eigenlijk?!
Niall
Gast
Het is natuurlijk volkomen zinloos om een roodfilter te gebruiken bij zwart-witopnames!! :angry: Probeer het eens met kleurenfilm!!! :) Je zult versteld staan!!!! :D
Niall
Ik geloof dat iemand me verteld heeft dat het geschikt was voor zwart-wit!!
OK! Ferdinand OF Roman (Je moet eens wat vaker buiten komen!!!)
Wat doet het dan voor kleurenfilm!!!!!
Niall :angry:
Roman
Hoi Niall,
Ferdinand neemt je in de maling! Het rode filter heeft geen enkel nut bij kleurenfoto’s – alles krijgt een rode tint...
Bij zwart-witfoto’s wordt het rode filter gebruikt:
-) voor infraroodfilm (zoals Kodak HIE) om zichtbaar licht buiten te sluiten en alleen het rode deel van het spectrum door te laten – wat de typische spookachtige IR-foto's oplevert, met gloeiend wit gebladerte ('Wood-effect') en donkere luchten.
-) voor gewone zwart-witfilm: om het contrast te versterken en de lucht donkerder te maken, om een soort 'maanlicht'-effect te bereiken, om zeer kunstmatig ogende foto's te krijgen, die er een beetje grafisch uitzien.
Ik vind het niet erg nuttig voor landschapsfotografie, omdat een roodfilter niet alleen blauw (de lucht) donkerder maakt, maar ook groen (het gebladerte), wat een zeer slechte schaduwdefinitie oplevert. Persoonlijk houd ik helemaal niet van het roodfilter; het kan wel nuttig zijn voor het fotograferen van (moderne) architectuur, omdat het een soort abstract, kunstmatig en grafisch resultaat oplevert.
Voor mij is het meest bruikbare filter voor landschapsfotografie, maar ook voor portretten en algemene fotografie, het geelgroene filter: het maakt de blauwe lucht iets donkerder, waardoor wolken beter gedefinieerd worden, en het maakt het gebladerte iets lichter, waardoor het er beter gedefinieerd uitziet; het meest extreme filter dat ik gebruik is het oranje filter, dat een beetje tussen geel en rood in zit – hoger contrast, maar ziet er niet te kunstmatig uit...
Roman